کد خبر: 06060198578
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

رئیس فدرال رزرو هشدار داد: مبارزه با تورم “مقداری درد” دارد

ترجمه: سلیم حیدری

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هشدار داد که مأموریت بانک مرکزی برای رام کردن تورم، “مقداری درد” را برای خانوارهای آمریکایی به دنبال خواهد داشت.

پاول در سخنرانی اصلی در سمپوزیوم اقتصادی سالانه جکسون هول فدرال رزرو صبح روز جمعه گفت که مسیر کاهش تورم سریع یا آسان نخواهد بود و افزود “این کار مستلزم استفاده قوی از ابزارهای ما برای ایجاد تعادل بهتر در عرضه و تقاضا است.”

او گفت که انجام این کار احتمالاً منجر به تضعیف اقتصاد و بازار کار ایالات متحده خواهد شد.

پاول می‌گوید: «در حالی که نرخ‌های بهره بالاتر، رشد آهسته‌تر و شرایط نرم‌تر بازار کار، تورم را کاهش می‌دهند، دردسرهایی را نیز برای خانوارها و مشاغل به همراه خواهند داشت.»

راب هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در مدیریت ثروت بانک ایالات متحده، می گوید: «من این را به عنوان تمایل به افزایش نرخ بیکاری برای رسیدن به کاهش تقاضا تفسیر می کنم. بازار کار ضعیف‌تر معمولاً تقاضای مصرف‌کنندگان را محدود می‌کند زیرا خانوارها در پیش‌بینی از دست دادن شغل پول نقد ذخیره می‌کنند.»

پاول همچنین نسبت به اظهارات قبلی احساس فوریت بیشتری در مورد مهار تورم داشت و ثبات قیمت ها را «بنیان اقتصاد ما» خواند.

او گفت: “مسئولیت ما برای ایجاد ثبات قیمت بدون قید و شرط است.”

در حالی که پاول هیچ نشانه ای ارائه نکرد که آیا افزایش غیرمعمول فدرال رزرو به میزان ۷۵ واحد پایه در نشست تعیین نرخ آن در ماه آینده تکرار خواهد شد. او واضح ترین پیام را ارسال کرد که بانک مرکزی به صراحت متعهد به اقدامات بیشتر به منظور سیاست محدودکننده برای مهار تورم است.

جی هتفیلد، بنیانگذار و مدیر عامل مدیریت سرمایه زیرساخت، گفت: “این قطعاً ۷۵ [امتیاز] افزایش می دهد.” وی گفت: “او به وضوح به آن اشاره کرد.”

برخلاف هشدار پاول، معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم نشان داد که افزایش قیمت ها در ماه جولای (مرداد) کند شده است. شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی که اوایل روز جمعه منتشر شد، ۶.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که کمتر از رشد ۶.۸ درصدی سال به سال ثبت شده در ژوئن (تیر) است.

هتفیلد گفت: «پاول و فدرال رزرو احساس کردند که باید جنگ طلب باشند. حتی اگر پنهانی در مورد تورم تشویق شوند، قطعاً آن را نخواهند گفت.»

وال استریت به لحن سخنرانی واکنش منفی نشان داد. این واکنش با کاهش شاخص‌های اصلی به چشم‌انداز یک دوره پایدار نرخ‌های بهره و درد اقتصادی مرتبط است – کلمه‌ای که پاول دو بار در سخنرانی کوتاه خود به آن اشاره کرد و به رشد کندتر و بیکاری بیشتر، اشاره کرد. فشار مالی در نتیجه سیاست سخت‌گیرانه‌تر ناگزیر به خانه‌ها و مشاغل آمریکایی وارد می‌شود.

وی با اشاره به درس‌هایی که مقامات از مطالعه مبارزه فدرال رزرو برای مبارزه با تورم بالا در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ آموختند، گفت: اینها هزینه‌های ناگوار کاهش تورم است. اما شکست در بازگرداندن ثبات قیمت به معنای درد بسیار بیشتری است.

یک سوال باز این است که فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم از طریق افزایش نرخ ها و از بین بردن تقاضای مصرف کننده، چقدر درد را تحمل خواهد کرد.

درو ماتوس، استراتژیست ارشد بازار در مدیریت سرمایه گذاری MetLife گفت: “ما باید ببینیم که آیا آنها قدرت اجرایی اعتقاد خود را دارند یا خیر. اگر همچنان شاهد تعدیل تورم بیشتر باشیم و در بازار کار ضعف وجود داشته باشد.”

جفری روچ، اقتصاددان ارشد LPL Financial در یادداشتی تحقیقاتی گفت: “پاول به وضوح بیان می‌کند که در حال حاضر، مبارزه با تورم مهم‌تر از حمایت از رشد است.”

کنترل سریع تورم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا انتظارات تورمی می تواند به پیش بینی‌های مخرب تبدیل شود. پاول گفت: “هر چه دوره تورم بالا ادامه یابد، احتمال قوی‌تر شدن انتظارات برای تورم بالاتر بیشتر می‌شود.”

راندال کروزنر، رئیس سابق فدرال رزرو و معاون برنامه های اجرایی و استاد اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو، گفت: ما واقعاً روند انتظارات تورمی را درک نمی کنیم.

این تصور که فدرال‌رزرو در پیگیری وظایف خود از صلابت کافی برای تحمیل درد به اقتصاد برخوردار است، مهم است.

کروزنر گفت: “خوشبختانه، فدرال رزرو اعتبار خود را از دست نداده است و این چیزی است که فکر می کنم آنها همچنان به آن تکیه خواهند کرد.”

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا