کد خبر: 08090058291
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

احمدی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: دلایل ریزش بورس

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، دامنه نوسان و حجم مبنا در زمانی که تامین مالی‌های سنگین در حال وقوع است مزید بر علت شدند تا بازار روند نزولی را ادامه دهد.

شاهین احمدی نوسانات کم‌جان بازار سرمایه را مرتبط با مسایل سیاسی و اقتصادی کشور دانست و به عصرمالی گفت: معاملات بازار سرمایه مرتبط به یک موضوع خاص نیست و مانند زنجیر متصل به هم در موضوعات سیاسی و اقتصادی گره خورده است.

او ادامه داد: روزانه شاهد افزایش ابهامات در بخش‌های مختلف هستیم به طوری‌که پرسش‌های زیادی برای هر فرد، شرکت، سازمان و… ایجاد شده است، هنوز نمی‌دانیم توافقات هسته‌ای به کدام سو می‌رود، نرخ تعادلی دلار کدام است، کسری بودجه تا چه اندازه‌ای است و دولت برای جبران آن چه برنامه‌ای دارد، عوامل اثرگذار بر صندوق ذخیره ارزی چیست؟ یعنی از بُعد سیاسی و اقتصادی ابهامات مجددا سایه سنگینی بر بازار‌ها ایجاد شده است.

گفتار درمانی دولت تاثیری بر بهبود بازار‌ها ندارد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متاسفانه دولت حربه‌ای به نام گفتار درمانی به کار گرفته است که پاسخگوی نیاز نیست، به طور مثال هر روز درباره یک بازار اظهار نظر‌های جدید می‌شود و آن بازار را به رکود می‌برد، تا زمانی که تصمیم‌گیری قاطعی از روند یک بازار صورت نگرفته است نباید اعلام کرد و متولیان آن بازار را درگیر شایعه‌های جدید و سوءاستفاده دلالان کرد.

شوک جدید افزایش نرخ حامل‌های انرژی

احمدی بیان کرد: دولت باید چند روز آینده بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کند، در صورتی که زمزمه افزایش افسارگریخته نرخ حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد، این موضوع می‌تواند شوک جدیدی در بورس ایجاد کند و فعالیت‌های شرکت‌های فولادی و پتروشیمی را تحت‌الشعاع قرار دهد، از طرفی شرکت‌های پالایشی در انتظار آن هستند که آیا دولت همچنان تخفیفاتی که سال‌های گذشته برای آن‌ها در نظر می‌گرفت برای سال آینده نیز در نظر دارد یا خیر؟ همچنین موضوع نرخ بهره مالکانه معادن، یکی دیگر از چالش‌هایی است که می‌تواند گروه معدنی را درگیر بازی جدیدی کند چراکه که به نظر می‌رسد افزایش ۱۰ برابر این نرخ برای معدن‌داران اتفاق افتد.

دولت و پیمانکاران عرضه‌های سنگین اوراق را دارند

او درباره فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه گفت: دولت برای تامین کسری بودجه مجبور شد تا تامین مالی سنگینی از بورس انجام دهد علاوه بر آن بدهی برخی پیمانکاران با اوراق جبران کرد که آن‌ها هم در حال فروش اوراق هستند، یعنی روند فروش‌های سنگین اوراق از دو مجرا در حال اتفاق است و مزید بر علت شد تا بازار توان رشد نداشته باشد، متاسفانه، بورس کشش تامین مالی سنگین دولت از طریق فروش اوراق را ندارد و اگر این روال ادامه یابد کم‌جان‌تر از امروز معاملات دنبال می‌شود.

دو پارامتر اصلاح فراسایشی و کشنده

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حدود یکسال زمان برد تا قیمت سهام به قله یعنی رقمی که در مرداد سال گذشته بود برسد، اما در مدت کوتاهی به دلیل حجم مبنا و دامنه نوسانی که وجود دارد به پایین‌تر از ارزش ذاتی خود رسیدند، به بیان دیگر، باید گفت این دو پارامتر اصلاح را فراسایشی و کشنده می‌کند، اگر اصلاح قیمت یکباره انجام شود نه روزانه، سهامدار می‌تواند تصمیم بهتری از تغییر سبد پرتفوی خود داشته باشد تا اینکه یکسال منتظر بماند و نتواند سرمایه خود را نقد کند.

او درباره دامنه نوسان و حجم مبنا را یک چالش بزرگ برای معاملات بورس عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی‌‎پذیر بودن روند تولید و فروش شرکت‌ها همچنین قیمت مواد اولیه و قیمت نهایی کالا باید مشخص شود از طرفی حجم مبنا و دامنه نوسان متناسب با وضع شرکت‌ها به‌روزرسانی شود، موضوع حذف دامنه نوسان در دولت‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما اجرایی نمی‌شود، اگر تغییرات بازه دامنه نوسان را برای چند شرکت آغاز کنیم به مرور این موضوع در بازار جا می‌افتد و شامل همه شرکت‌ها می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا