کد خبر: 170403165423
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خودکفایی ۶۹ درصدی تولید ری‌را

زینب غضنفری

به گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌ خودرو و مدیر پروژه‌ محصول ری‌را، این پروژه بزرگترین پروژه گروه صنعتی ایران خودرو در سالهای گذشته است و در این پروژه تمامی شرکت‌های فنی، مهندسی و تولید کنار پروژه بودند و زحمات بسیاری کشیدند. این پروژه جهت کسب سهم بازار در خودروهای cuvاست و تاکنون۶۹درصد توانسته ایم این خودرو را داخلی سازی کنید.

عصراقتصاد: مهدی رادمنش در نشست خبری روز گذشته که در محل این شرکت با محوریت محصول ری‌را برگزار شد، گفت: بعد از توسعه پلتفرم تارا، پلتفرمK125 در این شرکت توسعه داده شد و آینده محصولات ایران‌خودرو مبتنی بر پلتفرم‌ بر پایه ری‌را است و محصولات متعددی براساس این پلتفرم طراحی خواهد شد. این خودرو مطابق استانداردهای روز دنیاست و در اجرای پروژه‌های بزرگی همچون ری‌را در گروه صنعتی ایران‌ ‌خودرو، مکانیزم‌هایی به صورت طرح‌های جداگانه تعریف می‌شود.

ساختارهایی که برای این پروژه تعریف شد شامل چندین پروژه در سطوح مختلف بوده است؛ در حوزه طراحی، صنعتی‌سازی، کیفیت، ساپکو (تامین قطعات)، شرکت‌های دانش‌بنیان و… هر یک ساختارهای خود را تعریف کرده تا در سطح اجرایی، پروژه ری‌را به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سال‌های اخیر ایران‌خودرو باشد.

وی تاکید کرد: در تولید این محصول ۶٩ درصد خودکفایی صورت گرفته و ٣١ درصد پایستگی وجود دارد اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌تدریج این میزان وابستگی کاهش پیدا خواهد کردو از بین قطعات نیز ٣٠ قطعه وارداتی است و الباقی همگی تولید داخل هستند. در طول اجرای این پروژه‌ در حدود چهار همت سرمایه‌گذاری صورت گرفته که سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه توسعه محصول است.

مدیر پروژه ری‌را اظهار کرد: این محصول که در رده خودروهای وارداتی است و قابل رقابت با خودروهای وارداتی با سطح بالایی از امکانات و آپشن‌ها، قابل صادرات نیز است.

رادمنش در ادامه به تشریح مشخصات فنی و قابلیت‌های این خودرو پرداخت و گفت: از مهمترین مشخصات ری‌را می‌توان به موتور پرقدرت بهینه‌سازی شده با تکنولوژی توربو شارژ اشاره کرد همچنین حجم موتور ١۶۴۵ سی‌سی است و توان تولید ١۶٠ اسب بخار و ٢۴٠ نیوتن متر گشتاور دارد. قویترین موتور ساخت داخل کشور است؛ با ارائه‌ این موتور یک نسل جدیدی از قوای محرکه پرقدرت را خواهیم داشت. به لحاظ ایمنی نیز، ری‌را نخستین خودروی داخلی است که خودروی متصل است و بالاترین سطح کیفیت و ایمنی را دارد. ١١٣٠ قطعه دارد که ۶٧٩ قطعه آن جدید است.

ریرا

مدیر پروژه ری‌را ضمن تاکید بر اینکه خودروی ری‌را در سطح خودروهای ساخت داخل، دارای بالاترین سطح آپشن هاست و قابل رقابت با خودروهای وارداتی است، گفت: اکنون که پس از تمامی تست‌های خودرویی و آزمون‌های تصادف، در فاز تولید انبوه قرار گرفته است، خط تولید آن، توان تولید ۱۱۰ هزار دستگاه را دارد؛ البته این میزان دستگاه خودرو به طور قطع تولید نخواهد شد و قطعا بر پایه همین پلتفرم، محصولات دیگر و محصولات آینده تولید می‌شود.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: آمادگی تولید انبوه ۲۰ دستگاه در ساعت وجود دارد همچنین امکان شماره‌گذاری خودرو با پلاک ملی نیز فراهم شده اما این روند نیازمند فرآیندهایی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته این محصول از نیمه دوم سال عرضه خواهد شد و برای تولید ١٠ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

رادمنش ادامه داد: صنعتی‌سازی پروژه در ماژول‌های مختلف با صرف بودجه‌ای برابر ۱.۵ همت به علاوه ۴۶.۵ میلیون یورو انجام شده است.

وی همچنین از برنامه‌ تولید ری‌را برقی و دنا هیبرید از تابستان سال آینده خبر داده و تاکید کرد: ری‌را ۴۲۰ کیلومتر مسافت را از طریق برق طی خواهد کرد.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو ضمن تاکید بر قابل رقابتی بودن خودروی ری‌را با خودروهای وارداتی، از آغاز تولید انبوه این محصول خبر داده و اعلام کرد که از نیمه دوم سال جاری این محصول به بازار عرضه خواهد شد.

مدیر پروژه ری‌را در پایان در رابطه با قیمت این محصول تصریح کرد: از آنجایی که موضوع قیمت‌گذاری موضوع مهم و چالش برانگیزی است که بایستی قواعد در تعیین آن مشخص شود، مسیر آن از حدود یک ماه گذشته آغاز شده و کلینیک جانمایی قیمت خودرو ری‌را نسبت به قیمت خودروهای رقیب برگزار شده است؛ قیمت خودروهای رقیب بررسی و این نتیجه حاصل شد که این خودرو قیمتی در سطح قیمت‌های رقیب وارداتی خواهد داشت؛ اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ مستندات قیمت‌گذاری به مراجع ارسال شده و بازخوردهای بازار و امکان توان فروش این خودرو با قیمت خودروهای هم رده بررسی شده، اما هنور قیمت نهایی آن مشخص نشده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا