کد خبر: 211201123926
جهانروزنامه

سهم یوان در تجارت خارجی روسیه افزایش یافت

ترجمه: سلیم حیدری

تنظیم کننده بازار می گوید اکنون دلار و یورو حداقل نیمی از تسویه حساب های صادراتی مسکو را تشکیل می دهند.

بر اساس اطلاعاتی که بانک روسیه در گزارش ریسک بازار مالی خود در روز پنجشنبه منتشر کرد، یوان چین به یک بازیگر اصلی در تجارت خارجی روسیه تبدیل شده است.

سهم پول چین در تسویه حساب های وارداتی روسیه تا پایان سال گذشته از ۴ درصد در ژانویه ۲۰۲۲  (یهمن ۱۴۰۰) به ۲۳ درصد افزایش یافت. سهم یوان در تسویه صادرات نیز از ۰.۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت.

در همین حال، سهم دلار و یورو در تجارت خارجی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در ابتدای سال ۲۰۲۲، ۸۷ درصد از تسویه صادرات با این ارزها انجام می شد، در حالی که تا ژانویه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) سهم آنها به ۴۸ درصد کاهش یافت. سهم دلار و یورو در تسویه واردات نیز کاهش یافت و از ۶۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) به ۴۶ درصد در دسامبر (آذر ۱۴۰۱) کاهش یافت.

وی افزود: “در زمینه تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای غیردوست از مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۰)، تحول ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد روسیه، از جمله در زمینه حل و فصل فعالیت‌های اقتصادی خارجی رخ داده است. تنظیم کننده بازار در این گزارش گفته است که کاهش سهم این ارزهای سمی عمدتاً به دلیل رشد سهم یوان بوده است.”

سهم ارزهای سایر کشورهای «دوست» در ابتدای سال ۲۰۲۳، ۴ درصد بود. به طور کلی، روبل و ارزهای «دوستانه» با هم ۵۲ درصد از تسویه صادرات روسیه را در پایان سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند و برای اولین بار در تاریخ از سهم دلار و یورو پیشی گرفتند.

اصطلاح “دوست” به کشورهایی اطلاق می شود که روسیه را در رابطه با درگیری اوکراین تحریم نکرده اند.

اگور سوسین، مدیر عامل بانک خصوصی گازپروم با اشاره به اینکه پتانسیل قابل توجهی برای رشد در مناطقی که دلار یا یورو را استفاده نمی کنند وجود دارد، به RBK گفت: «این رقم بازتابی است از وضعیت فعلی، ریسک‌ها و هزینه‌هایی که اکنون در ارزهای کشورهای غیردوست مشاهده می‌کنیم.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا