کد خبر: 020302128144
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

«عصراقتصاد»گزارش می دهد؛ بازار خودرو در رکود کامل

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید موتمنی با بیان اینکه آرامش در بازار خودرو حاکم شده است، گفت: معاملات در بازار خودرو به نقطه صفر رسید و در این بازار رکود کامل حاکم شده است؛ مگر اینکه فروشنده‌ای بخواهد خودرو خود را زیر قیمت بازار بفروشد در این صورت مشتری برای خرید پیدا می‌شود.

به زارش ایلنا، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تاکید بر افت قیمت خودروها نسبت به هفته گذشته، گفت: مصرف‌کننده واقعی باوجود افت قیمت‌ها باز هم توان خرید ندارد و برخی دیگر از خریداران نیز منتظر واردات خودروهای دسته دوم هستند چراکه هنوز بحث واردات منتفی نشده و این احتمال وجود دارد که خودروهای دسته دوم وارد کشور شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه متقاضی برای خرید محصولات کارخانه‌ای زیاد است، گفت: اگر عرضه هر کالا محدود شود در آن بازار واسطه‌گری و دلالی افزایش پیدا می‌کند؛ اگر بخواهیم دلایل افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵  خودرو در ۱ ماه گذشته را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در آن مقطع  شرکت‌ها خودرو را فاکتور نمی‌کردند چراکه می‌خواستند در ابتدای سال افزایش قیمت را اعمال کنند وعدم عرضه محصول در بازار باعث شد افرادی که دپو داشتند از این فرصت استفاده و قیمت‌ها را افزایش بدهند.

طی روزهای پایانی فروردین‌ماه ۱۴۰۲، شاهد اعلام قیمت جدید خودروهای تولید داخل بودیم. برخی انتظار داشتند تا اعلام قیمت‌های جدید بر بازار تأثیر بگذارد.

با این‌حال از آنجایی که هنوز عرضه انبوه خودروهای جدید به بازار را شاهد نبوده‌ایم، این قیمت‌ها بر بازار بی‌تأثیر بوده‌اند. درواقع کاهشی که طی مدت اخیر رخ داد، ناشی از رکود سنگین بازار و نبود مشتری است.

در ابتدا از افزایش ۳۰ الی ۷۰ درصدی قیمت خودرو صحبت به میان آمد، اما پس از مدتی، تصمیم به افزایش ۱۸ الی ۲۹ درصدی قیمت خودرو گرفته شد.

مشخص است که افزایش قیمت کمتر از ۳۰ درصد مطابق میل خودروسازان و قطعه‌سازان نیست. ازاین‌رو آن‌ها عرضه قطره چکانی خودرو به بازار را ادامه خواهند داد.

با توجه به شرایط پیش‌آمده، انتظار افزایش قیمت در بازار خودرو دور از انتظار نیست. ایران‌خودرو اخیراً از متقاضیان خواسته است تا خودروهای ثبت‌نامی را به اتومبیل‌های دیگری تغییر دهند تا امکان تحویل خودرو به آن‌ها در سال ۱۴۰۲ فراهم شود.

در سوی دیگر، وزارت صمت استانداردهای جدیدی را برای خودروسازان وضع کرده است که امکان دارد نتیجه آن حذف برخی خودروهای محبوب از بازار باشد. بنابراین انتظار داریم طی بلندمدت قیمت خودروهای محبوبی همچون پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس و دنا پلاس روند صعودی داشته باشد.

در سوی دیگر، این افزایش قیمت تأثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت. بازار در رکود عمیق به‌سر می‌برد. بسیاری از خودروهایی که از ماه پیش در پلتفرم‌های آنلاین آگهی شده‌اند، همچنان به فروش نرسیده‌اند.

رکود عمیق بازار حتی بر خودروهای محبوب و خوش‌فروشی همچون رنو تندر ۹۰، ساینا و کوییک نیز تأثیر گذاشته است. بدیهی است که افزایش قیمت‌ها در این شرایط تغییری برای شرایط فروشندگان و خریداران ایجاد نخواهد کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی از تأثیر پررنگ عوامل دیگر همچون نرخ ارز، تورم، جریانات سیاسی و اخبار داخلی بر بازار خودرو صحبت به میان می‌آورند. این عوامل بی‌تأثیر نیستند، اما بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار خودرو میزان عرضه است.

برای مثال کافی است به توقف تولید برخی خودروهای اقتصادی و پر‌تیراژ طی سالیان اخیر توجه کنید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سمند، پژو ۴۰۵، تیبا، تیبا ۲، ساینا معمولی و پراید طی چند سال اخیر از چرخه تولید حذف شده‌اند.

این اقدام موجب کاهش عرضه خودروهای صفرکیلومتر به بازار شد که حاصل مستقیم آن افزایش قیمت خودرو بود.

این رویه طی سال جاری نیز ادامه خواهد یافت؛ بنابراین تا زمانی که به‌اندازه کافی خودرو وارد بازار نشود، قیمت‌ها صعودی خواهند بود. البته افزایش قیمت‌ها بر خرید و‌ فروش خودرو تأثیر خواهد گذاشت و بازار را بیش‌از‌پیش به رکود فرو خواهد برد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا