کد خبر: 17050195264
جهانروزنامه

آمار حیرت آور اشتغال در آمریکا به رغم تورم و هراس از رکود

ترجمه: محمود نواب مطلق

براساس اعلام وزارت کار آمریکا به رغم آنکه تلاش دولت برای اشتغالزایی چندان قوی نبوده، تعداد مشاغل به وجود آمده در ماه جولای (تیر) به ۵۲۸ هزار رسید که این رقم دوبرابر میزان پیش‌بینی شده‌ است.

نرخ بیکاری نیز مانند فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) تا۳.۵درصد یعنی پائین‌ترین میزان پنجاه‌سال اخیرکاهش یافت.

براساس آمار این وزارتخانه در نیمه ماه جولای (اواخرتیر) در مجموع ۱.۴ میلیون نفر از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند درحالیکه این رقم در سال گذشته همین زمان ۱۳ میلیون نفر بوده‌است.

میزان بیش از حد انتظار اشتغالزایی در آمریکا در ماه جولای(تیر) موجبات حیرت بسیاری را برانگیخته است. چراکه روز پنجشنبه ۶اوت(۱۳مرداد) سخنگوی کاخ سفید خانم «کارین ژان پییِر» تلاش دولت برای اشتغالزایی را ضعیف‌تر از گذشته ارزیابی کرده‌بود.

او در کنفرانس خبری خود از وضعیت اقتصادی آمریکا چنین گفته بود: «رشد اقتصادی در آمریکا در یک دوران انتقال به‌سر می‌برد که طی آن این رشد ضعیفتر اما پایدارتر می‌شود.

در این وضعیت نباید در انتظار میزان بالای تعداد مشاغل ایجاد شده در هر ماه تا ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزارشغل باشیم. بیشتر در انتظار رسیدن به رقم ۱۵۰ هزار شغل در ماه هستیم. اگر به همین میزان برسیم نشان از توفیق دراین دوره گذار اقتصادیست.»

رسیدن به رقم ۵۲۸ هزار شغل در نیمه ماه جولای ( اواخرتیر) بیش از دو برابر حد پیش‌بینی بود. میزان اشتغالزایی در ماههای مه و ژوئن( اردیبهشت و خرداد)  با رقمهای به ترتیب ۳۸۶هزار و ۳۹۸ هزار بیش از حد انتظار بوده است.

این ارقام خود نیز از ارقام اعلامی قبلی به تعداد ۲۸هزار شغل بیشتر است. براساس اعلامیه وزارت کار آمریکا مشاغل ایجاد شده بیشتر در زمینه‌های خدمات حرفه‌ای و تجاری، امور‌بهداشتی، هتلداری و بخش تفریحات و سرگرمی بوده‌است.

این میزان تعداد مشاغل به وجود آمده همانند نرخ ۳.۵ درصدی بیکاری در وضعیت کنونی درست مانند وضعیت آن در قبل از به وجود آمدن بحران کرونا در سال فوریه۲۰۲۰(بهمن۱۳۹۸) است که اقتصادآمریکا در معرض شدیدترین آسیبها قرار گرفت.

وزارت کار آمریکا در اطلاعیه روز جمعه ۵اوت (۱۴مرداد) خود اعلام کرد: «با کاهش ۰.۱ واحدی، نرخ بیکاری در ماه جولای (تیر) به ۳.۵ درصد رسید که پائین‌ترین حد آن طی ۵۰ سال اخیر است.

درست همانند وضعیت اقتصادی آمریکا قبل از بروز بحران کرونا.» با اینحال اولین نشانه‌های کاهش سرعت رشد اقتصادی دراوایل هفته نیز مشاهده شده بود.

براساس آماری که اداره آمار آمریکا روز سه‌شنبه ۲اوت (۱۲مرداد) منتشرکرد برای اولین بار طی هفت‌ماه گذشته تعداد جایگاههای مشاغل خالی کاهش یافت و به کمتر از ۱۱ میلیون رسید. از سوی دیگر میزان استعفاها نیز گسترده بوده است.

آمار بیکاری هفتگی نیز که خود شاخصی برای ازدست دادن کارافراد است در پایان ماه جولای (اوایل مرداد) افزایش یافت. به نحوی که میانگین این رقم در چهار هفته  به بالاترین حد خود از ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰) تاکنون رسید.

بیکاری در ماه مارس (اسفند۱۴۰۰) به نحو چشمگیری پائین‌ترین حد تاریخی  خود را لمس کرد. زیرا کارفرمایان به دلیل کمبود شدید نیروی کار تلاش می‌کردند نیروهای موجود خود را حفظ کنند.

در نیمه‌ماه جولای (اواخرتیر) در مجموع ۱.۴ میلیون نفر از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند درحالیکه این رقم برای سال گذشته در همین زمان ۱۳ میلیون نفر بوده است.

وجود این آمار و ارقام در آمریکا بسیار حیرت آوراست زیرا نرخ تورم سالانه در این کشور در ماه ژوئن( خرداد) به ۹درصد رسید. به صورت معمول چنین افزایش قیمتی سلامت بازار کار را به مخاطره می‌اندازد.

علاوه براین هراس از به وجود آمدن دوره رکود اقتصادی دراین کشور نیز بر سر زبانها افتاده‌است. اقتصاد آمریکا عملا طی دو سه ماهه اول و دوم سال میلادی وضعیت انقباضی به خود گرفت.

با اینحال بسیاری از کارشناسان اقتصادی همانند دولتمردان «جو بایدن» براین باورند که اقتصاد این کشور وارد دوران رکود نشده‌است. دلیل آنها وجود بازار محکم و قوی کار است.

چراکه کارفرمایان آمریکایی ماهها با کمبود نیروی کار مواجه بوده‌اند. بنابراین ارقام خوب اشتغالزایی از این باورها و از موقعیت «جوبایدن»  زمانیکه صرفا چندماه به انتخابات میاندوره ای باقی مانده، حمایت می کنند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا