کد خبر: 14060199911
جهانروزنامه

«رولزرویس» به دنبال تجهیز یک کارخانه هواپیماسازی فرانسوی

شرکت هواپیماسازی فرانسوی «داسو» در نظر دارد هواپیماهای جت خصوصی در شهر «بُردو» تولید کند. گروه موتورساز «رولزرویس» انگلیس نیز قصد دارد به منظور تولید موتور«پیرل۱۰ ایکس» کارخانه‌ای در این شهر احداث کند.

حاصل این همکاری مشترک تولید هواپیمای جت‌خصوصی «فالکون ۱۰ ایکس» است که اولین محصول آن در سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) بیرون می‌آید.

گروه موتورساز انگلیسی روز جمعه ۲سپتامبر (۱۱شهریور) مراسم کلنگ‌زنی ساخت این کارخانه را در منطقه «حِلان» نزدیک «بُردو» در فرانسه برگزارکرد. قراراست موتورساخت «رولزرویس» در هواپیمای جت خصوصی شرکت «داسو»ی فرانسوی به کار گرفته شود.

هواپیمای« فالکون ۱۰ ایکس» با برد مسافتی۱۳۸۹۰ کیلومتر قادراست فاصله نیویورک تا شانگهای را بدون توقف طی کند. این مراسم به دلیل مباحثات فراوانی که بر سر تولید هواپیماهای جت خصوصی وجود دارد به صورت چراغ خاموش برگزارشد.

براساس اعلامیه گروه موتورسازی انگلیسی «رولزرویس» این کارخانه نقشی اساسی در تولید موتورمدل «پیرل ۱۰ ایکس» برای استفاده در هواپیمای «فالکون ۱۰ ایکس» ایفا می‌کند.

این کارخانه در مساحتی حدود ۲هزار مترمربع احداث می‌شود. دفاتر اداری، کارگاههای تولید و انبار از اجزای تشکیل دهنده آن خواهند بود.

شروع عملیات ساختمانی اواخرسال۲۰۲۲ (دی۱۴۰۱) و پایان آن سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ (اواخر اسفند۱۴۰۱) خواهد بود.

این مرکز تولید موتور بیست کارمند خواهد داشت. بنابراعلام مقامات گروه «رولزرویس» درکنار پیشرفت مراحل ساخت این کارخانه به صورت موازی زیرساخت های لازم برای فراهم ساختن  امور پروازهای آزمایشی هواپیمای « فالکون ۱۰ ایکس» نیز در حال آماده سازیست.

فاصله این کارخانه تا محل احداث «فالکون ۱۰ ایکس» بسیار کم در حد چند صد متر نظر گرفته شده‌است. پیش‌بینی شده‌است اولین محصول این هواپیما ازکارخانه داسو در سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) تولید شود.

این شرکت هواپیماسازی فرانسوی اعلام کرد: «موتورمدل« پیرل ۱۰ ایکس» تولیدی برای استفاده در هواپیمای جت خصوصی جدید؛ قویترین و پیشرفته‌ترین موتورجتی خواهد بود که در هواپیمای جت دو موتوره « فالکون ۱۰ ایکس» به کار گرفته  شده است.»

سوخت این موتور نیز از نوع سوخت ۱‍۰۰درصد پایدار است. هواپیمای جدید با برد مسافتی۱۳۸۹۰ کیلومتر قادرخواهد بود بدون توقف فواصل شهرهای نیویورک تا شانگهای، لس‌آنجلس تا سیدنی، هنگ‌کنگ تا نیویورک و پاریس تا سانتیگو را طی کند.

سرعت این هواپیما۰,۹۲۵ ماخ است. ارتفاع اتاق هواپیما۰۳/۲ متر و عرض آن۷۷/۲ متر است. این اتاق بزرگترین و راحترین نوع اتاق در مقایسه با هواپیماهای خصوصی کنونی است. طول اتاق این هواپیما ۴/۱۶ متر از ۴/۳۳متر کل طول هواپیما است.

منبع: سایت ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا