کد خبر: 250701104926
دسته‌بندی نشده

برخورد سرد عربستان با خواسته های نفتی بایدن

ترجمه: محمود نواب مطلق

جو بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با ولیعهد عربستان در ماه آینده دیدار نخواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت که منجر به افزایش قیمت آن در هر بشکه شده از متحد خود عربستان سعودی خشمناک است.

اما به رغم این خشم، بایدن در تصمیم برای وصغ تحریم برضد این اقدام با احتیاط عمل می‌کند و تنها به این اکتفا می‌کند که با بن سلمان ولیعهد عربستان در اجلاس ماه آینده گروه ۲۰ ملاقات نکند. این به منزله جدایی میان آمریکا و عربستان است.

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش سهمیه‌های تولید بشکه‌های نفت که در نهایت به نفع روسیه تمام خواهد شد موجبات عصبانیت جو بایدن را از همتای سعودی خود شاهزاده محمدبن سلمان ولیعهد، متحد دیرینه‌اش، فراهم کرده‌است.

جک سُلیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی اِن اِن روز یکشنبه ۱۶اکتبر(۲۴مهر) درمورد کاهش سطح روابط ریاض و واشنگتن گفت: «رئیس جمهور معتقد است روابط با عربستان باید دوباره ارزیابی شود.

زیرا این کشور بر ضد منافع مردم آمریکا طرف روسیه را گرفته‌است.» آیا این به معنای پایان اتحاد دوکشور با یکدیگر است؟ مشاور کاخ سفید در ادامه اضافه کرد: «به‌ همین دلیل جوبایدن به هیچ عنوان قصد ندارد در حاشیه اجلاس ماه آینده گروه ۲۰ در اندونزی با ولیعهد عربستان ملاقات کند. هرگونه اقدامی باید با رعایت کامل جوانب احتیاط صورت پذیرد.

چراکه هردو حزب دموکرات و جمهوریخواه سالیان درازیست با حکام عربستان سعودی متحد بوده‌اند و از اینرو جوبایدن نیز از هرگونه اقدام شتابزده دراین زمان اجتناب می‌کند.»

در نگاه کاخ سفید تمایل عربستان به طرفداری از روسیه، درگیر جنگی تمام عیاربا اوکراین، به منزله از دست دادن یک متحد است.

سولیوان دراین مورد می‌افزاید: «اگر بایدن تمامی گزینه‌ها درمورد عربستان را بررسی کند برخی نمایندگان در کنگره بلافاصله اعمال تحریم ها را خواستار خواهند شد.

تحریم‌هایی چون تعلیق فروش سلاح به عربستان و بازگشت نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عربستان به آمریکا.

برخی دیگر از نمایندگان نیز خواستار تحریم کشورهای عضو اوپک پلاس به دلیل تصمیم آنها در کاهش تولید نفت هستند.

فراتر از مسائل نفتی واشنگتن نگران تصمیم شخص بن سلمان مرد قدرتمند عربستان برای رهایی از نفوذ آمریکاست.

کشوری که بیش از هشت دهه است متحد اصلی آمریکا درمنطقه بوده و در تمام این مدت در ازای تضمین بازار نفت، مورد تضمین امنیتی آمریکا قرار داشته است. به مفهوم دیگر رابطه آمریکا و عربستان بسیار پیچیده است.

اگر بایدن از نفت عربستان صرف‌نظر کند این کشور نفت خود را بطور عمده به آسیا صادر می‌کند. آمریکا نیز نیازمند نفت ارزانتر از قیمت های فعلی برای پرکردن ذخایر راهبردی نفت خود درسال جاری میلادی خواهد‌ بود.

ذخایری که ۱۸۰ میلیون بشکه از آنها را استفاده خواهد کرد. عربستان با رهبری بن‌سلمان در حقیقت با کاهش تولید نفت قصد دارد نقش مهم تری در معادلات بین‌المللی بازی کند و صرفا به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت‌خام مطرح نباشد.

کشورهای عضو اوپک پلاس شامل ۱۳ کشور عضو اوپک به اضافه ۱۰ کشور دیگر تحت رهبری روسیه با سهمی بیش از ۵۲ درصد قصد دارند نفوذ خود بر تحولات بازار نفت حفظ کنند.

محمدبن سلمان نیز به نوبه خود ضمن رد هرگونه اغراض سیاسی در پشت‌پرده این تصمیم گفت: «این تصمیم صرفا به منظورنیاز مبرم به سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت نفت و بالابردن ظرفیت های پالایشگاهی است که درحال حاضر محدود است و احتمال دارد در زمان های دیگر این امکان فراهم نشود.»

با رشد قیمت های حامل های انرژی و انتفاع کشورهای عضو اوپک از آن پیش‌بینی درآمدهای نفتی آنها در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به میزان۸۴۲ میلیارد دلار است. این به معنای رشدی معادل۵۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) است.

این رشد با ورود ایران به بازار نفت در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) ممکن است کمتر شود. البته عربستان نشان داده اوپک به همراه سایر شرکای خود در اوپک پلاس برای حفظ منافعشان آماده کاهش تولید هستند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا