کد خبر: 10080052332
اقتصادتولید و بازرگانی

آخرین جزئیات از واردات ۱۵۰ هزار تن یونجه به کشور

یک مقام مسئول گفت: بنابر تفاهم نامه صورت گرفته قرار بود ۱۵۰ هزار تن یونجه وارد کشور شود که به دلیل مشکلات بارگیری به روزهای آتی موکول شد.

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات یونجه اظهار کرد: بنابر تفاهم نامه صورت گرفته اتحادیه دامداران مازندران با کشور روسیه مبنی بر واردات ۱۵۰ هزار تن یونجه، ۱۲ هزار تن از این میزان قرار بود طی روزهای اخیر وارد کشور شود که به دلیل مشکلات بارگیری در روزهای آتی وارد می شود.

او قیمت کنونی هر کیلو یونجه را ۵ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو جو و ذرت بالای ۶ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

عالی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد کنجاله سویا و ذرت با نرخ مصوب تامین می شود، بیان کرد: با توجه به تامین ۷۰ درصد نهاده ها از بازار آزاد، قیمت تمام شده تولید بسیار بالاست که با این وجود نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به آینده صنعت دامپروری داشت.

این مقام مسئول کمبود و گرانی نهاده های دامی را علت اصلی کشتار دام های مولد اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، کاهش تولید علوفه در مرتع، کمبود نهاده با نرخ مصوب و گرانی در بازار آزاد دامدار چاره ای جز کشتار دام های مولد ندارد.

او با بیان اینکه سبوس با نرخ مصوب یک هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار دامدار قرار می گیرد، گفت: طی یک تا ۲ ماه اخیر مشکلاتی در تامین سبوس داریم به طوری که تا کنون ۵۰ درصد سبوس با نرخ مصوب در اختیار دامدار قرار گرفته است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران قیمت تمام شده هر کیلو دام را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون متوسط قیمت خرید هر کیلو دام از دامدار ۵۰ هزار تومان است که با این وجود تولیدکننده در فروش هر کیلو دام ۳۰ هزار تومان ضرر می کند.

او قیمت منطقی هر کیلو گوشت را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو گوشت با نرخ های ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود که این گرانی ناشی از سودجویی دلالان و چوبداران است که قیمت در بازار را بالا نگه داشتند.

عالی در پایان با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت دامپروری نیست، تصریح کرد: گرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دام سبک و سنگین در واحدهای دامداری نداریم، اما انباشت دام روی دست دامدار و عدم حمایت دولت و اجرای مصوبه خرید حمایتی و صادرات موجب شده تا دامدار اقدام به ارسال دام های مولد، آبستن و … به کشتارگاه کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا