کد خبر: 160502134699
دسته‌بندی نشده

سفرهای اربعین از ۲۷ مرداد آغاز می‌شود

عصراقتصاد: مدیر حج  و زیارت استان کرمانشاه از آغاز سفرهای اربعین امسال از ۲۷ مرداد خبر داد و از زائرین خواست حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

در دو دهه اخیر که در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق امام حسین(ع) مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند، موکِب‌هایی که ایستگاه‌های خدمات‌رسان به زائران هستند، در این مسیر فعال و پذیرای زائران می‌شوند.

اغلب موکب‌ها به صورت موقت بر پا می‌شوند و هر یک به اندازه توان و همت متولیان، خدمات متفاوتی به زائران ارائه می‌کنند؛ محل اسکان و پذیرایی موکب‌ها و گنجایش آنها نیز با یکدیگر متفاوت است، بزرگترین موکب‌های اربعین ۱۰۰ هزار نفر و کوچکترینِ آنها ۲۰۰ نفر را در خود اسکان می‌دهند.

موکب‌های حسینی که عموما مردمی بوده، خدمات و نذورات را از مردم دریافت و صرف زائران می‌کنند، در سال‌های اخیر مورد حمایت عاشقان حسینی و خیرین دینی قرار گرفته‌اند؛ با افزایش چشمگیر زائران حسینی برای شرکت در پیاده روی اربعین، تعداد موکب‌ها نیز افزایش یافته است و امسال  حدود ۳ هزار موکب از ۳۱ استان کشور فعالیت خواهند کرد.

در اربعین سال گذشته، یک هزار و ۹۲۱ موکب ایرانی در عراق حضور داشتند و ۹۵۳ موکب نیز در ایران ارائه خدمات کردند و مجموعا ۱۰۶ میلیون وعده غذایی توسط موکب‌داران ایرانی توزیع شد و ۲۷ میلیون نفر زائر شب خواب از موکب‌ها بهره‌مند شدند.

سعید کریمی خو در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به ثبت نام متقاضیان سفر اربعین حسینی از طریق سامانه سماح، اظهارکرد: ثبت نام برای اعزام به عتبات عالیات در ایام اربعین از طریق سامانه سماح به آدرس http://samah.haj.ir از سوم مرداد آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ارائه خدمات به زوار اربعین هم از ۲۷ مرداد آغاز می شود و تا ۲۰ شهریور ادامه پیدا می کند.

مدیر حج و زیارت با بیان اینکه زائرین برای سفر اربعین حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند، گفت: در این سامانه اطلاعاتی همچون مرز خروجی، تاریخ خروج از مرز، مرز برگشت و تاریخ ورود به کشور ثبت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در اربعین امسال برای هر مرز در هر روز یک ظرفیت معین برای تردد زوار در نظر گرفته شده و درصورتی که زائری در سامانه سماح ثبت نام نکرده باشد و به یکی از مرزها مراجعه کند، اگر ظرفیت تردد از آن مرز تکمیل شده باشد، باید روزی دیگر یا مرزی دیگر را برای سفر انتخاب کند.

کریمی اظهار کرد: برای کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می کنند، دریافت برخی خدمات مانند دریافت ارز، رزرو بلیط هواپیما و اتوبوس، بیمه، اطلاع از اشیاء و افراد مفقود شده، گذرنامه زیارتی و … وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه زائرین می توانند شخصا در سامانه سماح ثبت‌نام کرده  و یا به ۲۱ دفتر زیارتی استان مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: زائرانی که قصد انجام سفر گروهی دارند، می توانند در سامانه سماح به صورت گروهی ثبت‌نام کنند.

مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه با بیان اینکه زائران باید برگه ثبت نام در سامانه سماح را حتما به همراه خود داشته باشند، افزود: به زائران توصیه می شود سفر اربعین خود را در بازه زمانی حدود یک هفته انجام داده و به کشور بازگردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا