کد خبر: 290202127598
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ «احمق خندان» به کاخ سفید باز می گردد؟

گروه سیاسی-بولتون در چند دهه گذشته یکی از چهره‌های ثابت و تندرو در میان مسئولان جمهوری‌خواه بوده است. او در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، دستیار وزیر دادگستری بود.

در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پدر دستیار وزیر خارجه آمریکا بود و سپس در دوران بوش پسر هم به چندین سمت برگزیده شد.

بولتون در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را به عهده داشت. بولتون با ترامپ بر سر سیاست‌ها در خصوص ایران و افغانستان اختلاف داشت تا اینکه ترامپ با یک توییت او را از کارش برکنار کرد.

 مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در دولت دونالد ترامپ گفت، رئیس جمهور سابق آمریکا همواره به داشتن روابط بسیار قوی با رهبران برجسته جهان می‌بالید اما در حقیقت این رهبران فکر می‌کنند ترامپ یک “احمق خندان” است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هفته گذشته در جریان مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری قبلی پیروز می‌شد، می‌توانست ظرف یک روز به حمله روسیه به اوکراین پایان دهد.

ترامپ تاکید کرد، اگر در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی برای دومین دور رئیس جمهور می‌شد، این جنگ هرگز رخ نمی‌داد؛ ادعایی که به گفته جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت ترامپ باورش از هر دو جهت سخت است.

بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان با نام بردن از رهبران جهان به ویژه رهبران روسیه، چین و کره شمالی گفت: هنگامی که ترامپ با این رهبران صحبت می‌کرد، من آنجا بودم. به نظر من آنها فکر می‌کنند ترامپ یک احمق خندان است. و این ایده که حضور ترامپ در کاخ سفید می‌توانست به نوعی مانع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حمله به اوکراین شود، کاملا اشتباه است.همچنین وقتی موضوع جنگ باشد، ترامپ به بردن و باختن فکر نمی‌کند.

بولتون تصریح کرد: این مساله در کنار اینکه ترامپ اصرار دارد که می‌توانست با مذاکره ظرف یک روز پوتین را متقاعد به پایان جنگ کند، نشان می‌دهد که او اصلا نمی‌داند که این جنگ برای چیست و پیامدهای حمله روسیه به اوکراین در سراسر جهان چه خواهد بود.

وی افزود: اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شد، تلاش او برای تضعیف ناتو به روسیه در حمله به اوکراین و برعهده گرفتن زمام امورش کمک می‌کرد.

اگر ترامپ در انتخابات قبلی پیروز می‌شد و آن کاری را که قصد داشت انجام می‌داد و آمریکا را از ناتو خارج می‌کرد، پوتین فقط منتظر می‌ماند تا ترامپ کارش را انجام دهد. حتی تضعیف ناتو، باعث می‌شد غلبه روس‌ها بر اوکراین راحت‌تر شود.

بولتون که علنا در حال بررسی اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی از سوی حزب جمهوری‌خواه است، همچنین ترامپ را به خاطر گفتن اینکه در صورت پیروزی در انتخابات آتی شورشیان حمله شش ژانویه به ساختمان کنگره را مورد عفو قرار می‌دهد، به باد انتقاد گرفت و این تصمیم را “خیانتی کامل” خواند.

وی گفت: این نمونه دیگری از این است که چرا ترامپ مناسب ریاست جمهوری نیست. اگر کسی می‌خواهد بداند دولت ترامپ چگونه خواهد بود کافی است به این موضوع توجه که او قصد دارد افرادی را که شش ژانویه دست به شورش زده بودند، عفو کند. با همین مساله هر چیزی که لازم دارید دستگیرتان می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا