کد خبر: 120403164838
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

کسری تجاری غیر نفتی به یک میلیارد دلار رسید

 با نگاهی به آمار تجارت خارجی در ۲ ماه نخست امسال می‌توان دریافت که میزان صادرات کشور در این مدت با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از هشت میلیارد و ۲۲ میلیون دلار رسیده و میزان واردات کالا به کشور نیز طی این مدت ۹ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده و کسری تجاری غیر نفتی به یک میلیارد دلار رسیده است.

عصراقتصاد: توسعه روابط تجاری و افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور از جمله موضوعاتی است که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری به آن اشاره شده و همگان از ضرورت تحقق آن سخن گفته‌اند اما در اجرا، با فراز و فرود و موانعی مواجه شده‌اند.

حال نیز با برگزاری زود هنگام انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری و راه یافتن دو نامزد به دور دوم و نظرات مختلفی که دو نامزد (پزشکیان و جلیلی) درباره روابط خارجی در محافل مختلف مطرح کرده‌اند باید دید کسی که راهی پاستور می‌شود می‌تواند در اجرا نیز پایبند حرف‌ها بوده و همان‌طور که اشاره کرده‌اند تعامل سازنده با کشورها در راستای رونق و افزایش صادرات داشته باشند.

دیدیم که دوران ۳ ساله شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۳، نزدیک ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه ابتدای کار دولت دوازدهم (یعنی از شهریور ۱۳۹۶ تا پایان فروردین ۱۳۹۹) از نظر ارزش ۱۷.۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش یافت.

واردات کشور نیز در طول ۲ سال و ۸ ماه (شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳) دولت سیزدهم بیش از ۱۰۴ تن کالا به ارزش بیش از ۱۶۴ میلیارد دلار ثبت شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه دولت دوازدهم (شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ۱۳۹۹) از نظر وزن ۱۵.۱۷ درصد و از نظر ارزش ۳۶.۳۶ افزایش داشته است. در مجموع میزان تجارت خارجی کشورمان در طول ریاست جمهوری آیت الله رئیسی به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است.

حال نیز با نگاهی به آمار تجارت خارجی در ۲ ماه نخست امسال می‌توان دریافت که میزان صادرات کشور در این مدت با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از هشت میلیارد و ۲۲ میلیون دلار رسیده و میزان واردات کالا به کشور نیز طی این مدت ۹ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده و کسری تجاری غیر نفتی به یک میلیارد دلار رسیده است.

چین با ۲ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار، عراق یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار ۳ کشور عمده مقصد صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۳ بودند و امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار، چین با ۲ میلیارد و ۶۰۷ میلون دلار و ترکیه یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

تجارت ایران و ترکیه با رشد ۵ درصدی به ۲.۳ میلیارد دلار رسید

همچنین آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در پنج ماهه سال جاری میلادی به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

تجارت ایران و ترکیه در پنج ماهه نخست سال میلادی گذشته ۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۴ با رشد ۱۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه در ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود؛ اما واردات ترکیه از ایران در پنج ماهه نخست ۲۰۲۴ کاهش هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و از یک میلیارد و ۳۸ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل به ۹۶۰ میلیون دلار در پنج ماهه ۲۰۲۴ رسیده است.

بر اساس این گزارش ترکیه در پنجمین ماه سال جاری میلادی ۲۸۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲۶۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات ترکیه به ایران در ماه می با رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و واردات این کشور از ایران نیز رشد ۲۰ درصدی داشته است. ترکیه در ماه می سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۴۹ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲۱۷ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا