کد خبر: 220302129713
روزنامهسلامت و رفاه

تست اعتیاد در محل کار – که نیاز به دانستن آن مفید است

ترجمه: مرتضی ایراندوست

تست اعتیاد در محل کار یک عمل مهم و مفید است که به اطمینان از یک محیط کار ایمن و سازنده کمک میکند.همچنین می‌تواند اطلاعات مهم در مورد استفاده کارمندان از مواد مخدر در اختیار کارفرمایان قرار دهد. با این حال، مواردی وجود دارد که کارکنان باید در مورد تست اعتیاد در محل کار بدانند تا فرآیند را آسان‌تر و با استرس کمتری مواجه کند.

در ادامه به شش مورد ضروری در خصوص تست اعتیاد در محل کار اشاره می شود.

آزمایشات مواد مخدر در هر زمانی ممکن است انجام شود

کارفرمایان می توانند از کارمندان بخواهند که به عنوان بخشی از فرآیند استخدام یا در هر زمان دیگری در طول کار، تست اعتیاد را انجام دهند. به علاوه، برخی کارفرمایان ممکن است سیاست آزمایش تصادفی اعتیاد را داشته باشند.

بنابراین، برای کارمندان مهم است بدانند که ممکن است در هر زمانی از آنها خواسته شود که تست اعتیاد را انجام دهند.بعنوان مثال؛ اگر دلیلی برای این باور وجود داشته باشد که آنها در حال استفاده از مواد مخدر هستند؛ اگر در یک سانحه در محل کار شرکت داشته باشد، یا اگر نشانه هایی از مصرف مواد را نشان دهند، ممکنست از یک کارمند خواسته شود که تست اعتیاد بدهد.

بعلاوه، برخی از کارفرمایان ممکنست از کارکنان بخواهند در صورت مصرف داروهایی که میتواند توانایی آن ها را برای انجام ایمن کارشان مختل کندتست اعتیاد انجام دهند.در این مورد، کارفرما باید فهرستی از داروهایی را که باعث آزمایش اعتیاد می شود را دراختیار کارمند قرار دهد.

گواهینامه تست اعتیاد فرآیندی‌ست که از طریق آن یک سازمان یا فرد برای انجام آزمایشات اعتیاد به رسمیت شناخته میشود.که شامل برآورده کردن الزامات خاص، مطالعه برای صدور گواهینامه تست اعتیاد و گذراندن یک فرآیند بازرسی است.

این تضمین میکند کسانی که تست اعتیاد را انجام می دهند واجد شرایط هستند و دانش و تجربه لازم برای انجام دقیق و ایمن این کار را دارند.

کارمندان حق دارند از تست اعتیاد خودداری کنند

در حالیکه کارفرمایان میتوانند کارمندان را ملزم به انجام تست اعتیاد کنند، کارمندان این حق را دارند که از انجام ان امتناع کنند. با این حال، امتناع از تست اعتیاد ممکن است عواقبی داشته باشد.بعنوان مثال، کارمندی که از تست اعتیاد امتناع کند، ممکن است تنبیه یا اخراج شود.

علاوه بر این، برخی از کارفرمایان ممکن است از کارمندان بخواهند قراردادی امضا کنند که در آن قید شده باشد که آنها به عنوان شرط استخدام تحت تست اعتیاد قرار خواهند گرفت. اگر کارمندی از امضا چنین قراردادی امتناع کند، ممکن است استخدام نشود.

علاوه بر این، کارمندان باید بدانند که برخی ایالتها قوانینی دارند که به کارفرمایان اجازه میدهد تا تست اعتیاد را بعنوان شرط استخدام الزامی کنند.

در این ایالتها، کارمندانی که از انجام تست اعتیادامتناع می کنند، ممکن است نتوانند شغل خود را بدست آورند یا آن راحفظ کنند.

کارمندان حق دارند از نتایج تست اعتیاد خود مطلع شوند

کارمندان حق دارند از نتایج تست اعتیاد خود مطلع شوند. علاوه بر این، کارفرمایان موظفند نتایج تست اعتیاد را محرمانه نگه دارند.

نتایج تست اعتیاد فقط باید با کسانیکه نیاز به دانستن دارند، مانند سرپرست یا مدیر کارمند، به اشتراک گذاشته شود. همچنین، کارکنان باید بدانند که حق دارند به نتایج تست اعتیاد اعتراض کنند.

اگر کارمندی معتقدست که نتایج تست اعتیاد او نادرست است، می‌تواند درخواست آزمایش مجدد کند. در این مورد، کارفرما باید فهرستی از داروهایی را نیز در اختیار کارمند قرار دهد که باعث انجام تست اعتیاد می شود.

در مورد نتایج تست اعتیاد کارمندان از حق حفظ حریم خصوصی برخوردارند.نتایج تست اعتیاد فقط باید با کسانیکه نیاز به دانستن دارند، مانند سرپرست یا مدیر کارمند، به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر این، کارفرمایان موظفند نتایج آزمایشات مواد مخدر را محرمانه نگه دارند.

انواع مختلفی از تست اعتیاد وجود دارد

انواع مختلفی از تست اعتیاد وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.بعنوان مثال، آزمایش ادرار رایج ترین نوع تست اعتیاد است. آنها همچنین بطور کلی کم هزینه ترین و دقیقترین نوع تست اعتیاد هستند.

با اینحال، آنها می توانند تهاجمی باشند و ممکنست نسبت به انواع دیگر تستها کمتر محرمانه باشند. انواع دیگر تست اعتیاد شامل آزمایش فولیکول مو، آزمایش خون و آزمایش بزاق است.

هر نوع از آزمایشات مزایا و معایب خاص خود را دارد، بنابراین برای کارکنان مهم است که بدانند در کدام نوع از ازمایشات شرکت خواهند کرد.

تست‌های اعتیاد همیشه دقیق نیستند

تست‌های اعتیاد همیشه دقیق نیستند،در واقع نتایج مثبت نادرست نسبتاً رایج هستند. یک نتیجه مثبت نادرست زمانی رخ می دهد که تست اعتیاد نشان دهد که شخص از مواد مخدر استفاده کرده است در حالیکه مصرف نکرده است.

که ممکن است بدلایل مختلفی رخ دهد، مثلاً اگر فرد در کنار فردی بوده است که مواد مخدر مصرف می­کرده یا اگر دارویی مصرف کرده باشد که می‌تواند نتیجه مثبت نادرست ایجاد کند.

نتایج منفی نادرست نیز ممکن است وجود داشته باشد. نتیجه منفی نادرست زمانی رخ می دهد که تست اعتیاد نشان دهد که فرد در زمانی که مواد مخدر مصرف کرده است، استفاده نکرده است.

اگر فرد مواد مخدر مصرف کرده باشد که با تست اعتیاد مشخص نشده باشد یا اگر دوز پایینی از مواد مخدر مصرف کرده باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد..

راه هایی برای جلوگیری از نتایج مثبت نادرست وجود دارد

چند کار وجود دارد که افراد می توانند برای جلوگیری از نتایج مثبت نادرست در تست اعتیاد انجام دهند.اول، آن‌ها باید مطمئن شوند که اجازه میدهند فردی که این آزمایش را انجام می‌دهد، میداند که آیا آن‌ها داروهایی را مصرف می‌کنند که می‌تواند منجر به یک نتیجه مثبت کاذب شود. دوم، آنها باید از قرار گرفتن در کنار افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند اجتناب کنند.

در نهایت، آنها باید مطمئن شوند که دستورالعمل های مربوط به تست اعتیاد را دنبال میکنند. در طول فرآیند تست اعتیاد باید با کارکنان منصفانه رفتار شود. این بدان معناست که کارفرمایان نباید بر اساس نژاد، مذهب، خواستگاه ملی، جنسیت یا ناتوانی کارکنان، تبعیض قائل شوند.

علاوه بر این، کارفرمایان باید زمان معقولی را برای انجام تست اعتیاد در اختیار کارمندان قرار دهند و نباید کارکنان را ملزم به انجام تست اعتیاد در مدت کوتاهی کنند.تست اعتیاد در محل کار یک روش معمول است و کارکنان باید از حقوق و مسئولیت های خود در مورد تست اعتیاد آگاه باشند.

کارمندان این حق را دارند که از نتایج آ تست اعتیاد خود اگاه باشند و اگر معتقدند آزمایش نادرست بوده است، حق دارند نتایج را به چالش بکشند. علاوه بر این، کارفرمایان موظفند نتایج تست اعتیاد را محرمانه نگه دارند. تست اعتیاد همیشه دقیق نیستند، اما راه هایی برای جلوگیری از نتایج مثبت نادرست وجود دارد. نهایتا، در طول فرآیند تست اعتیاد باید با کارکنان منصفانه رفتار شود.

۳۰ jul 2022

Europeanbusinessreview

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا