کد خبر: 17050195258
بانک و بیمهروزنامه

رهبری سازمانی در صنعت بیمه

محسن صادقی نیه-مولف و مشاور حوزه بیمه

دو صنعت مهم «بیمه» و «بانکداری» از الزامات امروزی اقتصاد مدرن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود، به نحوی که فعالیت های اقتصادی با پشتوانه به این دو حوزه به اهداف اقتصادی خود می رسند که زیربنای رشد و توسعه اقتصادی کشورها و به تبع آن افزایش رفاه اجتماعی و همچنین افزایش میزان امید به زندگی در بین افراد جامعه را به دنیا خواهد داشت.

در همین خصوص بیمه یکی از ابزارهای مهم مدیریتی محسوب می شود که از طریق هدایت و رهنمودهای قوی می تواند با استمرار گردش چرخ های اقتصادی، ضریب موفقیت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

صنعت بیمه نقشی حیاتی در تسهیل و رونق فعالیت های اقتصادی در جامعه دارد و به همین دلیل است که این صنعت یکی از بخش های پیشرو و مهم در اقتصاد و بازار سرمایه محسوب می شود. همواره در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری، موضوعات «ریسک» و به تبع آن «بیمه» مطرح هستند.

بیمه در مدیریت ریسک به عنوان آرامش ذهن، تسهلیل گر و جبران هزینه ‌های مالی در ترمیم سیستم تحت فشار تعریف شده است.

صنعت بیمه، نقش کاهش ریسک را در نظام اقتصادی تمامی کشورها ایفا می کند، بدین معما که هر چه میزان ریسک بالاتر باشد، احتمال سرمایه‌ گذاری کمتر است، بنابراین ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کشورهای در حال توسعه امری بدیهی و ضروری است.

به منظور شکوفایی اقتصاد کشور، توسعه صنعت بیمه به وسیله یک رهبری سازمانی نوین از طریق ارائه پوشش های بیمه ای متنوع و جدید با هدف رفع نگرانی سرمایه گذاران، کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش رفاه جوامع امری ضروری است و در همین راستا رقابت بین شرکت های بیمه خصوصی، اثر جهشی مثبتی بر توسعه بیمه گذاشته که همین امر موجب شده تنوع خدمات بیمه ای و عرضه پوشش های جدید بیمه ای منطبق با نیاز جامعه، برای گسترش و رونق سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور، در برنامه توسعه صنعت بیمه جایگاه ویژه ای داشته باشد.

بدون پشتوانه پوشش های بیمه ای فعالیت های اقتصادی همراه با ریسک های سرمایه گذاری خواهد بود و می توان اذعان کرد هیچ فعالیت اقتصادی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی و خدماتی حتی با حجم سرمایه گذاری کم، بدون حصول اطمینان از یک سرمایه گذاری مطمئن توجیه پذیر نمی باشد.

رهبری سازمانی نوین صنعت بیمه با ایجاد امنیت خاطر و آرامش روحی، نگرانی های ناشی از حوادث ناگهانی و پیش‌بینی نشده را از افکار سرمایه گذار رفع نموده و کمک شایانی به چرخ اقتصادی جامعه خواهد کرد.

طی سنوات گذشته بدنه صنعت بیمه کشور، مدیران تلاش ها و اقدامات مثبتی را انجام دادند که منجر به دستاوردهای خوبی در این صنعت و افزایش نرخ نفوذ بیمه به عنوان مهم ترین شاخص گسترش بیمه در اقتصاد شده است.

سابقه فعالیت بیمه در ایران به بیش از صد سال می رسد و امروز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ارکانی همچون مجمع عمومی (مرکب از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر بازرگانی، وزیر کار و امور اجتماعی،‌ هیات عامل و بازرسان)، شورای عالی بیمه (شامل رئیس کل بیمه مرکزی ایران، معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون وزارت بازرگانی، معاون وزارت کار و امور اجتماعی، معاون وزارت جهاد کشاورزی، رئیس شرکت سهامی بیمه ایران، مدیر عامل یکی از موسسات بیمه و…) هیات عامل (شامل رئیس کل و قائم مقام رئیس کل و معاونان بیمه مرکزی ایران) و بازرسان به فعالیت خود ادامه می دهد.

بیمه مرکزی با اهدافی نظیر تنظیم بازار بیمه کشور، تصویب آیین­ نامه ­ها و مقررات مربوطه، توسعه و تعمیم بیمه­ های بازرگانی، اعطای مجوز تاسیس شرکت ­ها و شبکه کارگزاری، نظارت بر فعالیت شرکت­های بیمه­ ای و… همواره وظیفه اصلی خود را در این صنعت به خوبی انجام داده است.

خدمات بیمه ای به گونه های مختلفی همچون بیمه آتش سوزی، بیمه باربری، بیمه اتومبیل، بیمه مهندسی، بیمه هواپیما، بیمه دام، بیمه تعطیلی کارگاه و کارخانه، بیمه سرقت، بیمه زندگی، بیمه حوادث، بیمه درمانی و… تقسیم بندی می شوند.

در همین راستا باید اذعان شود که بیمه زندگی بزرگترین بخش صنعت بیمه در اکثر کشورهاست، زیرا با رفع دغدغه‌ های آتی و هدایت سرمایه ‌های کم خانوارها به سوی ایجاد ظرفیت‌ های اقتصادی، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا می نماید.

لذا لزوم هدایت‌گری‌هایی در این خصوص در راستای هرچه بیشتر توسعه دادن آن از اصلی ترین موضوعات امروز این صنعت است. همچنین بیمه زندگی نیز علاوه بر دارا بودن وجوه توسعه مالی و اقتصادی، یکی از شاخص‌ های توسعه رفاه جوامع محسوب می‌ شود.

بیمه ‌های درمان که با گستردگی بسیار توسط شرکت‌ های بیمه ارائه می‌ شوند، این امکان را برای کسب و کارهای مختلف فراهم می ‌آورند تا کارفرمایان با تحت پوشش قرار دادن پرسنل خود، بار روانی هزینه‌ های بسیار درمان را از دوش آنان برداشته و در بخش بیمه‌ های مسئولیت بنگاه‌ های اقتصادی و تولیدی، خطرات ناشی از اتفاقات و حوادث حین کار را بیمه می ‌نمایند و جبران خسارت از این دست را به شرکت‌ ها بیمه محول کنند.

در دنیا شغل ‌های حوزه خدمات همواره مورد توجه هستند و در ردیف اول قرار دارند و صنعت بیمه نیز از مشاغل خدماتی مهم به شمار می ‌آید که به عنوان تامین کننده آرامش و آسایش جوامع محسوب می شود.

اقتصاد خدماتی یکی از عوامل مهم ایجاد ثروت و رفاه اجتماعی است. اقتصاد مطابق با «تئوری سنتی اقتصاد» در بخش های کشاورزی، صنعتی و خدماتی خلاصه می شود و صنعت بیمه نیز یکی از بخش های خدماتی است که علاوه بر اشتغال زایی،‌ تولید ناخالص ملی و… به طرق مختلفی در رونق اقتصاد ایفای نقش می نماید.

در دنیای امروز که عصر دیجیتال و تکنولوژی نام دارد و اکثر فرایندهای کاری از طریق سیستم های نوین انجام می شود، اگر بتوان از روش‌ های نوین رهبری سازمانی نسبت به ارائه خدمات بیمه نظیر بهره گیری از پلتفرم های مربوط این حوزه و در راستای آگاهی بخشی بیشتر و حذف اتلاف ها استفاده کرد، بی شک درصد بیشتری از افراد جامعه در حوزه های مختلف در این صنعت به فعالیت خواهند پرداخت.

در این خصوص شرکت های دانش بنیان، افراد کارآفرین و به طور کلی ذهن های پویا می توانند با طراحی سیستم های آنلاین و نوین، در هرچه بهتر ارائه کردن خدمات با کیفیت گام بردارند.

زیرا که بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد داشته و هرچه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی و ضریب نفوذ آن بیشتر باشد، اقتصاد کشور نیز پیشرفته تر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا