کد خبر: 160402132013
اقتصادبانک و بیمهتولید و بازرگانیراه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ حال ناخوش وام ساخت مسکن

گروه بانک، بیمه و بورس- ساخت مسکن در شرایط اقتصادی فعلی نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است که تامین آن برای بسیاری از افراد آسان نیست.

به همین دلیل، وام ساخت مسکن که از سال‌ها پیش برای کمک به افراد برای تامین هزینه ساخت خانه و آپارتمان در نظر گرفته شده، در سال ۱۴۰۲ هم به متقاضیان اعطا می‌شود و امسال هم مبلغ آن افزایش پیدا کرده است.

سازوکار خودمالکی برای تولید انبوه مسکن یکی از موفق ترین مدل های تجربه شده در کشور به حساب می آید و مردم استقبال خوبی از سازوکار تسهیلات خودمالکی داشته اند، در این شیوه ساخت مسکن استفاده از اراضی بایر غیردولتی و خانه های کلنگی موجود در شهرها مورد تاکید نهاد سیاست گذار قرار می گیرد.

بسیاری از کارشناسان مسکن اعتقاد دارند، اکثریت واحدهای مسکن خود مالک در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته شده و به دست متقاضیان نهایی رسید.

بر اساس دستورالعمل دولت دهم پیرامون مسکن مهر، در شیوه خودمالکی ساخت مسکن صاحبان املاک موجود در بافت فرسوده و اراضی بایر بدون توجه به اینکه فرم ج سبز یا قرمز دارند (به این معنا که از تسهیلات دولتی ساخت مسکن استفاده کرده‌اند یا خیر) می توانند با سهیم کردن افراد دارای فرم ج سبز یعنی آن دسته از افراد فاقد مسکنی که تاکنون از تسهیلات دولتی نظیر وام یا دریافت زمین و مسکن از سمت دولت منتفع نشدند، به تعداد هر فرم ج سبز از تسهیلات طرح مسکن استفاده کرده و واحد مسکونی را بنا کنند.

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خودمالکان پرداخت می شود نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. مطابق با دستورالعمل پرداخت تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، این تسهیلات در چهار مرحله و توسط بانک عامل به خودمالکان پرداخت می شود.

این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به مالکان سازنده پرداخت می شود و شامل تمام شهرهای کشور می شود.آن طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هرکسی با هر تعدادی که در مجوزش درج شده امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات خودمالکی را دارد.

این گروه از افراد که قصد ساخت مسکن شخصی ساز دارند می توانند مانند سازندگان حرفه ای مسکن با ثبت نام در سامانه نهضت ملی و ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

پس اتمام فرآیند ساخت، واحدهای مسکونی مذکور به دست متقاضیان واجد شرایط سهیم شده رسیده و فرد سازنده نیز می توانند به اندازه یک واحد مسکونی از ملک ساخته شده را برای خود بردارد. پس از آن نیز فرد دارای زمین که تسهیلات دریافت کرده است، این تسهیلات را به متقاضی واجد شرایط یعنی مصرف کننده نهایی انتقال می دهد.

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مردمی و دستور ریاست محترم جمهور، موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن  پس از بررسی‌های کارشناسی، امشب در یکهزار و سیصد و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار بررسی و بر اساس آن مصوب شد که سود این تسهیلات برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط وزارت راه و شهرسازی زمین آن تامین و به متقاضیان عرضه می‌شود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: هدف ما تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن است و مردم باید توان پرداخت اقساط را داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با کاهش سود این تسهیلات، منابع لازم برای ساخت این واحدها با سهولت بیشتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد و این تصمیم بتواند بخشی از مشکلات را مرتفع سازد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا