کد خبر: 130402131782
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

صنایع معدنی فولاد سنگان در آستانه تولید در ظرفیت کامل

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان (سهامی‌ خاص) از جمله زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان (سهامی‌ عام) است که اردیبهشت سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و پس بهره‌برداری از کارخانه تولید گندله در مرداد سال ۱۳۹۶  رسما عملیات خود را آغاز کرد.  پس از آن نیز، در سال ۱۳۹۹ کارخانه کنسانتره‌سازی خود را راه‌اندازی کرد.

این شرکت با ظرفیت اسمی‌ تولید ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله از جمله تولیدکنندگان بزرگ زنجیره فولاد در حوزه کنسانتره سنگ آهن و گندله به شمار می‌رود و نام خود را در کنار تولیدکنندگان بزرگ این حوزه قرار داده است.

طبق آخرین آمار و ارقام در دسترس و منتشرشده، ظرفیت تولید گندله در کشور بالغ بر ۶۷ میلیون تن است و شرکت فولاد سنگان خراسان با ظرفیت ۵ میلیون تنی خود، ۷ درصد از بازار گندله کشور را به نام خود ثبت کرده است.

در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ با وجود همه مشکلات از جمله قبلی برق در تابستان و گاز در زمستان، بالغ بر ۳ میلیون تن کنسانتره و ۴ میلیون تن گندله از چرخ تولید خارج شد و رکوردهای تولید قابل ‌توجهی به ثبت رسید. نکته جالب توجه در آمار تولید سال ۱۴۰۱، افزایش بیش از دو برابری تولید کنسانتره است.

کنسانتره تولیدی شرکت، به عنوان ماده اولیه، در خطوط تولید گندله مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سالی که گذشت، مقدار ۳.۶ میلیون تن گندله به فروش رسید.

نکته قابل ذکر در خصوص سیستم فروش شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان این است که تمام گندله تولیدی به شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های تحت مالکیت آن، به فروش می‌رسد و ریسک فروش محصولات به حداقل می‌رسد؛ همان‌گونه که تقریبا تمام گندله تولیدی سال ۱۴۰۱ به فروش رسید.

با وجود نوسانات اقتصادی در کشور و در روزگاری که بسیاری از شرکت‌ها اسیر تحریم‌ها و شرایط نامساعد بازارهای داخلی شده‌اند، این شرکت بدون عقب‌نشینی از موضع خود و با فعالیت در حداکثر توان تولیدی خود، در سال ۱۴۰۱ خالص پیش‌بینی شده خود را تقریبا محقق کرد.

همانطور که در تصویر ذیل مشخص است، روند سودسازی شرکت از زمان بهره‌برداری و به خصوص پس از سال ۱۳۹۸ صعودی بوده و تاکنون از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است.

به نوعی می‌توان اذعان کرد که یکی از دلایل و علل عملکرد خوب این شرکت، ثبات مدیریتی است. سرعت سودسازی شرکت فولاد سنگان خراسان از سال ۱۳۹۸ به یکباره بیشتر شده و جهش بلندی را شاهد هستیم که نشان از کارایی این شرکت دارد.

از سوی دیگر، بررسی صورت‌های مالی شرکت از روی سایت کدال نشان می‌دهد که این شرکت از نسبت جاری مطلوبی برخوردار است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به‌ عنوان یکی از شرکت‌های قدرتمند و سودآور گروه فولاد مبارکه و تأمین‌کننده بخشی از گندله شرکت فولاد مبارکه، توانست طی سال ۱۴۰۱ در تولید کنسانتره و گندله با همه چالش‌ها رکوردزنی کند و امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور به تولید در ظرفیت اسمی ‌دست یابند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا