کد خبر: 07080051703
جهانسیاست

اردوغان: اجازه نمی‌دهیم هیچ قدرت یا “سناریوی کثیفی” ما را از مسیرمان بازدارد

رئیس جمهور ترکیه به مناسبت روز جمهوری این کشور که مصادف با امروز جمعه ۲۹ اکتبر است، پیام تبریکی را فرستاد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهورترکیه در این پیام تبریک به مناسبت نود و هشتمین سالگرد  روز جمهوری ترکیه که به صورت ویدیویی ارائه شد بیان داشت: من به مناسبت روز جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۹ اکتبر به شهروندانمان در داخل و خارج از کشور و همه دوستانمان که در افتخار این روز با ما شریک هستند تبریک می گویم؛ روزی که یکی از پیوندهای طلایی تاریخ باشکوه ما است.

اردوغان همچنین در این پیام تبریکش به تحسین از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه پرداخته و گفت: من در نود وهشتمین سالگرد صدور اعلامیه جمهوری ترکیه قدردان مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ما و همرزمان دلیرش هستم.

روز جمهوری ترکیه یک مناسبت ملی این کشور در پاسداشت اعلامیه آتاتورک در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ برای تاسیس جمهوری ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد کشورش از جدی‌ترین مرحله  همه‌گیری کروناویروس با مدیریت موفق و به لطف قدرت و ظرفیت زیرساخت بهداشت و درمانش عبور کرده است.

او ادامه داد: به طرزی مشابه با سال ۲۰۲۰ را در حالی که اقتصاد جهانی بیش از سه درصد تحلیل رفته بود با نرخ رشد ۱.۸ درصد به پایان رساندیم. ما اجازه به بروز  هیچ نقصی در هیچ مساله‌ای از مبارزه با تروریسم گرفته تا تامین امنیت جمهوری و از سرمایه گذاری‌ها گرفته تا عملیات های فرامرزی را نداده‌ایم.

اردوغان خاطر نشان کرد، “در طی این دوره، ترکیه از لیبی که با حملات دسیسه گران مواجه شد و از جمهوری آذربایجان که با اشغالگری در منطقه قره باغ جنگید حمایت به عمل آورد و این حمایت سرنوشت  هر سه کشور را تغییر داد.”

وی افزود: “ما همچین تلاش‌ها با هدف کنار گذاشتن کشور ما و جمهوری ترک نشین شمال قبرس از بهره برداری از منابع هیدروکربن شرق دریای مدیترانه را دفع کرده‌ایم.”

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، این دستاوردها که ترکیه در زمینه اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی به رغم مشکلات مربوط به همه گیری بیماری کسب کرده “نشانه‌ای مهم از تاثیر نظام ریاست جمهوری که در سال ۲۰۱۸ در ترکیه برقرار شد و زیرساخت قدرتمند آن است.”

اردوغان گفت:‌به لطف خدا ما این پویایی به دست آمده در سال گذشته میلادی را حالا در سال ۲۰۲۱ نیز در هر حوزه از اقتصاد تا تولید و صادرات به طور خاص حفظ کرده‌ایم.

اردوغان اظهار کرد: با نزدیک شدن صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ما در سال ۲۰۲۳ در افق پیش رو، ما اجازه نخواهیم داد، هیچ قدرت یا سناریوی “کثیف یا حمله توطئه آمیزی” که به دنبال متزلزل ساختن ترکیه است،‌ ما را از این مسیرمان باز دارد.

اردوغان ادامه داد: ما به عنوان یک ملت محکم بر سر اتحادمان، همبستگی و برادریمان که بزرگترین تضمین‌ها برای ما هستند می‌ایستیم و تلاش خواهیم کرد تا به آرمانمان در قبال یک “ترکیه قدرتمند و بزرگ” دست یابیم. اراده فولادین ما که هدایت گر مبارزه ملت ما به سمت پیروزی و عامل موجودیت جمهوری ما شد، همچنان راهنمای ما در این مبارزه “مقدسی” که در ۹۸ سال گذشته به جریان انداخته‌ایم خواهد بود.

اردوغان در یک مراسم جداگانه بر نقش زنان در بنیانگذاری و توسعه ترکیه و تلاش هایش در مسیر دموکراسی و رفاه تاکید کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه جوامعی که زنان خود را به حاشیه می‌برند، نیمی از قدرت و پتانسیل خود را کنار می گذارند، گفت: “ما به زنان خود اعتماد داریم.”

او خاطر نشان کرد: ما بر این باوریم که زنان ما با توانمندی در قلب‌هایشان و هوش و توانایی‌های خدادادی‌شان، پیشرو تحولی خواهند بود که ترکیه و جهان را در بر می‌گیرد. ما در کنار یکدیگر به تلاش برای رقم زدن دنیایی زیباتر، عادلانه تر، آرام تر، امن تر و قابل زندگی تر ادامه خواهیم داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا