کد خبر: 20090060359
جامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاه

ارجحیت رفاه اغنیا بر جان فقرا

با وجود آمار رو به رشد واژگونی اتوبوس و مینی‎ بوس در جاده‌های کشور مسئولان به فکر کاهش قیمت بلیت هواپیما و افزایش خدمات هوایی هستند

محمد ارفع

«واژگونی اتوبوس در جاده اصفهان – بندرعباس، آخرین جزئیات حادثه واژگونی مینی‌بوس دانش‌آموزان در کرمانشاه، حادثه دلخراش برای مسافران اتوبوس دهدشت–تهران، هشت کشته و ۱۶ زخمی در تصادف اتوبوس با تریلر در جاده قم-کاشان، ۱۳ مصدوم در حادثه تصادف مینی‎ بوس با کامیون در جاده پاکدشت-تهران » همه این تیترها تنها یک هفته از حوادث حمل و نقل عمومی مسافران جاده ای در کشور هستند که در خبرگزاری‎ ها کار شده است با این حال خبری از واکنش‎های صریح در این رابطه نیست.

اگر تنها به همین چند خبر دقت شود متوجه حجم اخبار منتشر شده از این دست در خبرگزاری‎ها خواهیم شد همچین  با یک جستجوی ساده کلید واژه «تصادف اتوبوس» در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی یعنی ایرنا ۴٬۹۷۲ رکورد برای در رابطه با خبرهای مرتبط با حوادث جاده ای اتوبوس ها در دو سال گذشته نشان داده می شود یعنی به طور میانگین روزانه ۷ خبر در مورد تصادفات رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‎ای کشور بر خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

 حجم بالای این خبرها باعث عادی انگاری بین مسئولان کشور نیز شده است زیرا در میان این اخبار کمتر خبر و واکنشی از سوی مسئولان کشور دیده می شود در ان روی سکه اما مسئولان و خصوصا نمایندگان مجلس و کارشناسان در حال صحبت و اظهار نظر در مورد گرانی بلیت هواپیما، لزوم بازسازی ناوگان هوایی و رضایت نداشتن از کیفیت خدمات شرکت‎های هواپیمایی است.

مساله ای که نشان می دهد فاصله و دغدغه مسئولان و نمایندگان به جای معطوف شدن بر مشکلات اصلی حمل و نقل بر موضوعاتی معطوف است که خود از آن استفاده می‎کنند و به مسافران جاده‎ای کشور که بیش از همه قشرهای ضعیف جامعه را در بر می‌گیرد توجهی ندارند یعنی درست ترین کلمات شاید برای نوع نگاه آن‎ها این باشد که رفاه اغنیا بر جان فقرا ارجحیت دارد.

برای تایید این صحبت بیایید به خبری که در روز ۱۲ آذر ماه بر روی خبرگزاری ها رفت توجه کنیم واژگونی «اتوبوس در جاده اصفهان – بندر عباس» براساس آنچه ایمنا گزارش کرده است:« رئیس اورژانس کرمان با اعلام این خبر گفت: ساعت ۲:۲۲ بامداد روز جمعه (۱۲ آذر ماه) در پی گزارش واژگونی اتوبوس اصفهان به بندر عباس در کیلومتر ۳۵ محور شهر بابک به سیرجان، سریعاً شش تیم فوریت‌های پزشکی با همکاری مرکز درمانی ذوب مس خاتون آباد به محل حادثه اعزام شدند.

محمد صابری ادامه داد: ساعت ۲:۲۲ بامداد امروز جمعه (۱۲ آذر) در پی گزارش واژگونی اتوبوس اصفهان به بندرعباس در کیلومتر ۳۵ محور شهربابک به سیرجان، سریعاً شش تیم فوریت‌های پزشکی با همکاری مرکز درمانی ذوب مس خاتون آباد به محل حادثه اعزام شدند.

وی اظهار کرد: این حادثه یک کشته و ۱۷ مصدوم برجای گذاشت که سه نفر در محل حادثه درمان سرپایی شدند و ۱۴ نفر بعد از دریافت اقدامات درمانی مناسب توسط تیم‌های فوریت‌های پزشکی به بیمارستان‌های ولیعصر (عج) شهربابک و امام رضا (ع) سیرجان منتقل شدند.

رئیس اورژانس کرمان افزود: مصدومان این حادثه شامل یک دختر ۱۴ ساله و بقیه مرد و با رده سنی ۲۱ الی ۶۵ ساله هستند. همچنین به علت شدت جراحات وارده یک مرد با حدود سن ۵۵ ساله در دم جان باخت.

صابری خاطرنشان کرد: حال عمومی پنج نفر از مصدومان حادثه وخیم گزارش شده است.»

حال فردای این حادثه دل‌خراش که منجر به فوت و از دست رفتن جان یک مرد ۵۵ ساله که احتمالا نان آور یک خانواده بوده است و حال آن خانواده بی‎سرپرست شده است تجارت نیوز از قول یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس عضو هیات رئیسه مجلس تیتر می‌زند که «افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی بود» در این مصاحبه این عضو هیات رئیسه مجلس درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما اظهارنظر کرده است و چون هیچ اشاره‎ای به موضوع واژگونی اتوبوس در محور اصفهان- بندرعباس نمی‎کند، می‎شود نتیجه گرفت که احتمالا حتی نشنیده است که روز گذشته تنها یک حادثه جاده‎ای  ۱۷ مصدوم به جای گذاشته است.

او دغدغه‎اش افزایش قیمت بلیت هواپیما و رعایت فاصله‎گذاری در سفرهای هوایی است و در این باره مصاحبه کرده است انگار هیچ اتفاقی رخ نداده و همه احاد جامعه منتظر هستند تا قیمت بلیت هواپیما کاهش یابد تا سفرهای خود را از سر بگیرند او در این رابطه گفت:«قیمت‌ها باید به قبل از فاصله‌گذاری اجتماعی برگردد، چرا که همان افزایش قیمت هم غیرقانونی بود.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: «در سال گذشته و ابتدای امسال به خاطر بحث محدویت‌های کرونا و ۶۰ درصد شدن ظرفیت صندلی‌های هواپیما شاهد بودیم که حداقل ۳۰ درصد به قیمت بلیت‌ها اضافه شد.»

وی بیان کرد: «بعد از طرح سوالی که ما مطرح کردیم سازمان هواپیمایی کشوری و وزارتخانه جلساتی را با ایرلاین‌ها تشکیل دادند و گفتند کمک کردیم قیمت ثابت شود کاهش پیدا کند، درصورتی که الان که برخی قیمت‌ها نسبت به دو ماه قبل شاید ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است »

یوسفی افزود: «نسبت به قبل از اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما بالغ بر ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قطعا این چیزی نیست که مدنظر مجلس و کمیسیون عمران باشد.»

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: «یکی از مواردی که حتما آن را پیگیری می‌کنیم تثبیت و یکپارچگی قیمت است. قیمت شناور در این شرایط هیچ توجیهی ندارد، قیمت‌ها باید به قبل از فاصله‌گذاری اجتماعی برگردد هرچند که آن افزایش قیمت غیرقانونی بود.»

جمله کلیدی که سطح دغدغه این عضو هیات رئیسه مجلس و احتمالا کل مجلس را نشان می‎دهد شاید این باشد « یکی از مواردی که حتما آن را پیگیری می‌کنیم(یعنی نمایندگان مجلس) تثبیت و یکپارچگی قیمت (بلیت هواپیما) است» این در حالی است که چندی قبل از این یعنی در تاریخ ۲۵ آبان براساس آنچه ایسنا گزارش داده بود در نشستی خبری ، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرده بود:« در زمینه قیمت بلیت اتوبوس باید گفت رانندگان در ایام شیوع ویروس کرونا حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ناشی از کاهش سفرها و کاهش تعداد مسافران زیان کردند و در ابتدای شیوع کرونا چند ماهی همه سفرها تعطیل شده بود.

بنابراین قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا نخواهد کرد چرا که در حال حاضر نیز پولی که بابت هر نفر کیلومتر از مسافران گرفته می‌شود پایین‌تر از هزینه آن است.» و اما پس از این مصاحبه، آنچنان که برای کاهش قیمت بلیت هواپیما هر روزه یک خبر از مسئولان و نمایندگان شنیده می‎شود، نماینده‎ای برای تثبیت و کاهش قیمت بلیت اتوبوس که معمولا اقشار کم توان جامعه از آن استفاده می‎کنند تلاش یا پیگیری مجدانه‎ای در حد یک مصاحبه نیز انجام نداد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا