کد خبر: 08060198995
انرژیجهانروزنامه

احتمال کاهش قیمت نفت عربستان برای عرضه در آسیا

ترجمه: سلیم حیدری

عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت، ممکن است قیمت‌های ماه اکتبر (مهر) را برای اکثر گریدهای نفت خامی که به آسیا می‌فروشد، پس از سقوط قیمت‌های نقدی کاهش دهد. زیرا تقاضای سوخت متعادل و افزایش محموله‌های آربیتراژ بر قیمت نفت در منطقه فشار می‌آورد.

به گفته پنج منبع پالایشگاهی که رویترز در ۲۹ اوت بررسی کرده است، غول نفتی دولتی عربستان سعودی آرامکو می تواند قیمت رسمی فروش (OSP) نفت خام سبک عرب خود را حدود ۴.۵ دلار در هر بشکه در ماه اکتبر (مهر) کاهش دهد.

این اولین کاهش قیمت عربستان در چهار ماه پس از افزایش قیمت OSP توسط این کشور در سپتامبر (شهریور) به سطح بالای ۱۰.۹۵ دلار در هر بشکه برای عرب Extra Light در برابر میانگین عمان/دبی و ۹.۸۰ دلار در هر بشکه برای نور عرب است.

نگرانی‌ها از رکود جهانی و کاهش فاصله بین گریدهای وابسته به دبی و برنت، تقاضا برای نفت خام خاورمیانه را کاهش داد و قیمت‌های نقطه‌ای برای معیارهای منطقه‌ای دبی، عمان و موربان در ماه اوت (مرداد) به شدت کاهش یافت.

عربستان سعودی معمولاً هنگام تعیین قیمت ها از ساختار بازار دبی که منعکس کننده قیمت در ماه اول و سوم است، سرنخ می گیرد. در ماه اوت (مرداد)، این قیمت حدود ۴.۲۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

یکی از پاسخ دهندگان گفت: “تقاضای کلی در آسیا خیلی قوی نیست. از آنجایی که محموله های آربیتراژ بیشتری از ایالات متحده و غرب آفریقا به آسیا سرازیر می شوند، نگرانی های مربوط به کمبود عرضه بیشتر کاهش یافته است.”

علیرغم انتظارات برای بهبود تقاضا از سوی هند و اندونزی پس از پایان فصل باران های موسمی در اواخر سپتامبر (شهریور)، مصرف سوخت در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، همچنان ممکن است تیره و تار باشد زیرا این کشور همچنان با محدودیت های COVID-19 دست و پنجه نرم می کند.

سینوپک، پالایشگاه نفت شماره ۱ آسیا، پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت پالایشگاه خود در نیمه دوم نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یابد و حجم پردازش سالانه در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، ۶ درصد کاهش یابد.

یکی دیگر از پاسخ‌دهندگان گفت: «برخی محموله‌های سعودی که به غرب ارسال شده‌اند، اکنون به دلیل تقاضای ضعیف در اروپا به آسیا بازمی‌گردند که قیمت‌ها را نیز کاهش می‌دهد».

برخی از تولیدکنندگان بزرگ نفت، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، احتمال کاهش تولید را برای متعادل کردن بازار نفت اعلام کرده‌اند.

OSP های نفت خام عربستان معمولاً در حدود پنجم هر ماه عرضه می شوند و روند قیمت های ایران، کویت و عراق را تعیین می کنند و بر بیش از ۹ میلیون بشکه در روز نفت خام به مقصد آسیا تأثیر می گذارند.

آرامکو عربستان قیمت نفت خام خود را بر اساس توصیه های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود در ماه گذشته بر اساس بازده و قیمت محصولات تعیین می کند.

مقامات سعودی آرامکو به عنوان یک موضوع سیاسی در مورد OSP های ماهانه این کشور پادشاهی اظهار نظر نمی کنند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا