کد خبر: 27030187141
اقتصادبازارتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

تحقق وعده وزیر با رویکرد «تولید عبور مستقیم» توسط ایران خودرو

علی پاکزاد

بهمن ماه سال گذشته وزیر صمت در مورد صنعت خودرو خبر از هدفگذاری کرد که حصول به آن در شرایط تورمی امروز بسیار سخت تر از چیزی به نظر می رسد که پیشتر برآورد می شد.

وی در یک گفتگوی تلویزیونی خبر داد که در نقشه راه صنعت خودرو هدفگذاری شده تا قیمت تمام شده خودرو در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد.

این اتفاق در شرایطی بیان شد که انتظار می رفت با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام شرایط اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱ روندی رو به بهبود را به خود ببیند، اما ۲۱ روز بعد از این خبر فاطمی امین روسیه به اوکراین حمله کرد و مذاکرات برجام در عمل متوقف شد. همچنین تبعات تورمی ناشی از سیاست های انبساطی دوران همه گیری کرونا نیز تشدید و با افزایش قیمت مواد اولیه در دنیا همراه شد. جالب آنکه نه تنها صنایع خودروسازی ایران که صنایع بزرگ خودروسازی در دنیا هم با بحران مواجه شدند.

البته تفاوت بین بحران صنایع خودروسازی ایران با دنیا این بود که در ایران افزایش قیمت‌های تمام شده گریبان صنعت را گرفته و در دنیا کاهش تقاضا را شاهد هستیم.

شاید اتخاذ سیاست واردات خودرو برای کاهش تب خرید برای بازار ایران مناسب به نظر برسد و خودروسازان خارجی نیز از این وضعیت استقبال کنند، سیاستی که در برآیند آن شاهد کاهش حباب قیمت خودرو در بازار داخلی باشیم و به واقعی شدن تقاضا کمک کند اما صنایع خودروسازی ایران باید چاره دیگری را برای کاهش قیمت تمام شده در پیش بگیرند تا شاهد تحقق برنامه وزیر صمت باشیم.

اتفاقی که به دلیل بحران های ناشی از تحریم طب سال‌های گذشته در صنعت خودرو ایران شاهد بودیم کمبود شدید قطعات بود و همین مسئله باعث می شد که خواب خودرو در پارکینگ های کارخانه ها به چندین ماه برسد.

البته ایران خودرو موفق شده با مشارکت قطعه سازان این حجم خودروهای متوقف شده را به طور قابل توجهی کاهش دهد و با روند فعلی به زودی خودروهای ناقص متوقف به صفرخواهد رسید. همین دپو به غیر از تنش های بازار به افزایش قیمت تمام شده خودرو منجر می شود، افزایش هزینه هایی که تنها یکی از عوامل آن هزینه های انبار داری است، آمارها گویای نتیجه ملموس تلاش رخ داده در گروه صنعتی ایران خودرو است، به شهات ارقام تعداد خودروهای ناقص از ۸۲۵۰۰ دستگاه در بهمن سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۳ هزار دستگاه در حال حاضر کاهش یافته اند.

مدیران گروه صنعتی ایران خودرو براساس همین چالش تلاش دارند «تولید عبور مستقیم» با جدیت دنبال کنند، اتفاقی که در کنار دیگر برنامه های در دست اجرای این گروه خودرو سازی می تواند به سرعت و به رغم افزایش هزینه های تولید ناشی از تورم سال ۱۴۰۱ برکاهش قیمت تمام شده و تحقق وعده وزیر تاثیر واقعی داشته باشد.

توقف خودرو در پارکینگ و عدم عرضه آن به بازار به دلیل حجیم بودن این کالا، فضای اشغال شده، سوخت مورد نیاز برای حمل و نقل قبل از عرضه به بازار، فرسودگی قطعات و بسیاری از عوامل دیگرقیمت تمام شده تولید به شدت افزایش می یابد. برآورد می شود اگر خودرو تولید شده بدون توقف و به صورت تولید عبور مستقیم راهی بازار شود تا ۵ درصد قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت، اتفاقی که این روزها در صنعت خودرو به صورت جدی دنبال می شود.

در همین زمینه آخرین گزارش بیان شده از سوی مدیران ایران خودرو حکایت از آن دارد که افزایش ۵۴ درصدی تولید و افزایش ۴۰ درصدی کیفیت تولیدات با اجرای این برنامه طی بهار سال جاری را در خطوط تولید این گروه صنعتی شاهد هستیم.

با ادامه روند فعلی ایجاد شده در ایران‌خودرو به زودی شاهد عرضه خودروهای باکیفیت داخلی و افزایش رضایتمندی مشتریان خواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا