کد خبر: 18050041387
آسیب اجتماعیاقتصادجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

افزایش آمارهای کرونا همراه با افزایش قیمت هویج!

زینب یزدانی

با افزایش محبوبیت اپلیکیشن کلاب هاووس، به خصوص در بین قشر خبرنگار، تعدادی از دوستان خبرنگار اتاقی با عنوان خبرپارتی تشکیل دادند. هر روز ظهر ساعت ۱ این اتاق شروع می شود، همکاران خبرنگار از سراسر ایران و از رسانه های مختلف اخبار روز در همه حوزه ها ی خبری را بررسی می کنند که این اتاق مشابه یک شورای تیتر بزرگ از یک تحریریه بزرگ است.

روز یک شنبه همراه اخبار مختلف به خصوص اخبار آمارهای کشته شدگان کرونا، بحثی در اتاق پیش آمد در ارتباط با کمبود هویج و قیمت عجیب هر کیلو هویج، که در بین اخبار، شنوندگان اتاق قیمت های هر کیلو هویج از سایر شهرها را به مدیران اتاق ارسال می کردند و ایشان قیمت را در اتاق اعلام می کردند. یک محصول با چند قیمت که از کیلویی ۱۶هزار تومان شروع و تا قیمت ۳۵ هزارتومان هم در کشور عرضه می شد. دقیقا مثال ضرب المثل یک بام و دو هوا (البته چند هوا).

تمام این تناقض در قیمت یک محصول اتفاق تازه‎ای نیست، در گذشته با مشابه این مشکل زیاد مواجه شدیم. اما بحث و مشکل از آنجایی شروع می‎شود که یکی از مخاطبین نقدی داشتند به اینکه با این بحران کرونا چرا قیمت هویج را مورد توجه خبری قرار می‎دهید؟! چرا هویج اینقدر مهم شده است که به بررسی قیمت آن می‎پردازید؟!

این سوال من را به فکر وا داشت، چرا ما خبرنگاران به دنبال قیمت هویج هستیم؟ مگر نه اینکه خبرنگار باید به دنبال مطالبات به حق مردم باشند؟ اما می‎شود با بررسی قیمت همین محصول به خیلی از مشکلات در کشور رسید، مثل حذف واسطه‎ ها و دلالان در فروش محصولات و خدمات، مثل مکانیزه شدن محصولات کشاورزی و اینکه چرا یک محصول در کشور با چند قیمت عرضه می‎شود و چرا یک سیستم ساماندهی برای عرضه محصولات وجود ندارد.

زمانی با شنیدن اسم مکانیزه شدن کشاورزی، تصورم بر این بود که رباتهایی به کمک کشاورزان می‎ روند، اما به تدریج متوجه شدم مکانیزه شدن کشاورزی می ‎تواند سامانه‎ ای باشد که نشان دهد یک محصول در کجا کشت شده است و قیمت تمام شده محصول چقدر است و قیمت محصول زمانی که به دست مصرف کننده می‎ رسد چقدر خواهد بود تا به راحتی دست سوداگران رو شود.

سامانه ‎ای که برای کشاورزان راهنما باشد تا هر سال زراعی چه محصولی را به چه میزان کشت کنند، تا هم ظرفیت تولید محصول را داشته باشد و هم از نظر آبیاری، منابع موجود مدیریت شود.

نهادهای مسئول می توانند برای توسعه آبیاری قطره‎ای برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند و بررسی شود چرا بیشترین مصرف سالیانه آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی است. این می‎شود نتیجه بررسی یک محصول و بست دادن نتیجه به سایر خواسته‎ها و مطالبات مردم.

پیگیری قیمت هویج شدن، برای این است که صبح فردا نگران تامین سرم برای بیماران نباشیم، نگران اجاره مسکن سایرین نباشیم و یا با افزایش قیمت نجومی مرغ و تخم مرغ رو به رو نشویم یا اینکه کسی نتواند داروهای بیماران به خصوص کرونا را در جلوی درب داروخانه ها با قیمت های میلیونی به فروش برساند و ….

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا