کد خبر: 230703176116
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهرییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

ضربه تجاری مجهز نبودن آزمایشگاه‌های استاندارد در گمرکات به اقتصاد کشور

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، برخی آزمایشگاه ها برای صدور گواهی استاندارد در گمرکات به قدر کافی مجهز نیستند و این امر به تجارت کشور خسارت وارد می کند.

به گزارش عصراقتصاد، صمد حسن زاده رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم گرامیداشت هفته استاندارد ضمن گرامیداشت روز ملی استاندارد این روز را به همه ملت ایران از جمله افسران جبهه اقتصادی تبریک گفت و اظهار کرد: از فعالان اقتصادی متشکرم که تمام قوانین استاندارد را در تولید رعایت می کنند، روز ملی استاندارد در تاریخ کشور ما در برجسته ای است و این روز برای حفظ ارزش های ملی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: استاندارد یکی از شاخص های مهم اقتصادی کشور است و در رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی و ایجاد زنجیره تولید و فروش نقش مهمی دارد.

ریس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: استاندارد زبان مشترک بازارهای جهانی است و به اعتمادسازی ملی و جهانی در بازارهای داخلی و خارجی می انجامد، استاندارد یکی از اصول مهم تجارت و حرکت به سوی کالاهای باکیفیت است.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته به دلیل تحریم های غربی شرایط سختی برای اقتصاد کشور فراهم شد و محدودیت ها موجب شد فعالان اقتصادی نتوانند با بیشتر اقتصادهای جهان همسو شوند. اما در همین مدت به همت مسئولان سازمان استاندارد، ایران با عضویت در سازمان های استاندارد جهانی توانست خود را از این نظر با جهان همتراز کند و با ورود به این سازمان ها و عضویت در آنها امروز آزمایشگاه های ایران می توانند گواهی بین المللی برای محصولات صادراتی خود صادر کنند.

حسن زاده گفت: برای پیوند اقتصادی با اوراسیا باید خود را با استانداردهای این کشورها وفق دهیم تا از همکاری با آنها بهره برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همترازی گواهی استاندارد ایران با کشورهای همسایه این مزیت را برای کشور ایجاد کرد که ایران صادرات خود را به عراق توسعه دهد و این کشور با هماهنگی هشت شرکت که ایرانی و عراقی نیستند کیفیت کالاهای ایرانی را بررسی می کند.

رییس اتاق ایران گفت: یکی از مطالبات بخش خصوصی برای تسهیل تجارت، تعامل سازمان استاندارد با اتاق بازرگانی با هدف ایجاد درک مشترک بین این سازمان و فعالان اقتصادی است. برخی آزمایشگاه ها در گمرکات به قدر کافی مجهز نیستند و این امر به تجارت کشور خسارت وارد می کند.

تولید هشت خودرو متوقف شد

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد نیز در این مراسم گفت: رتبه ایران در سازمان بین المللی استاندارد (ISO) از بین ۱۶۵ کشور از جایگاه ۲۶ به ۲۰ ارتقا یافته است.

اسلام پناه ادامه داد: در دوره ۳۵ ماه تحولی سازمان استاندارد دستاوردهای کمی و کیفی به نحوی تغییر یافت که جایگاه نظام استاندارد در سطح منطقه ای و بین المللی تغییر کرد.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامات دوره تحولی شامل تاکید و اهتمام به جوانگرایی و چرخش نخبگانی، ارتقای جایگاه زنان، هوشمندسازی و ارتقای شفافیت با حذف امضاهای طلایی و سامانه محوری، تاکید بر حکمرانی عالمانه و حقوق عامه، ارتقای چشمگیر جایگاه سازمان استاندارد و عضویت در ۷۰۲ کمیته تخصصی است.

رئیس سازمان استاندارد گفت: ثبت ۶۵ هزار و ۶۹۵ رای در استانداردهای بین المللی اتفاق افتاده است و تلاش برای عضویت در مجامع بین المللی که از فرایندهای سخت بود محقق شد که بدون شک زحمات شبانه روزی همکاران بوده است.

وی با اشاره به جهانی شدن امضای ایرانی و همترازی ها استاندارد ایران در عرصه بین المللی گفت: از افتخارات سازمان استاندارد اجباری کردن استانداردها بود که در همین راستا استانداردهای پوشاک، نوشت افزار و کاغذ کتاب درسی به روز رسانی شد.

اسلام پناه خاطرنشان کرد: همچنین اجرای تکالیف و ماموریت‌های قانونی معوقه، توقف تولید هشت خودرو، انجام آزمون‌های مختلف، تولید جعبه امن نمونه برای مشتقات نفتی، کسب رتبه شفافیت در دستگاه های اجرایی و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی رقم خورد که منجر به افزایش کیفیت مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدامات تحولی در سازمان استاندارد منحصر به فرد بوده است گفت: این برنامه ها با حداقل نیروی انسانی و بودجه سازمانی بوده است. که نیت ما در سازمان پشتیبانی حقوقی از مدیران کیفیت کنترل و خانواده استاندارد است.

رئیس سازمان استاندارد با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و استانداردسازی بدون بخش خصوصی محقق نمی‌شود گفت: استانداردسازی بدون همکاری تشکل ها، نخبگان و اتاق‌های بازرگانی از مرحله نظارت تا فرهنگسازی امکان پذیر نخواهد بود. با شکل گیری تشکل ها و انجمن ها شاهد ارتقای کیفیت خواهیم بود.

وی از دولت چهاردهم درخواست کرد تا در جهت قانون تقویت و توسعه استاندارد یاری کرده و در تامین نیروی نخبه، بودجه سازمانی و تجهیز ازمایشگاه‌ها حمایت کند تا استانداردسازی و کیفی سازی به طور کامل محقق شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا