کد خبر: 300502135996
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامه

طرح اتحادیه املاک برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده همزمان با دریافت کد رهگیری

عصراقتصاد: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، طرحی به سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت اقتصاد ارائه شد مبنی بر اینکه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بررسی های کارشناسی، درگاه پرداخت مالیات را به سامانه کد رهگیری اتحادیه مشاوران املاک اضافه کنیم تا مشاوران املاک بتوانند همزمان با بستن قرارداد در این درگاه، مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله را پرداخت و بعد از پرداخت مالیات کد رهگیری مورد معامله را از سامانه دریافت کنند.

در موارد بسیاری دیده شده که یک مشاور املاک یک سال تمام، بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله، معاملات خود را انجام داده و مبلغ این مالیات‌ها انباشته شده و زمانی که موعد پرداخت آن رسیده می رسد، توان پرداخت مبلغ مالیات را ندارند و این امر باعث بروز مشکل هم برای واحد صنفی و هم برای سازمان امور مالیاتی کشور می‌شود به همین منظور به پیشنهاد اتحادیه مشاوران املاک تهران در آینده نزدیک درگاه پرداخت آنلاین به سامانه اتحادیه اضافه خواهد شد تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

کیانوش گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار عصراقتصاد با اعلام خبر فوق و تاکید بر مسائل و مشکلات پرداخت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده برای مشاوران املاک، افزود: موضوع مشکلات پرداخت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از قدیم وجود داشته و هم اکنون نیز ادامه دارد و نمی توان منکر آن شد اما در تلاشیم طبق طرح پیشنهادی که به سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت اقتصاد ارائه شد با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بررسی های کارشناسی، درگاه پرداخت مالیات را به سامانه کد رهگیری اتحادیه مشاوران املاک اضافه کنیم تا مشاوران املاک بتوانند همزمان با بستن قرارداد در این درگاه، مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله را پرداخت و بعد از پرداخت مالیات کد رهگیری مورد معامله را از سامانه دریافت کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: به زبان ساده تر، مشاوران املاک برای بستن هر قرارداد و دریافت کد رهگیری ابتدا باید در سامانه اتحادیه ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله را پرداخت کنند تا بتوانند قرارداد خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند .

وی ادامه داد: طی جلسات کارشناسی که با کارشناسان اتحادیه و سازمان امور مالیاتی برگزار شد به این نتیجه رسیده ایم که این طرح به نفع مشاوران املاک و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور است، چه بسا در موارد بسیاری دیده شده که یک مشاور املاک یک سال تمام، بدون اینکه یک ریال مالیات بر ارزش افزوده مورد معامله را پرداخت کند، معاملات خود را انجام داده است و با این کار باعث جمع شدن مبلغ مالیات و زیاد شدن مبلغ شده و حال که زمان پرداخت مالیات واحد صنفی رسیده است، توان پرداخت مبلغ مالیات را ندارند و این امر باعث بروز مشکل هم برای واحد صنفی و هم برای سازمان امور مالیاتی کشور می‌شود به همین منظور در آینده نزدیک درگاه پرداخت آنلاین به سامانه اتحادیه اضافه خواهد شد تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران،  سازمان امور مالیاتی از طرح پیشنهادی این اتحادیه استقبال کرده و ما همچنان بدنبال تحقق بخشیدن به این امر ضروری هستیم.

وی درباره نظارت بر تخلفات برخی مشاوران املاک گفت: اتحادیه مشاوران املاک با همکاری اتاق اصناف تهران بیش از ۱۵۰ بازرس ویژه جهت سرکشی به واحد‌های صنفی و برخورد با واحد‌های صنفی بدون مجوز و متخلف دارد و تاکنون بالغ بر ۱۷۵۰ واحد صنفی متخلف و بدون مجوز جمع آوری و پلمپ شده است. بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف به صورت دوره ای و در طول سال در مجموع به هر واحد صنفی دو بار سرکشی می کنند .

گودرزی در مورد ساخت خانه های ۲۵ متری برای زوج‌های جوان از طرف دولت که خبر آن نیز تکذیب شد، اظهار کرد: این طرح با این متراژ یک طرح گفتاری بوده که بدون کار کارشناسی گفته شده و ما معتقدیم که هیچ گاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

اما در بحث تامین خانه با متراژ پایین برای زوج‌های جوان طبق بررسی های انجام شده و کار کارشناسی متراژ یک خانه برای یک زوج یا نهایتا سه نفر، متراژهای ۴۵، ۵۰ ، ۵۵ و ۶۰ متر پیش‌بینی شده و اگر دولت بخواهد طرح مسکن کوچک برای زوج‌های جوان را کلید بزند معتقدیم متراژ آن را باید از ۴۵ متر تا ۶۰ متر را انتخاب و عملی سازد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در مورد پدیده‌های جدید اجاره نشینی مثل چند خانواده در یک منزل یا پشت بام نشینی و کانکس نشینی بیان کرد: مردم ما به اعتقادات خود احترام می گذارند و بحث محرم و نامحرم بودن برایشان مقدس است به همین خاطر چنین چیزی را تا به حال مشاهده نکرده ایم و موضوع پشت بام نشینی و کانکس نشینی نیز کذب است و گزارشی در این موارد دریافت نکرده‌ایم و هیچ آماری در این خصوص موجود نیست.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم قدم بزرگی در جهت تحول اقتصادی و اجتماعی برداشته است، گفت: دولت سیزدهم در جهت بهبود و رفاه حال اقشار کم درآمد جامعه و تلاش برای تحول یک نظام اقتصادی، اجتماعی قدم بزرگی برداشته وما هم در تلاشیم در جهت کمک به تحولات اقتصادی دولت سیزدهم سهم کوچکی را برای رفاه حال شهروندان و مردم عزیز کشورمان ایفا کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا