کد خبر: 22030031543
دسته‌بندی نشده

اسلامی، عضو شورای عالی بورس تشریح کرد: پیامدهای انتشار صورت‌های مالی سازمان

به گفته عضو شورای عالی بورس، انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار که برای نخستین‌بار، امسال به انجام رسید، ضمن افزایش ضریب شفافیت در بازار سرمایه، فرایند نظرات کارشناسی و مشارکت عمومی را در راستای بهبود مدیریت این نهاد عمومی غیردولتی به سامان رسانده و منجر به تقویت جایگاه سازمان بورس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سعید اسلامی بیدگلی با بیان این مطلب گفت: موضوع انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس همواره موضوع مهمی بود و به شخصه به اجرای آن علاقه‌مند بوده‌ام و طی سالهای اخیر که در حوزه پژوهشی بازار سرمایه فعالیت داشته‌ام، چندین مقاله درباره نتایج مثبت انتشار صورت های مالی سازمان بورس منتشر کرده‌ام.

او معتقد است؛ تمامی نهادهای عمومی غیر دولتی که به نوعی متصل به دولت و حاکمیت هستند باید صورت‌های مالی خود را منتشر کنند و لازم بود سازمان بورس نیز به عنوان یکی از متولیان اصلی شفافیت در اقتصاد کشور در این حوزه پیش‌قدم شود.

او تاکید کرد: از روزی که در شورای عالی بورس عضویت داشته‌ام، پیشنهاد انتشار این صورت‌های مالی را مطرح می‌کردم اما امسال با عزم جدی و تصمیم شخص رئیس سازمان بورس و همچنین استقبال اعضای شورای عالی بورس، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت.

او در ادامه به نتایج مثبت انتشار عمومی صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد و افزود: ارتقای جایگاه سازمان بورس در فرایند شفافیت بازار سرمایه و افزایش نقش نظارتی سازمان بورس در اقتصاد کشور از جمله نتایج مثبت انتشار صورت‌های مالی سازمان است البته فراموش نکنیم انتشار صورت‌های مالی نهادها و بنگاه‌های مختلف اقتصادی، به نوعی افشای اطلاعات این نهادها بود و ممکن است سوالاتی را در خصوص این نهادها در اذهان عمومی ایجاد کند اما همزمان باعث می‌شود توجه ده‌ها یا هزاران کارشناس علاقه‌مند به این صورت‌های مالی جلب شود.

او افزود: نباید فراموش کنیم که انتشار نیافتن صورت‌های مالی نیز سوالاتی را ایجاد می‌کند که بخش عمده‌ای از این سوالات ممکن است پاسخ داده نشوند و باعث شود این سوالات همچنان به صورت ابهام در اذهان فعالان بازار باقی بماند و حاشیه‌های زیادی را برای نهادها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کند از این‌رو استدلال کلیدی انتشار صورت‌های مالی این است که اگر فعالان بازار سوالاتی در ذهن‌شان باشد که این سوالات از اساس صحیح نباشد، انتشار صورت‌های مالی، این ابهامات را از خواهد برد.

اسلامی بیدگلی درباره ضرورت افزایش شفافیت در تمامی نهادها و بنگاه‌های اقتصادی گفت: اصولا انتشار صورت‌های مالی، نظرات کارشناسی متعددی را در پی خواهد داشت و این نظرات موجب کمک به سیاست‌گذاران خواهد شد. این موضوع نه‌تنها در نهادهای عمومی، بلکه در شرکت‌های عمومی سهامی عام نیز یک فرصت است و علاقه‌مندان در حوزه های پژوهشی و سهامداران شرکت‌ها می‌توانند با بررسی صورت‌های مالی، نظرات خوبی برای بهبود عملکرد بنگاه ها ارائه کنند.

عضو شورای عالی بورس یادآور شد: همانطور که در مجامع شرکت‌های سهامی عام می‌بینیم، بعضا برخی سهامداران در این جلسات سوالات و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که نشان از اشراف و آگاهی بالای آنها دارد. اگرچه ممکن است اداره شرکت را به سبب نیاز به پاسخگویی بیشتر مدیران، پیچیده‌تر کند اما در عین حال تجمیع نظرات افراد و کارشناسان مانند این است که یک مشاوره رایگان برای اداره بهتر و کمک بیشتر به بنگاه فراهم شده است که این امر در مورد سازمان بورس نیز صدق می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا