کد خبر: 21040191030
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهان

تعویق اصلاحات مالیاتی در جهان تا سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲)

روزهای ۱۵و۱۶جولای (۲۴ و ۲۵ تیر) بخش‌های مالی گروه بیست در بالی اندونزی در مورد تعویق تقویم قطعی مقررات مربوط به  تقسیم سود شرکت های چند ملیتی تصمیم خواهند‌ گرفت.

در این دو روز وزرای اقتصاد ۱۹ کشورثروتمند اتحادیه اروپا گردهم می‌آیند تا دراین خصوص تصمیم نهایی را بگیرند. «تعویق اصلاحات به منظور تصویب مقرارتی کارآمدتر» شعار آنهاست.

به‌جای شروع این اصلاحات در اکتبر۲۰۲۲( مهر۱۴۰۱) تاریخ جولای ۲۰۲۳(تیر ۱۴۰۲) در نظر گرفته شده‌است تا مقررات قطعی اصلاحات مالیاتی به منظور توزیع عادلانه ثروت ناشی ازمالیات شرکتهای چند‌ملیتی بین کشورهای شمال و جنوب عملیاتی شود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انجام این اصلاحات را رکن اول از بین بردن بهشت‌های مالیاتی بدین منظور می‌داند.

۱۴۰ کشور عضو این سازمان بر تصویب اصلاحات مالیاتی برای شرکت‌های چند ملیتی به عنوان اولین رکن توزیع عادلانه ثروت در جهان تأکید دارند.

«ماتیاس کورمان» وزیر سابق دارایی استرالیا و دبیرکل فعلی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از ژوئن۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) متون مربوط به اعلام تقویم جدید اصلاحات مالیاتی را برای بحث و بررسی به وزرای اقتصاد کشورهای گروه بیست ارائه می‌کند.

بر‌این اساس اصلاحات مورد نظر دورکن اصلی دارد. رکن اول مربوط به تقسیم عادلانه سودهای سرشار شرکت‌های چندملیتی میان کشورهای مبدا این شرکت‌ها و کشورهایی است که درآنها فعالیت می‌کنند و مشتریانشان در آن کشورها هستند.

رکن دوم تعیین مالیات حداقل ۱۵درصدی بر منافع این شرکتهاست که درحال حاضر این نرخ صفر درصد است و از اینرو آنها در بهشت مالیاتی به سر می‌برند. هدف اصلی این اصلاحات به وجود آوردن نظام عادلانه مالیاتی عنوان شده‌است.

این شرکت‌ها معمولا دارای سودهای سرشار هستند که به نوعی سود مازاد محسوب می‌شوند و باید مشمول مالیاتهای مستقیم شوند.

گرچه مقدمات عملیاتی شدن رکن یک این اصلاحات در تقسیم عادلانه این سودهای سرشار کاملا فراهم شده‌است اما نگرانی‌هایی درمورد بروز موانعی برای تصویب آنها در اکتبر۲۰۲۲ (مهر۱۴۰۱) وجود دارد.

از جمله این موانع احتمالی انتخابات میان دوره‌ای  ماه آینده در آمریکا است که نتایج آن به صورت مستقیم براین رأی گیری مؤثر خواهد‌بود. از آنجا که آمریکا خود از حامیان اصلی این اصلاحات است بهتر است تصویب اجرای آنها تا ماه مه ۲۰۲۳ (خرداد۱۴۰۲) به تعویق افتد.

بدین ترتیب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی امیدوار است در فرصت تعویقی به‌وجود آمده طی هشت‌ماه آینده بتواند نظرات موافق کنگره آمریکا را درخصوص طرح‌های پیشنهادی خود با هدف تصویب قانونی این اصلاحات کسب کند.

بدین منظور اسنادی مفصل شامل ۸۰ صفحه حاوی نتایج فعالیت های انجام شده در مورد رکن یک یعنی شیوه‌های تقسیم عادلانه سودهای شرکت‌های چندملیتی به عنوان مقدمه‌ای برای بررسی رکن دو یعنی وضع مالیات حداقل ۱۵درصدی بر مازاد این سودها تا ۱۹ اوت (۲۸مرداد) به نحوی کاملا شفاف در اختیار همگان برای مشاوره عمومی قرار خواهد‌گرفت.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا