کد خبر: 080702139276
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

هشدار یک میلیاردر برای وضعیت اقتصادی ایالات متحده

ترجمه: سلیم حیدری

ری دالیو مدعی است که رشد اقتصادی کشور در خطر صفر شدن است.

به گفته ری دالیو، بنیانگذار بزرگترین صندوق تامینی جهان، Bridgewater Associates، اقتصاد آمریکا با وضعیت مالی «خطرناکی» مواجه است و بحران بدهی در ایالات متحده در حال وقوع است.

هشدار دالیو در حالی است که بدهی ملی این کشور در این ماه از مرز ۳۳ تریلیون دلار گذشت. قانونگذاران ایالات متحده در حال حاضر در حال مذاکره در مورد لایحه هزینه قبل از ضرب الاجل اول اکتبر (۹ مهر) هستند.

دالیو در مصاحبه ای که پنجشنبه پخش شد به CNBC گفت: «ما در این کشور با یک بحران بدهی مواجه خواهیم شد. «فکر می‌کنم سرعت رخ دادن آن تابعی از موضوع عرضه و تقاضا خواهد بود، بنابراین من از نزدیک آن را تماشا می‌کنم.»

به گفته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، سطح بدهی این کشور در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از جهش ۵۰ درصدی در هزینه‌های فدرال بین سال‌های مالی ۲۰۱۹ و مالی ۲۰۲۱ افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی درباره ادامه افزایش نرخ‌های بهره با بدتر شدن وضعیت دارند.

دالیو هشدار داده است که ممکن است بادهای مخالف بیشتری به اقتصاد ضربه بزند، با این خطر که رشد ممکن است به صفر برسد. این میلیاردر هشدار داد: “من فکر می‌کنم که شما با کاهش معنی‌داری در اقتصاد مواجه خواهید شد.”

ایالات متحده از یک خطای تاریخی جلوگیری کرد. این کشور در اوایل سال جاری پس از امضای رئیس جمهور جو بایدن لایحه ای را برای تعلیق محدودیت بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری واشنگتن تنها دو روز قبل از ضرب الاجل در ماه ژوئن (تیر) تصویب کرد و سقف بدهی از اول ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) برداشته شد.

با این حال، تحلیلگران نشان داده اند که این واقعیت که ایالات متحده با بدهی هنگفت خود به شکست نزدیک شده بود، می تواند به شهرت مالی این کشور آسیب برساند.

در ماه آگوست (مرداد)، آژانس رتبه بندی فیچ، رتبه اعتباری ایالات متحده را کاهش داد و دلیل آن بدتر شدن وضعیت مالی طی سه سال آینده و مذاکرات مکرر برای سقف بدهی بود. اوایل این هفته، مؤسسه رتبه بندی مودی هشدار داد که تعطیلی احتمالی دولت در اول اکتبر بر رتبه اعتباری کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا