کد خبر: 151102151099
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

«فاز توسعه تولید کاتالیست های گرانبهای صنعت پتروشیمی» و «خط تولید کمپرسورهای یخچال خانگی» افتتاح شد؛ حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش بنیان ها

روزگذشته دو پروژه دانش بنیان، «فاز توسعه تولید کاتالیستهای گرانبهای صنعت پتروشیمی» و همچنین «خط تولید کمپرسورهای یخچال خانگی» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان در شهرک صنعتی عباس آباد افتتاح شدند.

به گزارش عصراقتصاد، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، مراسم افتتاحیه خط تولید کمپرسورهای هرمتیک خانگی و فاز توسعه تولید کاتالیستهای گرانبهای صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، میثم احمدی ضیا، مدیرعامل شرکت اسکیدا و امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت «نفت و گاز سرو» برگزار شد.

محمدصادق خیاطیان، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، در این افتتاحیه گفت: در محصول کمپرسور که یک محصول کلیدی در زنحیره صنایع برودتی بخصوص یخچال فریزر بود قبل از این وابسته بودیم و محصول گلوگاهی بود خوشبختانه مجموعه دانش بنیان با تلاش و دانش فنی و تکنولوژی به تولید این محصول دست یافت. امیدواریم با توان بالا و ظرفیت حداکثری که در این تولید وجود دارد شاهد رفع وابستگی باشیم پیش بینی ما این است که با توجه به دو و نیم میلیون نیازمندی به دستگاه کمپرسور که در کشور وجود دارد این شرکت بتواند ۵۰درصد از نیاز را برطرف کند که صرفه جویی ارزی ۵۰ میلیون دلار را به همراه خواهد داشت.

وی درباره فاز توسعه تولید کاتالیستهای گرانبهای صنعت پتروشیمی نیز توضیح داد: در مجموعه دوم دانش بنیان نفت و گاز سرو به طور خاص در تولید کاتالیست فعالیت می کند که محصول کلیدی در زنجیره صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فولادی است و بازار ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلاری در کشور دارد تا چند سال پیش در این مورد نیز نیازمندی داشتیم و بیش از صد نوع کاتالیست نیازمندی کشور است در همین مجموعه سی نوع تولید می شود در مجموع شرکتهایی که در حوزه کاتالیست فعال هستند ۷۰ درصد نیاز صنعت کشور را تامین می کنند.

خیاطیان افزود: خط جدید و نوع جدید از کاتالیستی که در این خط تولید می شود به تنهایی ۲۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در حوزه پتروشیمی دارد. همچنین ۶۵۰ نفر نیروی دانشی دارد که مشغول به کارند به این ترتیب توانسته است در جذب نخبگان موثر باشد .

مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، درباره مالیات شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: در معاونت علمی – فناوری موضوع فعالیت های مالیاتی به چند دسته تقسیم می شود تا قبل ازدسته بندی جدید که در حوزه دانش بنیانی نوع یک و دو مطرح بود شرکتهای نوع یک، مشمول معافیت مالیاتی قرار می گرفتند که پس از آن موضوع اعتبار مالیاتی مطرح شد و طبق قانون جهش دانش بنیان و فارغ از دسته بندی، کسانی که در تحقیق و توسعه هزینه می کنند نیز مشمول معافیت و اعتبار مالیات شوند که در حال اجراست و علاوه بر درآمد شرکت بخش هزینه های تحقیق و توسعه نیز شامل معافیت می شود .

وی افزود: حوزه نوآوری و دانش بنیان حوزه خاصی است که سرمایه فیزیکی ندارد، تمام سرمایه دانش آنهاست. این شرکت ها به جای آنکه به سفته بازی متوسل شوند تا سرمایه فیزیکی جذب کنند بیشتر از طریق تحقیق و توسعه، دانش خود را صرف می کنند ما وظیفه خود می‌دانیم که در وثایق حمایت کنیم.

خیاطیان ادامه داد: من از همین جا اعلام می کنم برای حمایت از هر شرکت دانش بنیانی که توان فنی و مدل های اقتصادی برای کسب و کار دارد و دچار ریسک پذیری نشود، به وثایق توجهی نمی‌کنیم یعنی نباید مانع دریافت تسهیلات شرکتهای دانش بنیان صرفا به علت نداشتن وثیقه شویم اما شرکت هایی که این مدل را نداشته باشند به نفعشان هم نیست که بدهکار شوند و تسهیلات دریافت کنند بنابراین آنها را به سمت سرمایه گذاری سوق می دهیم.

امسال نیز در بسته رشد تولید سال که تدوین کردیم قرار شد که ما به جای شرکت های دانش بنیان به بانک‌ها ضمانت نامه به نام ضمانت تعادل پرداخت دهیم که صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت می کند تا شرکتها تسهیلات دریافت کنند. خوشبختانه در بسته رشد تولید حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه دادیم که منجر به ۴۰ همت رشد فروش و صدور ۲۵۰۰ میلیارد ضمانت نامه شد.

تأمین نیاز کارخانه های تولیدکننده یخچال خانگی با افتتاح خط تولید کمپرسور هرمتیک

در این مراسم میثم احمدی ضیا، مدیرعامل شرکت «سرماسازان دانش محور» با اشاره به فعالیت شرکت اسکیدا از سال ۱۳۹۵و مهندسی معکوس گفت: ما تصمیم گرفتیم بمانیم و برای اقتصاد کشور تلاش کنیم باورمان این بود همانطور که مردانی بودند تا برای کیان و امنیت کشور جنگیدند ما نیز باید در جنگ اقتصادی مقاومت کنیم و توانستیم با تولید کمپرسور هرمتیک نیاز کشور به واردات را کاهش و حتی قطع کنیم.

احمدی ضیا با اشاره به ارزآوری این محصول برای کشور ادامه داد: بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار بابت ۲ میلیون و ۵۰۰ دستگاه صرف می شد که با تولید این محصول صرفه جویی صورت گرفت. الان یک میلیون و۵۰۰ دستگاه در داخل تولید می شود و کوشش کردیم تا با تولید محصولات فناورانه به نتیجه برسیم. ما برای ساختن باید بمانیم.

وی، درخصوص پروژه دانش بنیان خط تولید کمپرسورهای یخچال خانگی موسوم به کمپرسورهرمتیک، گفت: کمپرسور یکی از مهمترین قطعات یخچال، فریزر و آبسردکن محسوب شده و در حکم قلب یخچال عمل می کند که با گردش گاز درون موتور، باعث ایجاد سرما در این دستگاه ها می شود. کمپرسورهای یخچال خانگی موسوم به کمپرسور هرمتیک جزو صنایع هایتک محسوب شده و کشورهای معدودی در زمینه تولید این محصول فعالیت می کنند؛ به همین دلیل اکثر کارخانه های تولیدکننده یخچال در کشور، در تامین این قطعه مهم دچار مشکل هستند.

وی افزود: از سال ۱۳۶۸ یک شرکت داخلی تحت لیسانس یک شرکت اروپایی، تلاش کرد کمپرسور هرمتیک را در داخل کشور تولید کند که در این مسیر موفق نبود و درحال حاضر با همکاری یک شرکت چینی و واردات قطعه، این کمپرسور را در داخل کشور مونتاژ می کند.

مدیرعامل شرکت سرماسازان دانش محور با اشاره به موفقیت پژوهشگران این شرکت در بومی سازی این محصول دانش بنیان گفت: با تشکیل تیم تحقیق و توسعه(R&D) با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و فارغ التحصیلان رشته های برق، مکانیک و رشته های دیگر و از طریق مهندسی معکوس، طراحی و تولید کمپرسور هرمتیک را در این مجموعه آغاز کردیم و اوایل سال ۱۳۹۹ نخستین مرحله نمونه سازی این کمپرسورها مورد تایید قرار گرفت و در ادامه، راه اندازی خط تولید انبوه در دستور کار قرار گرفت .

۳

احمدی ضیا تاکید کرد: نخستین خط تولید کاملا ایرانی و بومی سازی شده تولید کمپرسور یخچال در ایران را راه اندازی کرده ایم و حتی ماشین آلات خط تولید توسط پژوهشگران این شرکت ساخته شد هاند. خط تولیدی که امروز رسما افتتاح شد، از طریق هم سرمایه گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری توسعه سریع کارآفرینی ستارگان را هاندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی این خط تولید، ۱.۵ میلیون کمپرسور هرمتیک در سال است و پیش بینی می کنیم که با راه اندازی این خط تولید و ظرف دو سال ،۳۰-۲۰ درصد نیاز داخل به کمپرسور هرمتیک را تأمین کنیم. انشالله در چند سال آینده و با اجرای فازهای توسعه ای، ۶۰ درصد نیاز تولیدکنندگان یخچال در کشور به این کمپرسور را تأمین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرماسازان دانش محور با اشاره به فرصت های شغلی ایجادشده در این مجموعه گفت: با راه اندازی این خط تولید ۶۰ نفر به صورت مستقیم در مجموعه مشغول به کار خواهند شد؛ درعین حال قصد داریم بحث تولید قطعات این دستگاه را به قطعه سازان داخلی واگذار کنیم که از این طریق نیز زمینه اشتغال غیرمستقیم ۱۰۰نفر دیگر فراهم خواهد شد.

احمدی ضیا درخصوص حمایت های صورت گرفته از شرکتهای دانش بنیان تأکید کرد: حمایتهای خوبی ازشرکتهای دانش بنیان صورت می گیرد که البته باید افزایش پیدا کند؛ به خصوص حمایت از شرکتهای نوپا که نیازمند حمایتهای جدی تری هستند. شرکتهای بزرگ و توانمند، بازار خوبی در اختیار دارند و شاید چندان به حمایت نیاز نداشته باشند، اما شرکتهای نوپا که در اول راه هستند، باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند درمسیر توسعه فعالیتها موفق بوده و به فروش های قابل قبولی دست پیدا کنند.

تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای نخستین بار در کشور

در ادامه این مراسم امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت «نفت و گاز سرو» درخصوص فعالیت های این شرکت گفت: در حوزه تولید انواع کاتالیست مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنیم. از سال ۱۴۰۰ پروژه ای را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید ۳ کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، متانول، پیش ریفرمینگ(پری ریفرمینگ) آغاز کرده ایم و امروز شاهد افتتاح خط تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن و فاز توسعه ای کارخانه برای تولید این نوع کاتالیست هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به اهمیت این محصول در صنعت پتروشیمی گفت: کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای حذف ناخالصی استیلن از محصول اتیلن واحدهای اُلفین مورد استفاده قرار گرفته و خود اتیلن نیز در صنایع پلیمری برای تولید پلی اتیلن استفاده می شود. عدم حذف این ناخالصی ها باعث مسموم شدن کاتالیست و توقف فرآیند تولید پلی اتیلن می شود که خسارات مالی فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مطالعات برای تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و یک سال بعد طبق تفاهم نامه ای که با پتروشیمی مروارید منعقد کردیم، طرح پایلوت با شرایط واحد صنعتی را در این مجموعه برنامه ریزی و اجرا کردیم. در مرحله نخست ۲۰ کیلو کاتالیست تحویل این مجموعه داده شد و در مدت ۳ ماه تست راکتوری، عملکرد کاملا منطبق با کاتالیست های متداول تجاری مصر فشده بود و هیچگونه افت فعالیت گزارش نشد که این امر، مبنایی بر انعقاد قرارداد صنعتی با پتروشیمی مروارید به میزان ۲۶ تن و همچنین پتروشیمی بوشهر به میزان ۱۲۶ هزار لیتر شد.

کریمی وثیق خاطرنشان کرد: تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، فناوری هایتک(HighTech) محسوب می شود و تنها چند شرکت معدود خارجی، تولیدکننده این نوع کاتالیست در جهان هستند. پیش از این، همه کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی کشور، وارداتی بودند؛ اما با دستاورد پژوهشگران این شرکت دانش بنیان موفق شدیم برای نخستین بار در کشور، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه این نوع کاتالیست ها، نیاز جدی صنعت پتروشیمی کشور هستند، افزود: نیاز سالانه پتروشیمی های مختلف کشور از جمله پتروشیمی ایلام، مروارید، آریا ساسول، جم و بندر امام به کاتالیست هیدروژناسیون استیلن حدود ۱۰۰ تن برآورد می شود.

وی افزود: تولید این کاتالیست ها علاوه بر رفع نیاز داخل، تاکنون موجب صرفه جویی ارزی بالغ بر ۲۴ میلیون دلار شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو خاطرنشان کرد: با افتتاح خط تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، زمینه اشتغال ۴۰ نفر در این بخش فراهم شده است و با افزایش ظرفیت تولید، زمینه اشتغال نیروهای متخصص بیشتری در این مجموعه فراهم خواهد شد.

پیش بینی می کنیم از سال ۱۴۰۷ -۱۴۰۳ به مرز تولید سالانه ۸ هزار تن انواع کاتالیست برسیم که ۵۰ درصد تولیدات، صادر خواهند شد و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

کریمی وثیق با اشاره به ظرفیت صادراتی تولیدات این مجموعه گفت: در حوزه کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، تمرکز اصلی بر تأمین نیاز داخلی است، اما در حوزه سایر کاتالیست های تولیدی، درحال حاضر برنامه صادراتی به کشورهای مختلفی را در حال اجرا داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا