کد خبر: 310202127897
جامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد»بررسی می کند؛ زنگ خطر بچه دار شدن

گروه جامعه- استرس و اضطراب حالا دیگر بخش جدانشدنی ساکنان شهرهای بزرگ است. اخبار روزانه، وضعیت اقتصادی، اجتماعی،‌ تغذیه نامناسب و… همه می‌توانند ما را مضطرب و بیمار کنند اما درباره زنان شرایط تا حد زیادی متفاوت است.

این روزها همه درباره برابری جنسیتی حرف می‌زنند و زنان تلاش می‌کنند پا به پای مردان در جامعه حضور داشته باشند و کسی آنها را به دلیل عدم توانایی کافی محکوم به خانه‌نشینی نکند.

در این میان اما یک چیز فراموش شده و شاید یادمان رفته است که بدن زنان از نظر فیزیولوژیک ا بدن مردان تفاوت دارد و از این رو نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد.

یائسگی زودرس است چیزی است که شاید شما هم این اواخر زیاد درباره آن شنیده‌اید. سن یائسگی در ایران به ۴۰ تا ۴۵ رسیده است و این در حالی است که سن ازدواج نیز در ایران بالا رفته است.

میانگین سنی ازدواج زنان طبق آخرین آمار ۳۲ سال و اگر زنی در ۴۰ سالگی دچار یائسگی شود،‌ در واقع فقط ۸ سال فرصت فرزندآوری دارد!

دکتر نرگس توکلی،‌ متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با ایسنا در این خصوص می گوید: ما بحث‌هایی که در راستای برابری جنسیتی می‌شود را منطقی پیش ببریم، باید یک‌سری مسائل فیزیولوژیکی را بپذیریم.

خانم‌ها تفاوت‌هایی دارند که کاملا قطعی،‌ سرشتی و فیزیولوژیک بوده و از ابتدای خلقت هم وجود داشته است. حالا بخشی از این تفاوت‌ها تربیتی و مرتبط با فضای جامعه و نقش‌هایی است که افراد آن را می‌پذیرند و با آن رشد می‌کنند.

می‌خواهم بگویم که این تفاوت‌ها دو ریشه دارند و آنچه که قرار است، زن‌ها برایش مبارزه کنند یک بخش مهارتی و اجتماعی است؛ اما ما نمی‌توانیم آن بخش سرشتی خودمان را تغییر دهیم.

پس هر برنامه‌ای که بخواهد سرشت زنان را مورد تغییر قرار دهد با شکست مواجه خواهد شد؛‌ مثلا بعضی جریان‌های تندرو می‌خواهند زور یک زن را در برابر یک مرد بسنجند در صورتی که اصلا عضلات برابری ندارند.

وی ادامه داد: اضطراب، استرس و یا هرگونه وضعیت آماده‌باش در بدن باعث آزادشدن یک‌سری مدیاتور و موادی در بدن ما می‌شوند که از خانواده «آمین»‌ها محسوب می‌شوند و در نهایت باعث ترشح هورمون‌هایی مثل «کورتیزول» خواهد شد که دلیل وجود این‌ها در بدن ما صرفا برای شرایط اضطرار است. مثلا اینکه وقتی چیزی یا حیوانی به ما حمله می‌کند،‌ بتوانیم به سرعت واکنش نشان دهیم.

این‌ها در واقع صرفا واسطه‌های زمان استرس هستند اما اگر قرار باشد ما همیشه در معرض اضطراب و استرس باشیم،‌ اولین اتفاقی که برایمان می‌افتد، این است که این آمین‌ها دائم در ترشح هستند و در خون ما مقدار زیادی از «کاتکول‌آمین» همیشه دیده می‌شود. پس کل وضعیت بدن ما در حال آماده باش قرار می‌گیرد.

اما در دراز مدت چه اتفاقی می‌افتد؟ ما دچار کمبود و حذف‌شدگی «آمین» در بدن می‌شویم. یعنی منابع تامین «آمین» در بدن تمام می‌شوند.

خیلی از داروهایی که ما برای اضطراب و افسردگی مصرف می‌کنیم در واقع جایگزین این آمین‌ها هستند که البته این یک بعد ماجرا است و موضوع دیگر اینکه فقدان آمین تاثیر شگرفی در روح، روان و سیستم فکری ما دارد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: متاسفانه به دلیل ارائه خدمات ارزان به خانم ها برای درمان ناباوری خیلی‌ها خودشان داوطلب «آی یو آی» و «آی وی اف» می‌شوند. متاسفانه در این باره به مردم آگاهی درست نمی‌دهند و آگاهی نصف و نیمه است.

یا مثلا برخی می‌آیند و دارو می‌خواهند که دوقلوزایی کنند. ما همواره برنامه‌مان این است که روال بارداری طبیعی جلو رود مگر اینکه مانعی وجود داشته باشد.

به مراجعین می‌گویم که شما مثل همه اجزای طبیعت و سایر موجودات باید طبیعی باردار شوید. این روش‌ها چندان چیز راحت و بی‌عارضه‌ای هم نیست.

درصد موفقیت آی وی اف در هر سیکل ۲۰ تا ۲۵ درصد است. این‌ها روش ‌های کمک‌کننده هستند که در زمان نقص و ناتوانی به ما کمک می‌کنند.

استفاده نابجا از این روش‌ها مثل این است به همه آدم‌هایی که می‌توانند راه بروند یک عصا بدهیم و یگوییم چه اشکال دارد انسان‌ها با ۳ پا راه بروند!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا