کد خبر: 050402130995
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ تبادل زندانی؛ سیگنال های یک توافق نانوشته

گروه سیاسی- کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ارتباط با آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین  ایران آمریکا با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی ایران طی ماه‌های گذشته برای تحقق این موضوع گفت: کماکان این موضوع در دستور کار ماست و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه  هستند، این موضوع در حال پیگیری است.

البته باید ببینیم که دولت  آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر ؟امیدواریم هرچه زودتر  شاهد چنین اقدام مثبتی باشیم.

چند روز پیش هم، یک رسانه آمریکایی با استناد به اظهارات وزیر خارجه عمان، ایران و آمریکا را در آستانه توافق بر سر تبادل زندانیان دانست.تارنمای رسانه‌ای «المانیتور» به نقل از وزیر خارجه عمان نوشت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.

«سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان،در خصوص توافق احتمالی ایران و آمریکا در موضوع زندانیان گفت: می‌توانم بگویم که آنها (به توافق) نزدیک هستند.

در عین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در تازه‌ترین اظهارات در این رابطه، در جریان سفر به لبنان در پاسخ به خبرنگاری لبنانی گفت: «درباره تبادل زندانی با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آن‌ها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به‌عنوان نماینده خود معرفی کردند. یک صورت‌جلسه بین آن نماینده و طرف ایرانی امضا شد.

ماه‌ها اجرای این صورت‌جلسه به دلیل تعلل طرف آمریکایی به تعویق افتاد. در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت‌جلسه بروزرسانی شود. بروزرسانی این سند در دستور کار ما است، ولی ما موضوع زندانیان را یک مسئله انسانی می‌دانیم و به انجام آن براساس توافقی که می‌شود، تاکید داریم.»

تبادل زندانی یا آزادی زندانیان آمریکایی با وساطت طرف ثالث یا براساس توافق تهران و واشنگتن موضوع تازه‌ای در مناسبات ایران و ایالات متحده نیست و پیش‌تر نیز زندانیان آمریکایی یا با تابعیت دوگانه که متهم به جاسوسی برای دولت متخاصم بودند، بر همین اساس از زندان آزاد و کشور را ترک کرده‌اند.

سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال سه کوهنورد آمریکایی بودند که در سال ۱۳۸۸ به جرم ورود غیرقانونی به خاک ایران دستگیر شدند. سارا شورد در سال ۱۳۸۹ آزاد شد.

همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت به نیویورک شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در برابر دریافت یک میلیون دلار وثیقه، با آزادی دو کوهنورد دیگر آمریکایی موافقت کرد و آن‌ها نیز پس از دو سال از زندان آزاد شدند. وثیقه این زندانیان توسط دولت عمان پرداخت و انتقال آن‌ها به مسقط صورت گرفت.

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران بود که چند سال به جرم جاسوسی بازداشت و در ۲۶ دی ۱۳۹۴ و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، آزاد شده است.

نزار زکا، کارشناس فناوری اطلاعات با تابعیت لبنانی- آمریکایی در سال ۱۳۹۴ به اتهام جاسوسی برای آمریکا در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دستگیر شد و در نهایت، با رأی دادگاه به ۱۰ سال زندان و بیش از ۴ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

او برای شرکت در همایشی درباره «نقش زنان در توسعه پایدار» به تهران آمده بود و این چهارمین سفرش به ایران بود که در نهایت به حبس طولانی‌مدت‌اش منجر شد. این زندانی، اما در نهایت در سال ۱۳۹۸ براساس آنچه میانجیگری حزب‌الله لبنان عنوان کردند، از زندان آزاد و راهی ایالات متحده شد.

ژیائو وانگ، شهروند چینی‌تبار آمریکا و دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه پرینستون و محقق دوره قاجار ایران، مرداد ۱۳۹۵ بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او آذرماه ۱۳۹۸ با مسعود سلیمانی، پژوهشگر سلول‌های بنیادی، که در آمریکا زندانی بود مبادله و آزاد شد.

رضا (رابین) شاهینی، تابستان ۱۳۹۵ بازداشت و به گفته خودش به جرم همکاری با دولت متخاصم، به ۱۸ سال حبس محکوم شد. او یک سال بعد با وثیقه‌ای معادل یک میلیارد تومان آزاد شد.

کارن وفاداری و آفرین نیساری، این دو شهروند زرتشتی ایرانی نیز که یکی‌شان تابعیت آمریکا و دیگری برگ سبز اقامت داشت، تیرماه ۱۳۹۷ بعد از دو سال زندان با حکمی که قاضی صلواتی صادر کرده بود، در ازای پرداخت وثیقه ۴۰ میلیارد تومانی آزاد شدند.

نبود رابطه دیپلماتیک میان ایران و آمریکا موجب شده تا در موضوعات نیازمند ارتباط از جمله موضوع مرتبط با تبادل زندانیان، دو کشور نیازمند حضور طرف ثالثی باشند که ضمن رد و بدل کردن پیام، میانجیگری و در نهایت انتقال زندانیان را بر عهده گیرد.

عمان از سال‌های گذشته این وظیفه را به عهده داشته و در موارد متعددی نیز نقش‌آفرینی کرده است. در سال ۲۰۰۹ سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال، سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران با پرداخت وثیقه ۵/۱ میلیارد تومانی از سوی پادشاه عمان آزاد شده و با هواپیمای اختصاصی او راهی آمریکا شدند.

آزادی مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در سال ۲۰۱۱، شهرزاد میرقلی‌خان و نصرت‌الله تاجیک در سال ۲۰۱۲ با میانجیگری‌های سلطان قابوس محقق شد. علاوه بر آن، عمان توانست با موفقیت در چندین مسئله میان ایران و غرب میانجیگری کند که کمک به بازگرداندن ایرانیان به اسارت درآمده در درگیری‌های دریایی با نیروی دریایی ایالات‌متحده در خلیج‌فارس و آزادی ملوانان انگلیسی بازداشت‌شده در تهران سال ۲۰۰۷ را می‌توان ازجمله این موارد دانست.

در آخرین اقدام میانجیگرانه عمان، نازنین زاغری و انوشه آشوری دو زندانی دوتابعیتی، اسفند ۱۴۰۰ با هواپیمای عمانی، ایران را به مقصد انگلیس ترک کردند. در جریان این آزادی، بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی لندن به تهران که در ازای خرید تانک‌های چیفتن به این کشور پرداخت شده بود، تسویه شد. در حال حاضر نیز موضوع تبادل زندانی میان ایران و ایالات‌متحده با تلاش این کشور و قطر در جریان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا