کد خبر: 05100062537
اخبار شرکت ها

اولین محصول پتروشیمی کارون در حوزه پزشکی رونمایی شد

مدیرعامل پتروشیمی کارون در مراسم رونمایی از اولین محصول این مجتمع در حوزه پزشکی که بر اساس نیاز یک شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در حوزه باندهای ارتوپدی تولید شد، گفت: ما در ایران رنج تولید محصولات بالادستی پتروشیمی که سرمایه‌گذاری بالا، اشتغال کم، مصرف انرژی و بخصوص آب بالا را می‌طلبد به جان می‌خریم اما استفاده آن نصیب شرکتهای چینی، ترکیه‌ای و اروپایی می‌شود که با صنایع پایین دستی خود از محصولات ما حداکثر استفاده را می‌کنند و درآمد بالایی نصیب آنها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی کارون، پیش از ظهر امروز مراسم رونمایی از گرید KLM100-OT پتروشیمی کارون در مراسمی با حضور مسئولان سازمان صمت استان مازندران، فرماندار و مسئولان شهرستان جویبار و مدیرعامل پتروشیمی کارون در این شهرستان برگزار شد.

علیرضا یوسف نژاد، معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان مازندران با اشاره به ۲۴۰۰ پروانه فعال واحدهای صنعتی در این استان و ۲۷۷ بنگاهی که ۶۰ درصد اشتغال استان را تامین می‌کنند، گفت: یکی از وظایفی که ما بر خود می‌دانیم، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ارتقا به پله‌های بالاتر برای پایداری بیشتر و کمتر شدن زبان در تلاطم‌های اقتصادی است و در این راستا اقدام به شناسایی تولیدکنندگان و تامین کنندگان نیازهای این تولیدکنندگان کردیم تا داخلی سازی در حداکثر ظرفیت انجام شود و آنچه امروز بین پتروشیمی کارون و شرکت زرین دوام قائمشهر رخ داده با سیاست‌های کشور همسو است، در راستای داخلی سازی و تجمیع ظرفیت‌های داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی زرین دوام قائم شهر با اشاره به مشکلاتی که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باندهای ارتوپدی در پی تحریم ایجاد شد، گفت: امروز و با تامین مواد اولیه از سوی پتروشیمی کارون، نیاز ما در این حوزه برای تولید باند ارتوپدی باکیفیتی که با محصول باکیفیت اروپایی قابل رقابت است، برطرف شد.

یاسر رمضان‌نژاد با بیان اینکه این مجموعه آماده ایجاد اشتغال برای ۲۵۰ نفر در صورت حمایت‌های لازم مسئولان و رفع برخی مشکلات است، گفت: از این باند، اشعه ایکس به راحتی عبور می‌کند و عکس‌برداری از اندام آسیب دیده با کیفیت بالا انجام می‌شود، وزن یک انسان را به راحتی تحمل می‌کند و مقاوم است، ضد حساسیت است و همین امروز از کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و آذربایجان درخواست صادرات داریم و نه تنها با این اقدام از خروج ارز جلوگیری کردیم که با صادرات می‌توانیم برای کشور ارزآوری کنیم.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به نامگذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان به عنوان رهبر، جهت گیری کشور را تعیین می‌کنند و مسئولان چه در بخش دولتی چه تولیدکنندگان در بخش خصوصی که از نعمات این کشور استفاده می‌کنند، باید جایگاه خودشان را در این شعار پیدا کند و برای تحقق آن تلاش کنند، مثلا یک یا چند مانع را بردارند، چند مورد داخلی سازی کنندو…اگر این اتفاق رخ ندهد یا پراکنده باشد عملا این شعارها که سیاست کلان است محقق نمی‌شود.

علیرضا صدیقی‌زاده با اشاره به بازدید خود از این کارخانه گفت: در صنعت بالادست پتروشیمی برای ایجاد هر یک شغل، حدودیک میلیون دلار سرمایه‌گذاری باید کنیم، اما در صنایع پایین دست می‌توان با ده هزار دلار سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد کرد و حالا مصرف آب در مجتمع های پتروشیمی برای تولید محصول، تولید فاضلاب و… را در نظر بگیریم و اینکه حاشیه سود در صنایع پالایشگاهی پایین، در پتروشیمی متوسط اما در صنایع پایین دستی ۵۰ تا ۶۰ درصد و حتی ۹۰ درصد را، می‌بینیم رنج را به جان خریدیم اشتغال کمتر، تولید فاضلاب بیشتر و مصرف آب بیشتر سهم ماست و استفاده‌اش برای آن‌هاست.

وی تصریح کرد: همه ما باید از صنایع پایین دستی حمایت کنیم تا در یک افق طولانی مدت کشور بتواند از راه صنایع پایین دستی به درآمد بسیار مناسب و اشتغال خوب برسد و البته با رویکرد دولت جدید، من به حمایت از صنایع پایین دستی بسیار امیدوارم.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که خوراک موردنیاز این شرکت تولیدکننده در صنعت تجهیزات پزشکی را به صورت اعتباری تامین کند به شرط آنکه حداقل ده معلول در بین ۹۰ نیروهای جدیدی که جذب می‌شوند، بکارگیری شوند.

صدیقی زاده، گرید KLM100-OT را اولین گرید پزشکی پتروشیمی کارون خواند و گفت: پیش از این در صنعت خودرو، کفش، مبلمان و ساختمان گریدهای مختلفی را رونمایی کردیم و با رونمایی امروز، شاهد رونمایی‌های گریدهای جدید کارون در حوزه پزشکی از چند ماه دیگر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این محصول که به وسیله پلی یورتان‌ها ساخته می‌شود جایگزین گچ‌های ارتوپدی خواهد شد، خاطر نشان کرد: ما به هر اندازه ای آماده نیاز کشور برای تامین این مواد هستیم.

گفتنی است، این محصول که اولین کاربری محصولات کارون در حوزه پزشکی است بر اساس پلتفرم محصول KLM100 تولید شده، این محصول به منظور تولید رزینی بکار می‌رود که در تولید باندهای ارتوپدی پلیمری یا سنتزی (اصطلاحا باندهای ارتوپدی فایبرگلاس) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب که یک پریپلیمر با عدد NCO زیر ۵ درصد تهیه می‌شود و باندهای فایبرگلاس یا پلی استر توسط این رزین آغشته‌سازی شده و در محیطی عاری از رطوبت این باند آغشته تحت وکیوم بسته بندی می‌شود، سپس این باندهای آغشته به پریپلیمر هنگام مصرف نهایی کمی آغشته به آب شده و گروه‌های NCO باقیمانده در پریپلیمر با آب وارد واکنش شده و با تشکیل اوره پخت کامل صورت می‌گیرد و پلیمر تشکیل می‌شود.

پیش از این باندهای گچی دارای مشکلاتی از جمله وزن زیاد، فرآیند تهیه آزاردهنده و عدم امکان عکسبرداری دقیق بدلیل عبور پذیری ضعیف X-Ray بودند که محققین موفق شدند با استفاده از مواد پلی یورتانی و استفاده از تکنولوژی پریپلیمرهای Moisture-Cure این مشکلات را حل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا