کد خبر: 27030187145
جهانروزنامه

بالاترین میزان جریمه تاریخ مالیاتی فرانسه برای مک دونالد به میزان۲۵/۱ میلیارد یورو

غول فست فود جهان به منظور در امان ماندن از پیگرد قانونی موافقت کرده است جریمه مالیاتی ۲۵/۱ میلیارد یورویی اداره مالیات فرانسه را بپردازد.

مک دونالد آمریکایی مشکوک به تلاش برای پائین نشان میزان سود خود در فرانسه به صورت صوری با انتقال امتیاز بهره‌برداری از نام خود به شرکت مادرش در لوکزامبورگ است.

این شرکت چند ملیتی از اینکه توانسته است با پرداخت این جریمه بدون اعتراف به تقصیر خود پرونده مالیاتی‌اش را مختومه کند ابراز خرسندی کرده است.

مطالب پیشنهادی

قبل از مک دونالد شرکت‌هایی دیگری چون اِیرباس، گوگل و اِچ اِس بِ سِ نیز تواستنه بودند با پرداخته جرایم مالیاتی خود را از ادامه پیگردهای قانونی خلاص کنند.

بر اساس رأی «اِستِفان نوئِل» رئیس دادگاه پاریس در روز پنجشنبه۱۶ژوئن(۲۶خرداد) مک دونالد موافقت کرده است برای جلوگیری از پیگردهای قانونی سنگین تر میزان ۲۵/۱ میلیارد یورو را به عنوان بیشترین میزان جریمه مالیاتی در تاریخ مالیاتی فرانسه به مقامات این کشور به دلیل تخلفات مالیاتی در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰(۱۳۹۹-۱۳۸۸) بپردازد.

به طور مشخص جزئیات این میزان جریمه مالیاتی که غول فست فود آن را پذیرفته است شامل دو بخش ۵۰۸ میلیون یورویی به دلیل به مخاطره انداختن منافع عمومی  و ۷۳۷ میلیون یورو به دلیل تخلفات مالیاتی است که شامل حال شرکت‌هایی می شود که مشکوک به فرار مالیاتی هستند.

با پرداخت این جریمه پرونده مالیاتی مک دونالد در فرانسه بدون آنکه به عنوان مقصر شناخته شود مختومه می‌شود.

بدین ترتیب مقامات اداره مالیات فرانسه همانند مقامات وزارت دارایی این کشور از ادامه اقدامات قانونی سنگین‌تر بر ضد مک دونالد منصرف و مسائل میان آنان حل و فصل می‌شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که مقامات مالیاتی فرانسه عملکرد مک دونالد را از سال ۲۰۱۴( ۱۳۹۳) در این کشور تحت نظر گرفتند و متوجه شدند از سال ۲۰۰۹(۱۳۸۸)اقداماتی برای فرار مالیاتی  به صورت انتقال سودهای فراوان حاصل از فعالیتش در فرانسه به شرکت مادر خود در لوکزامبورگ انجام داده است.

بنا به گفته رئیس داداگاه پاریس این شرکت آمریکایی بدین قرار به شکل صوری عواید سرشارخود در فرانسه را به منظور فرار مالیاتی کمتر نشان داده است.

در این‌باره« ژان فرانسوا بوهنرت» دادستان ملی مالی فرانسه نیز اعلام کرد بر اساس توافقی که با مک دونالد به دست آمد بالاترین میزان جریمه مالیاتی در چارچوب رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در حوزه منافع عمومی برای این شرکت وضع شده است.

این میزان جریمه دو ونیم برابر مقدار مالیاتیست که گروه مک دونالد از آن تخلف کرده است. رقم این تخلف مالیاتی بالغ بر۴۶۹ میلیون یورو است.

از نظر او این اقدام بیشتر از آنکه از حیث اقتصادی اهمیت داشته باشد از حیث نمادین در برخورد با تخلفات مالیاتی درفرانسه اهمیت دارد.

به عقیده وی:« میزان کارایی این جریمه در برخورد مناسب با این قبیل تحلفات مالیاتی در حد بسیار بالایی قراردارد. به ویژه آنکه هدف از این تخلف مالیاتی انتقال منافع حاصل یک بنگاه اقتصادی از یک کشور به کشور دیگر باشد.»

قبل از حصول این توافق با مک دونالد در پرداخت این رقم از جریمه برای مصون ماندن از پیگردهای قانونی سنگینتر برخی دیگر شرکت‌های مهم فعال در عرصه بین‌المللی نیز در همین چارچوب قانونی به دلیل تخلفات مالیاتی جریمه شدند.

شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) در اقدامی مشابه جریمه ای معادل۱/۲ میلیون یورو به فرانسه پرداخت.

در ازای پرداخت این جریمه پرونده  تحقیقات مربوط به فساد یک مأمور دولتی خارجی در این شرکت وهمچنین موارد تخلف مالیاتی آن در حوزه فروش هواپیماهای غیر نظامی و تجهیزات ماهواره ای در سالهای۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶(۱۳۹۵-۱۳۸۳) مختومه شد.

غول فضای مجازی گوگل نیز در سال ۲۰‍۱۹(۱۳۹۸) به دلایل مشابه در همین چارچوب برای مختومه کردن پرونده تخلف مالیاتی‌اش در فرانسه جریمه‌ای معادل ۴۶۵ میلیون یورو به فرانسه پرداخت.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا