کد خبر: 29090061732
اقتصاداقتصاد کلانبازارروزنامهصفحه یک

تداوم دورکاری، نسخه شرکت‌های آمریکایی در مواجهه با اُمیکرون

مترجم: محمود نواب مطلق

در شهرهای بزرگ آمریکا میزان بازگشت به دفاترکار از ۴۰درصد تجاوز نمی‌کند. در مواجهه با سویه جدید اُمیکرون بنگاه‌های اقتصادی آمریکایی تلاش ‎های ضد کویدی خود را افزوده‌اند و حضور در دفاتر کاری را به تعویق انداخته‌اند.

تقریبا در تمامی بخش‌ها این رویکرد مشهود است و البته متناسب با نوع آن بخش شدت آن متفاوت می‎شود. در بسیاری از مراکز تجاری داشتن کارت واکسیناسیون شرط حضور بر سر کار و حتی شرط پرداخت حقوق ماهیانه اعلام شده‌است.

یکی از سخت‌گیرترین آنها گوگل است که این دستورالعمل را براساس گزارش شبکه تلویزونی «سی اِن بی سی» در یک بخشنامه داخلی ابلاغ کرده‌است. از سوی دیگر یک سخنگوی گوگل به خبرگزاری فرانسه گفته است:« ما بر این باور هستیم که الزامی کردن کارت واکسیناسیون یکی از ابزارهای بسیار مهم ما در حفظ جان و امنیت کارکنان و تداوم ارائه خدمات ما است.

ما هرآنچه در توان داریم برای انجام واکسیناسیون کارکنانمان انجام می‌دهیم.» این غول موتورهای جستجو همچنین بازگشت بسیاری از مهندسین و کارشناسان خود به دفاتر کارشان را که برای ماه ژانویه پیش رو( دی ۱۴۰۰) پیش بینی شده بود تا مدت نامعلومی به تعویق انداخت.

«متا» شرکت مادر فیس‌بوک نیز به نوبه خود انتخاب مکان کار کارکنانش را به خودشان واگذار کرده‌است. سخنگوی آمازون نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «این شرکت که قرار بود تا اوایل سال ۲۰۲۲( دی ۱۴۰۰) با حضور حداقل سه روز در هفته کارکنانش بازگشت به دفاتر کاری را آغاز کند در ماه ژانویه ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) تدابیر جدید خود را اعلام خواهد کرد.»

البته کارکنان انبارها و رانندگان از این تدابیر مستثی هستند. زدن ماسک که از ماه نوامبر(آبان) در بسیاری از مراکز تجاری آمریکا اختیاری شده بود دوباره اجباری شد.

شرکت اَپِل هم مغازه‌های خود در فلوریدا، مریلند و ایالت اُنتاریوی کانادا را برای هفته پیش رو تعطیل کرد. بازار بورس وال استریت نیز باید در مقابله با افزایش شیوع سویه جدید اُمیکرون تدابیری در نیویورک و سایر مراکز مالی در کشوراتخاذ کند.

بانک «جِی پی موُرگان» به همین منظور ورود به ۹ ساختمان از ساختمان‌های خود در «مانهاتان» را صرفا برای  افراد واکسینه مجاز اعلام کرد. بدین ترتیب کارکنان این بخش‎ها مجبور نیستند ماسک بزنند.

یکی از مسئولین بانک «جِی پی موُرگان» به خبرگزاری فرانسه گفت:« ما مطمئن هستیم ۹۰ درصد کارکنان ما واکسن زده‌اند. از این‌رو بی انصافیست آنها را مجبور کنیم تمام روز ماسک بزنند.» کارکنانی که واکسن نزده اند مجبورند در منزل کار کنند.

این بانک بنا بود در ماه ژانویه آتی( دی ۱۴۰۰) کنفرانسی حضوری در مورد سلامت در کالیفرنیا برگزار کند که با فشار بسیاری از شرکت‌کنندگان به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بسیاری از مراکز مالی دیگر در آمریکا نیز مانند « سیتیگروپ» و یا« مُرگان استانلی» از کارکنان خود خواسته‌اند طی هفته های آینده در منزل کار کنند. دربسیاری از مراکز توزیع نیز اقدامات مقتضی جهت مواجهه با هجوم مشتریان (برای خرید مایحتاجشان) قبل از اعلام محدودیت‌ها صورت گرفته است.

براساس مطالب منتشر شده در بسیاری از رسانه‌های آمریکا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کروجر» واریز حقوق مرخصی‌های استعلاجی کارکنان مبتلا به کرونای خود که واکسن نزده‌اند را به حالت تعلیق در آورده است. به علاوه این دسته از کارکنان از ماه ژانویه (دی) باید مبلغ ۵۰ دلار به عنوان حق بیمه برای باقی ماندن در بیمه سلامت مؤسسه خود بپردازند.

بایدن در تلاش است تا درمؤسساتی که بیش از ۱۰۰ کارمند دارند طرح واکسیناسیون اجباری را اجرا کند. اما برای اجرای این طرح در تنگنای حقوقی قرارگرفته است.

روز جمعه ۱۷ دسامبر(۲۶ آذر) دادگاه فدرال حکم رئیس جمهور را که نهاد دیگری آن را تعلیق کرده بود ابقا کرد. براساس مطالعاتی که کارگزاری بیمه «ویلیس تاور واستون» در پایان ماه نوامبر(اوایل آذر)  انجام داده است ۵۷ درصد کارفرمایان آمریکایی قصد دارند واکسیناسیون کارکنان خود را انجام دهند و یا آن را اجباری کنند.

«جف لوین شرتز» از مسئولین این کارگزاری می‌گوید:« کارفرمایان می‌توانند با زمانبندی مناسب و برقراری روزهای به خصوصی برای این امر، کارکنان خود را به واکسیناسیون و انجام آزمایشات مکرر تشخیص بیماری تشویق کنند. همچنین آنان را به منظور حفظ سلامت و امنیت به استفاده از ماسک ملزم کنند.»

یکی از مهمترین آثار اُمیکرون ماندگار شدن وضعیت دورکاری طی ماه‌های آینده است. براساس سنجشی که روز چهارشنبه ۸ دسامبر(۱۷آذر) کارشناسان سلامت و امنیت «کاستل» در ۱۰ منطقه شهری آمریکا انجام دادند ۴۰ درصد ار دفاتر کاری در این کشور شاهد حضور کارکنان‌شان بوده‌اند. این رقم در ماه مارس ۲۰۲۰(اسفند۱۳۹۸)  هنگام شروع کرونا و قبل از اعمال محدودیت‌ها ۹۵ درصد بوده است.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا