کد خبر: 07070048088
اقتصاد

ارز دیجیتال ملی امکان جبران کسری بودجه را دارد

میرعلمی گفت: دولت با راه اندازی یک ارز دیجیتال ملی از طریق نقدینگی جمع آوری شده در کشور، می‌تواند بخشی از کسری بودجه به وجود آمده را جبران کند.

سپهر میر علمی کارشناس مالی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارائه یک رمز ارز ملی با پشتوانه غیر ارزی، گفت:  اگر این رمز ارز دیجیتال بدون پشتوانه ارزی باشد، مشکلات متعددی را در پی دارد. به عنوان یکی از مشکلات، می‌توان به غیر شرعی بودن آن اشاره کرد؛ زیرا راه اندازی یک ارز دیجیتال بدون پشتوانه، موهوم است و از نظر مراجع دینی مشکل دارد.

او  یکی از راه‌های مفید برای تعیین پروژه ارائه یک رمز ارز ملی با پشتوانه غیر ارزی را اینگونه بیان کرد: باید برای ارز‌های دیجیتال ملی کشور، یک پشتوانه تعریف کنیم. این پشتوانه می‌تواند نفت یا چیز‌های دیگری باشد.

اگر بتوانیم پروژه‌ای را طراحی کنیم که ارز‌های دیجیتال را به صورت ملی درون کشور تولید کنیم و یک پشتوانه داشته باشد، مردم عادی نیز در آن حضور پیدا خواهند کرد که می‌توان این کار را برای جمع آوری نقدینگی در سطح کشور، مورد استفاده قرار داد.

جبران کسری بودجه از طریق نقدینگی جمع شده در کشور

میرعلمی ادامه داد:فردی که روی ارز دیجیتال ملی با پشتوانه مثلا نفت  سرمایه گذاری کند، از سود آن استفاده خواهد کرد و دولتمردان نیز با راه اندازی ارز دیجیتال ملی، می‌توانند از طریق نقدینگی جمع شده در کشور، کسری بودجه خود را جبران کنند.

او درباره دور زدن تحریم‌ها با راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی، گفت: ما به دلیل تحریم‌ها و مسئله FATF، مشکلات زیادی داریم. یکی از آن‌ها مبادلات بانکی و ارزی است، اما از طریق بازار رمز ارز‌ها این شرایط فراهم شد تا بدون درگیر بودن در مسائل تحریم، منابع دلاری را انتقال دهیم.

استفاده از ارز دیجیتال، راهی است که می‌توانیم از طریق آن، با جهان ارتباط بگیریم. از این جنبه ایجاد یک ارز دیجیتال ملی برای کشور می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

دولت‌ها بر بازار کریپتو و بلاک چین نظارتی ندارند

این کارشناس مالی ادامه داد: از آن جا که دولت‌ها بر بازار کریپتو و بلاک چین نظارتی ندارند، تحریم‌ها روی آن‌ها اثر نمی‌کند و اگر هدف، دور زدن تحرم‌ها باشد، با استیبل کوین‌ها، بیت کوین و اتریوم‌ها نیز می‌توان این هدف را دنبال کرد.

میرعلمی در پایان گفت: دولتمردان کشور باید دید دشمنی خود را از ارز‌های دیجیتال بردارند و آن‌ها را فرصتی برای درآمد و جبران کسری بودجه حساب کنند.

گفتنی است؛ اخیرا سید حسن هاشمی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، درباره ارائه یک رمز ارز ملی با پشتوانه غیر ارزی، گفته است: با طراحی این پلتفرم، سرمایه‌گذاران بین المللی بدون نگرانی از تحریم‌ها و موانع موجود، قادر خواهند بود تا با شرکت‌های فناور ایرانی همکاری داشته باشند و از آنجا که تمام قرارداد‌ها و پلتفرم بر پایه بستر شفاف بلاک چین است، هیچ گونه شک و شبهه‌ای درباره عملکرد شرکت‌ها وجود نخواهد داشت و تمام اعضا می‌توانند، به راحتی نقل و انتقالات مالی و تجاری را مشاهده کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا