کد خبر: 170702139953
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

افزایش صدور ۹.۶ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از افزایش ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی ظرفیت صدور ضمانت نامه صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد.

عصراقتصاد: عبدالمجید مرشدی روزگذشته با تشریح توافق نامه همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: براساس این توافق نامه ضمن افزایش سه هزار میلیارد ریالی سرمایه ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری منتخب، توانمندی صدور ضمانت‌نامه این صندوق‌ها نیز ۹.۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی در مورد تاثیرات این توافق نامه بر اکوسیستم فناوری کشور اظهار داشت: موضوعی که این روزها پیگیری می‌شود، استفاده از جزء ۱۱ بند الف تبصره ۱۸ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور است که به بحث افزایش سرمایه های صندوق پژوهش و فناوری اختصاص دارد، از آنجا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۴۹ درصد سهام صندوق های پژوهش فناوری را داشته باشد. این صندوق‌ها، ابیشتر سهام دار دولتی دارند و به همین دلیل، افزایش سرمایه‌ آنها همواره مساله است. این صندوق‌ها در سنوات گذشته از محل سود انباشته و موارد این چنینی افزایش سرمایه خود را انجام می‌دادند منتهی همیشه تامین سرمایه بخش دولتی صندوق‌ها، مسائل و مشکلاتی داشته است.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: این موضوع از طریق انجمن صنفی صندوق‌های پژوهش فناوری از وزارت اقتصاد پیگیری شد و نتیجه این شد که توانستیم از منابع تبصره ۱۸ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱( کمک های فنی و اقتصادی) برای افزایش سرمایه بخش دولتی صندوق پژوهش فناوری، به شرط مشارکت بخش خصوصی آنها هم منابع بیاورند و طی افزایش سرمایه انجام دهد.

مرشدی تصریح کرد: ضمانت نامه هایی که صندوق‌های پژوهش فناوری صادر می‌کند، با سرمایه ثبتی صندوق ها نسبت مستقیمی دارد. به این عنوان که صندوق ها می توانند تا ۱۲ برابر سرمایه ثبتی شان ضمانت نامه فعال داشته باشند؛ یعنی به ازای هر یک تومنی که وارد صندوق افزایش سرمایه می‌شود، ۱۲ برابر می تواند ضمانت نامه صادرکند، نکته دیگر اینکه ضمانت‌نامه صندوق‌ها در ردیف ضمانت نامه بانکی قرار گرفته است و تمام بانک ها، دستگاه ها و سازمان ها می توانند ضمانت‌نامه صندوق‌ها را قبول کنند.

وی همچنین گفت: مورد بعدی ضمانت اعتباری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور است، بدین معنا که این ضمانت نامه به عنوان وثیقه در سیستم بانکی قرار گرفته و طی آن شرکت‌ها می‌توانند از سیستم بانکی وام‌بگیرند، این همان ضمانت‌اعتباری است که موضوع مهمی است و خیلی می‌تواند به جذب سرمایه به اکوسیستم کمک‌کند.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که کدامیک از این صندوق‌ها می‌توانند از این قابلیت استفاده‌کنند؟، یادآور شد: رتبه بندی ساده‌ای انجام شد، به این عنوان که از سامانه سپاص که تمام ضمانت نامه‌های صندوق پژوهش فناوری در آن ثبت می‌شود، گزارشی گرفتیم و بررسی کردیم که کدام صندوق ها از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کرده اند و اولویت را به صندوق هایی دادیم که از ظرفیت بیشتری استفاده کرده اند.

در مدلی که طراحی کرده ایم هر صندوق را با خودش مقایسه کرده ایم؛ یعنی ظرفیت بلااستفاده صندوق را نسبت به خودش احصا کردیم. به این ترتیب در این مدل از صندوق های بزرگ تا صندوق های کوچک قرار گرفتند.

مرشدی افزود: طبق توافقی که با وزارت اقتصاد داشتیم، صندوق‌هایی که ظرفیت بلااستفاده‌شان کمتر از ۴۵ درصد باشد در این سیستم قرار می‌گیرند، همچنین، قرار شد صندوق هایی که در مناطق کمتر برخوردار مستقر هستند هم به این سیستم اضافه شود، با این سیستم، ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری انتخاب شد.

در این بین، سهم دولت ۳۰۰ میلیارد تومان است که با تامین این مبلغ و جذب حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از بخش خصوصی، سر جمع بالغ بر ۸۳۰ میلیارد تومان به سرمایه صندوق ها افزوده می شود که اگر این مبلغ را در ۱۲ ضرب کنیم، چیزی حدود ۹.۶ همت ظرفیت ضمانت نامه صندوق را افزایش داده ایم.

وی تاکید کرد: با این روش و با توجه به قوانین و مقرراتی که قبلا در اکوسیستم وضع شده به نظر می رسد حداقل در چند سال آینده در بحث ضمانت‌نامه برای شرکت های دانش بنیان و فناور مشکلی نداریم.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین درمورد ساز و کار و معیار برای ارزیابی عملکرد این صندوق ها توضیح داد: معیار، ضمانت نامه است و هر صندوق را با خودش مقایسه می کنیم اما در بحث های رتبه بندی معیارهای مختلفی داریم از صورت مالی صندوق ها گرفته تا خدماتی که به حوزه دانش بنیان داده اند امکان دارد که شرکت از نظر مالی صورت مالی خوب داشته باشد اما خدماتی را ارائه نداده باشد.

مرشدی تصریح کرد: واقعیت این است که ارزیابی صندوق های پژوهش و فناوری موضوعی است که خیلی در مورد آن صحبت شده است، پیش از این تعداد صندوق ها کمتر بود و به همین دلیل ملاحظاتی برای آنها در نظر گرفته می شد اما دیگر همه اکوسیستم توقع ارزیابی مستمرتر و سخت گیرانه تری دارند. با همکاری دبیرخانه تخصصی صندوق های پژوهش و فناوری برنامه ای برای این کار داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا