کد خبر: 25020182392
جهانسیاست

تورم داغ ۱۷.۸ درصدی روسیه در آوریل (فروردین)

بر اساس آماری که توسط مؤسسه «روسات» منتشرشده در جمعه ۱۳ مه(۲۳ اردیبهشت) تورم سالانه  روسیه درماه آوریل (فروردین) با نرخ ۱۷.۸ درصدی به بالاترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته رسید.

قیمت مواد غذایی در این کشور نیز در مقایسه با آوریل ۲۰۲۱(فروردین۱۴۰۰) ۲۰.۵ درصد افزایش یافت که در این میان کالاهای اساسی بیشترین افزایش قیمت را داشته اند.

غلات ۳۵.۵ درصد، ماکارونی ۲۹.۶ درصد، کره ۲۶.۱ درصد و میوه و سبزیجات ۳۳ درصد. قیمت وسایل سمعی‌بصری چون تلویزیون ۲۲.۷ درصد وقیمت مواد اولیه ساخت وساز ۲۷.۵ در صد رشد داشته‌اند.

رشد افزایش قیمت‌ها طی ماه آوریل( فروردین) در مقایسه با ماه مارس(اسفند۱۴۰۰) ۱.۶ درصد بوده است. براساس آمارهای این بانک افزایش نرخ تورم در مجموع سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به ۲۳ درصد خواهد رسید؛ سپس در سال بعد روند نزولی خواهد داشت تا به هدف خود در سال۲۰۲۴(۱۴۰۴-۱۴۰۳) به میزان ۴درصد برسد.

تورم روبه رشد ماه‌های اخیر ناشی از بازگشایی فعالیتهای اقتصادی پساکرونا و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه است. همچنین تحریم‌های اعمال شده بر ضد روسیه در این مسئله مؤثر بوده‌است. این تحریمها موجی از اختلالات در تأمین و پشتیبانی ملزومات اقتصادی را برای این کشور رقم زده اند.

به دلیل افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم روسیه که پس‌انداز اندکی دارند به شدت کاهش یافته‌است. این موضوع به دغدغه اصلی مقامات این کشور تبدیل شده‌است.

به همین منظور اقدامات متنوعی برای مهار قیمت‌ها انجام داده‌اند. در این میان بانک‌مرکزی روسیه نیز به منظورمقابله با افزایش قیمت ها؛ نرخ بهره خود را به نحوه چشمگیری به ۲۰ درصد افزایش داده‌است.

این افزایش نرخ بهره درگیرودار اولین تحریم‌های اعمال شده بر ضد روسیه در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین در ماه فوریه (اسفند۱۴۰۰) اعمال شد و سپس به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر به ۱۴ درصد رسیده‌است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۲ مه(۲۲اردیبهشت) اعلام کرد:« غرب بیشتر از روسیه از این تحریم‌ها متحمل خسارت خواهد شد.

چراکه اقتصاد روسیه با نهایت افتخار در مقابله با چالش‌های خارجی از مقاومت بالایی برخورداراست.»

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا