کد خبر: 180702140047
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

مهر ابطال بر شایعه احتکار خودرو با عملکرد مثبت گروه سایپا

زینب غضنفری

طی هفته‌های اخیر، سناریو تکراری و منسوخ دپو و احتکار خودرو توسط خودروسازان مجددا به نگارش درآمد و شایعه آن بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دارد.

در سالیان اخیر تصاویر خودروهای پارک شده در پارکینگ‌های خودروسازان به مدرک و ملاک برخی برای بیان و ادعای احتکار از سوی خودروسازان تبدیل شده است اما؛ این بار چنین ادعای واهی به سرعت پوچ از آب درآمد و خودروسازان به سرعت دست به شفاف‌سازی زدند و مجالی به سوداگران و دلالان برای جولان در این بازار ندادند.

صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نقدینگی، تامین ارز مورد نیاز جهت واردات قطعات و تجهیزات و از همه مهمتر قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم کرده و در واقع ریشه همه مشکلات تولیدکنندگان را باید در قیمت گذاری دستوری و دولتی دید.

بر کسی پوشیده نیست که قیمت گذاری به روش کنونی حاصلی جز زیان برای تولیدکنندگان و در نهایت برای عموم مردم نداشته و راهکار خروج صنعت خودرو از وضعیت کنونی چیزی نیست جز آزادسازی قیمت‌ها. آزادسازی قیمت خودرو باعث افزایش تولید، افزایش عرضه و کاهش قیمت بازار و همچنین مزایای بلند مدت شامل افزایش کیفیت، افزایش تنوع محصولات، تنوع در نحوه فروش و افزایش خدمات پس از فروش خواهد شد.

با همه این مصائب و مشکلات خودروسازان به فعالیت خود با قدرتی بیش از گذشته ادامه داده‌اند و آمار و ارقام نشان می‌دهد که گروه خودروسازی سایپا در چنین شرایطی، در کنار تلاش برای حل مشکلات، میزان تولید و عرضه محصولات خود را در داخل و خارج از کشور افزایش داده است.

بر اساس اطلاعات موجود، گروه سایپا از ابتدای سال جاری تا دهمین روز مهر ماه بالغ بر ۲۵۰،۵۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی را شاهد هستیم.

از مقدار خودروی تولید شده در این گروه، ۲۲۲،۸۷۱ دستگاه خودرو تحویل مشتریان و متقاضیان شده که از این میزان حدود ۲۲،۰۰۰ دستگاه از تولیدات سال قبل بوده است.

بر این اساس، ۵۱،۲۵۷ دستگاه خودرو نیز در فرایند تجاری سازی تا تحویل قرار دارد که از این میزان، ۳۶،۳۱۹ دستگاه در مرحله نهایی فروش و تحویل به مشتری قرار دارد و ۱۴،۹۳۸ دستگاه نیز در مراحل پیش از فروش قرار دارد.

لازم به توضیح است که پس از تست و آزمون‌های مربوطه روی خودروها، تولیدات وارد پارکینگ شده و پس از آن اداره تحویل فرایند پلاک گذاری را بر عهده دارد.

پیش از این فرایند پلاک گذاری طی حداکثر ۴۸ ساعت انجام می‌گرفت اما؛ اکنون با افزوده شدن بروکراسی بیشتر، خودروساز باید ابتدا از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مجوز دریافت کند و سپس از ناجا تاییدیه لازم جهت پلاک گذاری را اخذ و پس از آن نسبت به تحویل خودروها به نمایندگی و از نمایندگی‌ها به مشتریان اقدام کند. این فرایندها زمان پلاک گذاری را تا یک ماه افزایش داده است.

از سوی دیگر، گروه سایپا روزانه بالغ بر ۱،۸۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند و میزان خودروهای دپو و پارک شده در مقابل مقدار تولیدات روزانه رقمی‌نیست و به چشم آمدن خودروهای حاضر در پارکینگ‌ها چندان عجیب و غیرمنطقی نیست.

حتی اگر خودروسازی قصد دپو و احتکار را داشته باشد، ظرفیت پارکینگ‌ها این اجاره را نمی‌دهد و نیاز به فضای بسیار زیادی است که گروه خودروسازی سایپا چنین فضایی را در اختیار ندارد.

با روی کار آمدن مدیریت جدید در گروه سایپا، روند تولید عضو شد و روش عبور مستقیم در دستور کار قرار گرفت که در این روش، دیگر مانند گذشته خبری از تولید ناقص نیست و زمانی خودرو به پارکینگ‌ها منتقل می‌شود که تکمیل و آماده فروش و تحویل باشد. به این ترتیب، با توجه به این روش امکان دپو و پارک محصول به بهانه نقص تولید وجود ندارد.

این نکته را نیز باید مدنظر داشت که عمر مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور معمولا کوتاه است و با روی کار آمدن مدیران جدید، بررسی و بازرسی‌های شدیدی در خصوص اعداد و ارقام تولید و فروش و نرخ‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین، حتی هیچ مدیری به خود اجازه انبار بدون دلیل محصول نمی‌دهد.

علاوه بر این موارد، سازمان بازرسی کل کشور نیز مهر ابطال بر شایعه احتکار خودرو توسط خودروسازان زد و عملکرد آن‌ها را مورد تایید دانست.

بنابراین، با توجه به رد اتهام احتکار توسط خودروسازان از سوی سازمان بازرسی کل کشور و همچنین حجم بالای تولیدات روزانه و همچنین میزان فروش و خودروی تحویل شده، دپوخودرو توسط گروه خودروسازی سایپا نیز واقعیت ندارد و هدف طرح چنین موضوع غیرواقعی چیزی جز آشفته کردن بازار به منظور سودجویی و سوداگری نبوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا