کد خبر: 010302128028
آموزشجامعه و فرهنگروزنامهصنعت و معدن

ارتباط صنعت و دانشگاه در نمایشگاه کار دانشگاه تهران

افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران با هدف ارتباط کارجویان و دانشجویان فارغ‌التحصیل با سازمان ها و شرکت هاو کارفرمایان روز گذشته برگزارشد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران امروز اول خرداد در مصلی دانشگاه تهران به همراه دکتر اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- دکتر زلفی گل ،وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری -دکتر مقیمی، رئیس دانشگاه تهران – دکتر امین، دبیر علمی نمایشگاه -معاونین و اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و اهالی رسانه برگزار شد.

حضور دانشجویان هویت‌ساز این رویداد است

دکتر امین، دبیر علمی نمایشگاه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عرض خیر مقدم به میهمانان گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه در یک رویداد به نام نمایشگاه کار صورت گرفته و حضور دانشجویان هویت‌ساز این رویداد است.

وی گفت: این نمایشگاه هر ساله برگزار می شد ؛ولی امسال برای اولین بار نمایشگاه کار دانشگاه تهران به صورت متمرکز در پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شده که استقبال خوبی صورت گرفته است.

این نمایشگاه فرصت عالی برای کارجویان ،فارغ التحصیلان و دانشجویان جهت ارتباط گرفتن با کارفرمایان است. در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ سازمان و شرکت مطرح حضور دارند.

امین افزود: کارگاه آموزشی با هدف آموزش دانشجویان برای ورود به بازار کار تدارک دیده شده و تاک شو هم برنامه دیگری است که در این نمایشگاه در نظر گرفته شده تا دانشجویان بتوانند با مدیران صنایع تعامل داشته باشد.

مشاوره شغلی بحث دیگری است که در این نمایشگاه انجام می شود و بر مبنای رشته تخصصی به دانشجویان و کارجویان مشاوره داده می شود.

وی اضافه کرد :همچنین از مسابقه ایده برتر در این نمایشگاه رونمایی شد و ده کارفرمای برتر توسط فارغ التحصیلان و دانشجویان نخبه ارزیابی و معرفی می شوند.

کار فرهنگی به صورت جزیره قابل انجام نیست

دکتر مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: نمایشگاه کار توسط مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شده و این نشان از جزم بودن عزم ما برای موضوع کارآفرینی و بحث اشتغال می باشد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: اولین اقدام متناسب کردن ساختار درونی دانشگاه تهران با دانشگاه کارآفرین بود،و به جای رویکردجزیره‌ای در قالب آموزش، پژوهش فرهنگی و اجتماعی این مجموعه را به صورت منظومه به هم پیوسته اداره کنیم.

وی افزود: یکی از خروجی های کار فرهنگی همین نمایشگاه می باشد؛ ما معتقدیم کار فرهنگی در خلاءو به صورت منفصل و جزیره ای قابل انجام نیست بلکه باید در تمام حوزه های آموزش ،پژوهش و دانشجویی جریان داشته و پایدار باشد.

مقیمی گفت :نمایشگاه کار فرصتی است تا دانشگاه تهران قابلیت های اشتغال دانش آموختگانش را از طریق آشنایی با فضای واقعی کسب و کار توسعه دهد.

دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه های کشور باید پیشگام تحولات باشد

دکتر اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران از همکاران دانشگاه تهران جهت برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: ما در تایید شاخص های فرهنگی سال ۱۴۰۲ اولین اهتمام بخش‌های فرهنگی را به موضوع فرهنگ کار و تولید اختصاص دادیم و معتقدیم حوزه فرهنگی بر عرض سایر حوزه ها نیست و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرهنگ به مانند هواست؛ با این نگاه حوزه فرهنگ مسئولیت مهمی در بحث کار در نظام کارآفرینی کشور را دارد.

وی گفت: با اینکه در برخی استان ها احتیاج به نیروی شاغل وجود دارد ؛نرخ اشتغال منفیست. با توجه به اینکه در همان استان فارغ التحصیلان بیکار را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود :مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۲ با صدور بیانیه گام دوم فضای عمومی کشور را در یک فضای تحولی قرار داده و دانشگاه باید پیشگام این تحول باشد و در راس این حرکت تحول آفرینی ،قرار بگیرد.

اسماعیلی گفت: با تکرار حرف ها مسئله حل نمی شود بلکه باید با حل موضوع به صورت عینی و ملموس مشکلات را حل کرد و این رویداد یکی از نیازهایی بود که وجود داشت و من امیدوارم دکتر مقیمی این مسیر را با قدرت ادامه دهد.

سرمایه هر جامعه فرهنگ سالم می باشد

دکتر زلفی گل ،وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران ضمن تشکر از عوامل برگزاری این نمایشگاه گفت: خداوند را شاکرم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی نهال علم و فناوری و نوآوری در کشورمان کاشته شده و اکنون در حال چیدن میوه های آن هستیم وامروزه همه تکه های جورچین علم و فناوری (دکترا پسا دکترا و پسا دکترای فناوری دستیار پژوهشی و پژوهشگران مستقل) در کشور ما موجود است.

وزیرعلوم گفت: اخیراً سند نظام ملی نوآوری را تدوین کرده و در حال واکاوی و اصلاح است و امیدواریم به تصویب شورای علمی فرهنگی برسد و از این به بعد ما سیاست, برنامه و راهبردهای اجرایی مناسب برای تبدیل علوم به فنون را داشته باشیم.

زلفی گل اضافه کرد: تبدیل بحث نهضت اشتغال به پروژه ملی و بسیج کردن تمام امکانات کشور برای تحقق این هدف یکی از وظایف مهم است.

وی گفت: دانش ،قدرت آفرینش می دهد و دانشگاه منشأ آفرینش است.ایجاد مزیت های جدید از وظایف دانشگاه‌هاست و دانشگاهی دانشگاه است که مزیت آفرینی کند و بتواند مزیت های جدید خلق نشده را از طریق علم و دانش ایجاد کند.

برنامه ریزی کردن برای برآوردن نیازهای مغزهای آینده وبسترسازی سخت افزاری ، نرم افزاری و مغز افزاری از کارهای عمده دانشگاه است.

زلفی گل افزود :فکر از حکیمان، اجرا با حاکمان .جامعه دانشگاهی باید شش برنامه توسعه قبلی را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قدرت آن را به نمایندگان ارائه دهد و به قانونگذاران برای برنامه توسعه هفتم در زمینه علم و فناوری کمک کند.

وی تأکید کرد : بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی به حاشیه رفته است .من خواهش می کنم برای هر گروه در هر رشته حداقل یک استاد راهنما در نظر گرفته و برای آنان امتیازاتی در نظر بگیرند تا بتوانند با دانشجویان ارتباط مستقیم برقرار کرده و استاد راهنما شاگردان خود را مانند اعضای خانواده خود بداند.

زلفی گل در پایان گفت: بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ سالم می باشد و این فرهنگ سالم فکر سالم، احساس سالم و عمل صالح را شکل می دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا