کد خبر: 06129917015
بورسروزنامه

اشتیاق فروشندگان بورسی کاهش یافت

مسعود وطنخواه

پس از چند روز که تمایل سهامداران برای فروش بالا بود، روز گذشته در انتهای زمان معاملات تعدادی از صف‌های فروش برچیده شد؛ به طوری‌که تعدادی از نمادها در اواخر وقت حتی سبزپوش نیز شدند. روند معاملات نشان می‌دهد که گروهی از فروشندگان در حال انصراف از فروش به هر قیمتی هستند.

شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش ۲هزار و ۷۰۰واحد در تراز یک‌میلیون و ۲۱۱هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات بورس نیز در مقایسه با روز دوشنبه با افزایش حدود ۲۵۰درصدی به ۶۶هزار میلیار ریال رسید. افزایش ارزش معاملات تا روزهای پر رونق که بالاتر از ۱۵۰هزار میلیارد ریال بود، فاصله معناداری دارد. اما رشد ارزش معاملات و در مسیر صعودی قرار گرفتن آن نشان از ورود نقدینگی جدید دارد.

بازار سرمایه در دو هفته گذشته از نبود نقدینگی رنج می‌برد این انفعال به بازارگردان‌ها نیز در یک هفته گذشته سرایت کرد که همین امر سبب تشکیل صف‌های فروش در بازار سرمایه و فقدان خریدار بود؛ به طوری‌که در بعضی روزها تعداد صف‌های فروش به ۴۰۰نماد هم رسید.

پس از اینکه مجلس در طرحی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با ۲۵۱ رأی نماینده را تصویب کرد و در نهایت در جزئیات دولت را با مهلت ملزم به خروج از تعهدات فراپادمانی NPT کرد.

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا پیمان اشاعه ندادن سلاح‌های هسته‌ای که به اختصار ان‌پی‌تی (Non-Proliferation Treaty) نامیده می‌شود در دوران جنگ سرد، در ژانویه ۱۹۶۷ برابر با ۱۳۴۷ به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند؛ الزام به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی در مقابل بد عهدی طرف مقابل بر این اساس به دولت تکلیف می‌شود.

مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته ای و نامه رئیس‌جمهوری ایران به کشورهای اروپایی،در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهور اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.»

این طرح پس از تصویب در شورای نگهبان به قانون تبدیل شد که این قانون از نیمه‌شب سه‌شنبه ۵ اسفند اجرایی شد. گمانه‌زنی‌ها و هراس از اقدام متقابل از سوی طرف‌های دیگر برجام سبب افزایش ریسک و فرار گروهی از فعالان بازار سرمایه از بورس شده بود. اما توافق آژانس بین‌المللی هسته‌ای با ایران و گرفتن مهلت سه‌ماه اندکی اطمینان را به بازار سرمایه بازگرداند.

خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: «رسانه‌های عربی دوشنبه، ۴اسفند به طور ویژه به بازتاب و بررسی توافق اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران پرداختند و آن را دستاوردی مهم برای ایران دانستند.

این رسانه‌ها روز دوشنبه در گزارش‌هایی سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تهران و توافق اخیر انجام‌شده بین ایران و آژانس را مورد توجه قرار دادند و تصریح کردند که بر اساس توافق انجام‌شده،  فراوانی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های ایرانی کاهش می‌یابد و بازرسی‌های غافلگیرکننده دیگر وجود نخواهد داشت.

آن‌ها همچنین به بند دوم توافق‌نامه بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی اشاره کردند و افزودند بر اساس این بند از توافق‌نامه، در طول این مدت (سه‌ماه)، آژانس قادر به دسترسی به اطلاعات برخی فعالیت‌های نظارتی و تجهیزات در برخی از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد بود و این اطلاعات در انحصار ایران باقی خواهد ماند.»

انتشار این اخبار از یک‌سو و خروج عده‌ای از سرمایه‌گذاران در بازار نزولی که سبب جذابیت قیمتی سهام در بورس شد از سوی دیگر، موجب کاهش فشار فروش و آشتی دوباره گروهی از خریداران با بازار سرمایه شد؛ به گونه‌ای که روز گذشته تعدادی از نمادهای دارای صف فروش در اواخر وقت حتی سبزپوش نیز شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا