کد خبر: 260602138104
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامه

کاسبان توقیف

توقیف خودروها به دلیل کشف حجاب، راهی برای درآمدزایی کارکنان برخی پارکینگ‌ها شده است

پلیس از ۲۶ فروردین، طرح برخورد با کشف حجاب را آغاز کرده که یکی از موارد آن برخورد با کشف حجاب در خودروهای سواری است.

به گزارش عصر اقتصاد، هفته گذشته خودروی یکی از همکاران ما به دلیل کشف حجاب توقیف شد. به گفته وی بعد از دریافت پیامک سوم از پلیس امنیت اخلاقی مبنی بر کشف حجاب در خودرو که در آن آمده بود، منتظر تماس ماموران باشید، بدون اینکه تماسی گرفته شود هنگام تردد در خیابان، پلیس راهنمایی رانندگی خودرو را به علت گزارش بدحجابی توقیف کرد.

به گفته مامور راهنمایی رانندگی، اگر خودرو از سوی ماموران به پارکینگ منتقل شود، ۲۱ روز باید توقیف بماند ولی اگر راننده، خودرو را به یکی از پارکینگ‌هایی که خودشان معرفی کرده اند، ببرد نهایت ۷ تا روز بعد از توقیف می‌تواند خود را آزاد کند.

همکار ما به راهور در خیابان قزوین مراجعه می کند و با پارکینگ‌هایی که لیست آن روی دیوار از سوی راهنمایی و رانندگی نصب شده بود، تماس می‌گیرد که همه آنها اعلام می‌کنند ظرفیت خالی ندارند. او به یکی دیگر از پارکینگ‌هایی که در لیست نبوده ولی با پلیس امنیت اخلاقی قرارداد دارد، تماس می‌گیرد و باز هم پاسخ خالی نبودن ظرفیت را می گیرد.

وی به همان پارکینگ حضوری مراجعه می کند و به کسی که ماشین‌ها را جانمایی می کند، پول می دهد تا خودرو را توقیف کند و به این ترتیب موفق می شود تا قبض توقیف خودرو را دریافت کند.

پس از آن قبض پارکینگ را به راهور تحویل داده و مدارکی که مامور راهنمایی رانندگی از ایشان گرفته بوده است را پس می گیرد.

قرار بر این می شود که بعد از یک هفته به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند و با ارائه مدارک و پرداخت خلافی، شکایت از روی خودرو برداشته شود تا بتواند خودرو را رفع توقیف کرده و از پارکینگ خارج کند.

این داستانی است که چند وقت پیش نیز برای فرد دیگری اتفاق افتاده بود و او نیز به دلیل اینکه پارکینگ‌ها به بهانه خالی نبودن ظرفیت، اقدام به توقیف خودرو نکرده بودند با پرداخت پول به کسی که خودروها را جانمایی می کرد، موفق به توقیف خودرو برای اعمال قانون شده بود.

آنطور که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده است، در صورتی که گزارش کشف حجاب در خودرو به پلیس مخابره شود برای بار اول پیامکی با سرشماره POLICE به شماره موبایل صاحب خودرو ارسال می‌شود.

در انتهای این پیامک هم لینکی قرارداده شد که افراد در صورت اعتراض می‌توانند روی آن کلیک کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. اعتراضی که پیش از فرمانده فراجا اعلام کرده بود که برای بار اول مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

اما اگر برای بار دوم کشف حجاب در خودرویی مشاهده شده و پلیس از آن مطلع شود، پیامکی برای صاحب خودرو ارسال می‌شود که بر اساس آن خودرو به شکل سیستمی توقیف می‌شود و خودرو نمی‌تواند از خدمات اداری مانند نقل و انتقال و … بهره‌مند شود.

توقیف سیستمی به مدت ۱۵ روز بوده و اگر چنانچه در این مدت کشف حجابی در خودرو ثبت نشود، خودرو بعد از مدت ۱۵ روز رفع توقیف می‌شود.

اگر برای سومین بار گزارشی از کشف حجاب در خودرو در سامانه پلیس ثبت شود، باز هم پیامکی برای صاحب پلاک ارسال می‌شود. در این پیامک از صاحب خودرو خواسته می‌شود که منتظر تماس ماموران بماند.

ماموران پلیس در اولین فرصت با صاحب خودرو تماس گرفته و آنطور که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده، از مالک خودرو می‌خواهند که میان توقیف در پارکینگ یا توقیف با قفل چرخ در محل پارکینگ خانه و … یکی را انتخاب کند. در صورت انتقال خودرو به پارکینگ، باید قبض پارکینگ نیز به ماموران تحویل داده شود. مدت زمان توقیف خودرو برای بار سوم نیز حدود یک هفته اعلام شده است.

با مرور اتفاقات ذکر شده، به نظر می رسد توقیف خودروها از سوی راهنمایی رانندگی با هدف اعمال قانون، بستری را برای پارکینگ‌ها فراهم کرده است تا با بهانه های بی مورد از رانندگان پول دریافت کنند. در حالیکه پارکینگ‌هایی که با پلیس امنیت اخلاقی قرارداد دارند باید براساس قرارداد پذیرای خودروی رانندگان متخلف باشند نه اینکه به بهانه نداشتن ظرفیت، از انجام وظیفه شانه خالی کنند و یا راهی بیابند برای بیشتر پر کردن جیبشان که علاوه بر دریافت هزینه پارکینگ، مبلغی را نیز برای توقیف از راننده بگیرند.

خبرنگار ما موفق به تماس با مسئولان پلیس امنیت اخلاقی برای پیگیری این ماجرا نشد اما با سرتیپ سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تماس گرفته شد و او درباره این موضوع گفت: بحث پارکینگ‌ها ربطی به پلیس راهنمایی و رانندگی ندارد.

روزنامه عصراقتصاد از پیگیری و پاسخ‌دهی مسئولان به این گزارش، استقبال خواهد کرد و اظهارات ایشان را به چاپ خواهد رساند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا