کد خبر: 130502134412
جهانروزنامه

بریتانیا متعهد به صدور صدها مجوز بهره برداری نفت و گاز در دریای شمال شد

ترجمه: سلیم حیدری

بریتانیا روز دوشنبه متعهد به اعطای صدها مجوز برای استخراج نفت و گاز دریای شمال به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مستقل شدن بیشتر در انرژی شد. این اتفاق انتقاد فعالان محیط زیست را برانگیخت.

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا برنامه های مربوط به بیش از ۱۰۰ مجوز از این دست را تایید کرد که در اوایل سال جاری پیشنهاد شده بود و گفت که صدها مجوز نیز ممکن است در آینده اعطا شود.

او همچنین از پشتیبانی دو فناوری جدید جذب و ذخیره کربن (CCS) در اسکاتلند و شمال انگلستان خبر داد.

بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص صفر برسد، اما ریشی سوناک، نخست وزیر، گفت حتی تا این تاریخ هم انتظار می رود این کشور بیش از یک چهارم انرژی خود را از نفت و گاز دریافت کند.

او گفت که سوخت های فسیلی جدید داخلی به بهبود امنیت انرژی و کاهش وابستگی به کشورهایی مانند روسیه کمک می کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «همه ما شاهد بوده‌ایم که چگونه پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) بازار انرژی را دستکاری و به سلاح تبدیل کرده است… اکنون بیش از هر زمان دیگری، تقویت امنیت انرژی حیاتی است.»

تلاش‌های بریتانیا برای رسیدن به هدف انتشار خالص صفر تبدیل به یک خط جدایی شدید بین محافظه‌کاران حاکم و حزب مخالف کارگر در آستانه انتخابات سال آینده شده است و سوناک می‌گوید که باید به روشی «عمل‌گرایانه» برآورده شود تا به مبلغ صورت حساب‌های خانگی اضافه نکند.

دولت استدلال می‌کند که جلوگیری از کاهش عرضه داخلی در مقایسه با گزینه واردات گاز طبیعی مایع، ردپای کربن را کاهش می‌دهد. اما اینکار با چالش‌های قانونی از سوی فعالان اقلیم و گروه‌های سبز مواجه است. زیرا آنها هشدار می‌دهند افزایش تولید انرژی فسیلی در تضاد با هدف انتشار خالص صفر است.

سوناک گفت که مجوزهای جدید با اهداف زیست محیطی دولت مطابقت دارد.

رگولاتور اداره انتقال دریای شمال (NSTA) انتظار دارد اولین مجوز جدید در پاییز اعطا شود. هنوز در حال ارزیابی ۱۱۵ پیشنهاد از تولیدکنندگان برای قسمت های بدون مجوز است که در ژانویه (دی) بسته شد.

سوناک که روز دوشنبه از یک سایت زیرساخت انرژی در اسکاتلند بازدید خواهد کرد، گفت که خوشه های جدید CCS همچنین به حمایت از هزاران شغل کمک می کند.

این طرح‌ها مورد استقبال شرکت‌های انرژی از جمله شل (SHEL.L) و هاربر انرژی (HBR.L) قرار گرفت که از جمله شرکای پروژه Acorn CCS هستند که به اصطلاح وضعیت “مسیر دو” (Track 2) را به دست می‌آورد و اکنون می‌تواند وارد مذاکرات تجاری با دولت شود.

پروژه Viking CCS بندرگاه برای ذخیره دی اکسید کربن در میادین گازی تخلیه شده نیز وضعیت مسیر دو (Track 2) را کسب کرده است.

بریتانیا قصد دارد از فناوری CCS استفاده کند که این فناوری شامل جذب کربن گرم‌کننده سیاره زمین از دودکش‌های صنعتی قبل از برخورد با جو و ذخیره آن در زیر زمین است و قادر است تا سال ۲۰۳۰ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن را در خود نگه دارد.

در حال حاضر هیچ پروژه CCS در مقیاس بزرگ یا تجاری در بریتانیا وجود ندارد و دولت به دلیل پیشرفت کند در استقرار آن با انتقاداتی روبرو شده است.

مایک چایلدز، رئیس سیاستگذاری در انجمن دوستداران زمین گفت که اعلامیه CCS تلاشی برای ایجاد رنگ سبز در مجوزهای جدید است.

او گفت: “CCS تمام آلودگی های آب و هوایی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را جذب نمی کند.”

دولت همچنین روز دوشنبه درخواستی برای دریافت شواهد برای جمع‌آوری دیدگاه‌ها درباره مالیات‌ها در بخش نفت و گاز «برای طراحی یک رژیم مالی بلندمدت که قابلیت پیش‌بینی و قطعیت را ارائه می‌دهد» آغاز کرد.

مالیات سرسام آوری که سال گذشته با افزایش قیمت‌های انرژی معرفی شد و کل مالیات بر تولیدکنندگان نفت و گاز را به ۷۵ درصد رساند، تولیدکنندگانی مانند توتال انرژی و هاربر را بر آن داشت تا سرمایه‌گذاری در این حوضه را کاهش دهند یا از پیگیری ادامه مجوز دوری کنند.

دولت اخیراً میزان مالیات را تغییر داد و گفت که اگر قیمت ها برای مدت طولانی به سطوح عادی کاهش یابد، این مالیات حذف خواهد شد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا