کد خبر: 290303163251
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنگروه فولاد مبارکه روی خط خود تامینی؛

راه اندازی بزرگترین گمرک اختصاصی کشور در فولاد مبارکه اصفهان

زینب غضنفری

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از جمله شرکت‌های بزرگ و مطرح کشور و منطقه به شمار می‌رود و در بسیاری از زمینه ها خودکفایی را در پیش گرفته است.

عصراقتصاد: این شرکت به تازگی و با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد رضوانی فر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی‌ایران، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و رسول کوهستانی پزوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان طرح توسعه گمرک اختصاصی خود را آغاز و افتتاح کرد.

در اواسط بهمن ماه سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه در مساحتی بالغ بر ۲۶ هکتار کلید خورد و برای عملیاتی شدن فاز اول این پروژه ۳۴۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفت که در مجموع نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام خواهد شد. در مدت ۲۸ ماه پروژه در فاز نخست به انتها رسید.

ظرفیت انبارهای سرپوشیده در فاز اول ۳۴ هزار متر مربع است و ۲۳ هزار متر مربع نیز محوطه رو باز دارد و در فاز دوم ۱۹ هزار متر مربع محوطه رو باز دیگر به آن افزوده خواهد شد.

تجیزات مکانیک و الکتریکی این پروژه شامل سکوهای بارانداز، روشنایی انبارها و کل محوطه بارانداز گمرک، سیستم نظارت تصویری سوله‌ها و محوطه، سیستم توزین ۶۰ تنی باسکول‌ها، خطوط حمل و نقل ریلی و جرثقیل دروازه‌ای و انبارهای رو باز است.

کاهش ماندن و رسوب کانتینرها در بندر شهید رجایی، امکان اجرای حمل و ترخیص یکپارچه، مدیریت و بهینه کردن فرایند و هزینه‌های لجستیک، ایجاد بندر خشک در اصفهان، استفاده از سرباره‌های کوره قوس الکتریکی برای کف سازی، استفاده از محصولات ورق فولادی تولید فولاد مبارکه برای ساخت اسکله فلزی انبارها از جمله مزایای این پروژه به شمار می‌رود.

برآورد شده است که با راه اندازی این گمرک، بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سال در هزینههای انبارداری گمرک صرفه جویی شود. علاوه بر این، کاهش زمان ترخیص کالا، دسترسی سریع و چابک به کالاهای استراتژیک و مورد نیاز بهرهبرداری و تولید و حمل و نقل جادهای و ریلی از اهداف اصلی این پروژه است.

به سبب مشکلات بسیاری که در مسیر اقتصادی کشور وجود دارد اعم از تحریم‌ها، محدودیتهای شدید منابع انرژی، گاز و برق و مشکلاتی در حوزههای ارزی و صادرات، صنایع و شرکت‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستند اما؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سبب اقدامات رو به جلو، ضریب بهره برداری خود را به ۱۰۰ درصد رساند؛ این در حالی است که ضریب بهره برداری صنایع کشور ۶۵ درصد است.

استراتژی استفاده حداکثری از ظرفیت ها همان نگاهی است که کشور اکنون به آن نیاز دارد و این نگاه که بر خودکفایی و خود تأمینی استوار شده است باید در همه صنایع و مجموعههای تولیدی الگوبرداری شود و ایجاد گمرک اختصاصی باید به سایر حوزه‌های بزرگ تولیدی و صادرات محور تعمیم داده شود. مجتمع فولاد مبارکه در حوزه تولید یکی از مصادیق زنجیره ارزش کامل، تراز و نمونه کشور است و مسیر توسعه همچنان ادامه دارد.

ایجاد و توسعه گمرک اختصاصی با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای بزرگ تولیدی، دارای زنجیره ارزش کامل و پیشران کمک میکند که از ظرفیتهای خود در توسعه گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنند.

بدین ترتیب، شرکت فولاد مبارکه به عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ و بیستمین شرکت در فهرست واردکنندگان کشور، به مصداق خوب دوری از خام فروشی و اقتصاد غیرنفتی تبدیل شده است. این شرکت سالانه بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری، صادرات و واردات دارد و خدمات و اقدامات آن در صنعت فولاد و سایر صنایع، اثرگذار و پیشرو است و بدین گونه می‌توان به سمت اقتصاد تولیدمحور و صادرات غیرنفتی هر چقدر پیچیدهتر با فناوری بالاتر و رقابتپذیر حرکت کرد.

راه اندازی بزرگترین گمرک اختصاصی کشور در فولاد مبارکه اصفهان
راه اندازی بزرگترین گمرک اختصاصی کشور در فولاد مبارکه اصفهان

این گمرک، بزرگترین و دومین گمرک اختصاصی کشور به شمار می‌رود و فرایندهای تجاری و گمرکی تمام شرکتهای زیرمجموعه این شرکت را تسهیل خواهد کرد. با توجه به حجم بالای صادرات و واردات، این موضوع به تسهیل فرایندهای تجاری و گمرکی چنین مجموعه بزرگی کمک میکند تا در زمان کوتاهتر و با هزینه کمتر فرایندهای تولید همه شرکتهای زیرمجموعه چه در استان اصفهان و چه در دیگر استانها پیش رود.

تجهیز و توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه از سرمایه گذاری های مهم این فولادساز در راستای خود تأمینی در حوزه خدمات محسوب می‌شود و کاهش هزینههای انبارداری، تسهیل عملیات لجستیک و چابکی ترخیص کالا از آثار مهم آن به شمار می‌رود.

برآورد می‌شود صادرات ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات و واردات ۱۲۰ هزار تن مواد اولیه و کالا و قطعات از طریق بزرگترین گمرک اختصاصی کشور صورت پذیرد.

یکی از حلقه های زنجیره تامین، گمرک است و این پروژه به کل گروه فولاد مبارکه کمک شایانی میکند و با تکمیل فاز دو، گمرک اختصاصی فولاد مبارکه یک گمرک کامل با تمامی‌امکانات تبدیل خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا