کد خبر: 261202154457
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

اقتصاد فولادی به سبک فولاد مبارکه

حسین سلیمی/ روزنامه نگار

به گزارش انجمن جهانی فولاد، فولادسازان جهان طی۱۱ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و۷۱۵میلیون و ۱۰۰هزار تن فولاد تولید کردند که حاکی از رشد ۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲میلادی است.

این در حالی است که میزان تولید فولاد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر۲۰۲۳ میلادی با افزایش ۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی به ۲۸میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

همچنین طی ۱۱ ماهه نخست سال جاری میلادی، چین با تولید ۹۵۲میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان صدرنشین تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۱۲۸ میلیون و ۲۰۰هزار تن، ژاپن با تولید ۸۰ میلیون تن و ایالات متحده آمریکا با تولید ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و روسیه با تولید۷۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام توانستند به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم بایستند.

طی مدت یاد شده، کره جنوبی با تولید ۶۱میلیون و ۳۰۰ هزار تن، آلمان با تولید ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۸ میلیون و ۱۰۰هزار تن به ترتیب درجایگاه های ششم تا دهم قرار گرفتند.

با این حال انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش‌تر درباره میزان فولاد صادراتی ایران به سایر کشورها گفته بود: درنیمه نخست امسال جمعا ۷میلیون تن فولاد صادر شده که بخش عمده آن مربوط به شمش فولاد بوده است.

ایران در حالی در باشگاه فولادی های جهان قرار دارد که تحریم های طولانی مدت نتوانست این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

بازاریابی مناسب و حل مشکلات داخلی صنعت فولاد می تواند این صنعت را به بزرگترین صادرات غیر نفتی ایران از نظر حجم و ارزش تبدیل کند.

تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه اقتصاد بومی و دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت و نیز اقتصادی که از صادرات فولاد که کاملا بومی و خودکفاست می تواند کشور را به سمت توسعه معادن، نیروگاه و سایر منابع زیرساختی رهنمون شود، شاهدی بر این ادعاست .

درهمین راستا در کشور ایران که قطب فولاد سازی جهان به شمار می رود،شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین فولادساز کشور و منطقه، ظرفیت تولید ۷.۴ میلیون تن گندله، ۹.۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۸.۸ میلیون تن تختال و ۸.۹ میلیون تن انواع کلاف را دارد و این ارقام فارغ از ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه است.

این شرکت در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ میلیون تن از انواع محصولات را تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۳۲۵ هزار تنی معادل ۴ درصدی را شاهد هستیم.

وضعیت فروش شرکت به مراتب بهتر و رو به رشد بوده و در مدت یاد شده ضمن افزایش میزان صادرات توانسته مجمع مقدار فروش خود را به عدد ۷.۹ میلیون تن برساند و افزایش ۱۱ درصدی را به ثبت برساند.

این عملکرد مثبت سبب شده تا درآمد ۲۱۸۲ هزار میلیارد ریالی عاید فولاد مبارکه شود و با قدرت تمام از رکورد درآمدزایی سال قبل عبور کند؛

با همه این اوصاف و با وجود ظرفیت بالای تولید در گروه فولاد مبارکه اما؛ این شرکت طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری در درون خود و سایر شرکت‌های زیرمجموعه به اجرا درآورده تا بتواند سهم بیشتری در بازار فولاد کشور و منطقه به نام خود بزند. و نقش اقتصادی بسیار به سزایی در اقتصاد کشور داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا