کد خبر: 290202127616
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

تحقق شعار سال با حرکت رو به جلوی خودروساز بزرگ خاورمیانه؛ رشد تولید ایران خودرو با حرکت رو به جلو

زینب غضنفری – شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ موفق به تولید بیش از ۵۸۵ هزار دستگاه خودرو شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۰ درصدی را رقم زد.

در ادامه عملکرد رو به جلو، در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۹ هزار دستگاه خودرو از چرخ تولید این شرکت خارج شده که در مقایسه با فروردین ماه سال قبل رشد تولید ۴ هزار دستگاه خودرو قابل مشاهده است.

سرعت گرفتن خط تولید ایران خودرو نشان از آمادگی بالای این شرکت برای تحقق هدف‌گذاری تولید ۷۰۰ هزار دستگاه در سال جاری را نشان می‌دهد.

از این نکته نباید گذشت که با افزایش تولید و عرضه خودرو در بازار، بخشی از التهاب بازار خودرو فروکش خواهد کرد و با رفع نیاز مصرف‌کننده واقعی، کاهش قیمت رخ خواهد داد و شاهد اتفاقات مثبتی در صنعت خودرو کشور خواهیم بود. بنابراین، می‌توان چنین گفت که اقدام و تلاش گروه صنعتی ایران خودرو جهت افزایش تولید و ثبت رکوردهای تازه در تولید خودرو، در جهت منافع عمومی‌بوده و نفع آن غالبا به جیب مصرف‌کننده واقعی، سهامداران و سرمایه‌گذاران خواهد رفت.

در مسیر رشد تولید، تامین نقدینگی، ارز و مواد اولیه مورد نیاز ضرورت دارد و و از اولویت بالایی برخوردار است و تنها در صورتی از خودروسازان می‌توان انتظار افزایش تولید و ایفای تعهدات را داشت که ملزومات تولید و نیازهای اولیه خودروسازان از جمله ارز، نقدینگی و مواد اولیه به موقع و به میزان کافی تامین شود. مهمترین معضل خودروسان در امر تولید، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و تامین نقدینگی به عنوان اولین نیاز اساسی برای افزایش تولید محسوب می‌شود.

هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید و زیرساخت‌ها یکی از راهکاری‌های اساسی جهت مهار تورم است و دولت از این طریق می‌تواند هم بازار خودرو را کنترل و هم تورم را مهار کند و از این طریق، سال ۱۴۰۲ که توسط مقام معظم رهبری به سال «رشد تولید و مهار تورم» نامگذاری شد، نیز عمل شده است.

علاوه بر این، موضوع تامین منابع ارز، مواد اولیه و لزوم به‌روزآوری منابع زیرساخت، دانش فنی، فناوری، ماشین‌آلات نیز به شدت احساس می‌شود.

از آنجایی که ساخت قطعات نیازمند تامین انواع مواد اولیه است و بخشی از مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌شود، تامین نقدینگی و ارز به یکی از چالش‌های بزرگ قطعه‌سازان و نیز خودروسازان در جهت تولید محصولات کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا تبدیل شده است.

البته شرکت ایران خودرو جهت تامین ارز مورد نیاز، خود دست به کار شده و اقدامات اولیه جهت ورود به بازار کشور عمان را انجام داده و به ثمر نشستن آن می‌تواند منابع ارزی قابل توجهی را برای شرکت به همراه داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا