کد خبر: 26060046482
آموزشروزنامه

تصمیم‌گیری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس به اولیا و مدیران واگذار شد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید براین که در نهایت تصمیم گیری برای حضور دانش‎آموزان در مدارس به اولیا و مربیان و مدیر مدرسه در هر منطقه، واگذار شده است، بیان کرد که سیاست وزارت آموزش و پرورش این است که در مدارس با رعایت فاصله‎های اجتماعی، استاندارد مورد تأیید وزارت بهداشت تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، علیرضا کاظمی با حضور در آیین انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس که در دبیرستان دخترانه شایسته، واقع در منطقه ۱۱ تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه ‎ریزی پیش از آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: حضور دانش‎آموزان و اولیا آن‎ها در مدارس، برای انتخابات انجمن اولیا و مربیان، آن هم یک هفته مانده تا آغاز مهر و بازگشایی مدارس، نشان از این دارد که آموزش و پرورش از حمایت خانواده‎ها برای بازگشایی حضوری مدارس برخوردار است و جامعه آمادگی لازم برای آغاز باشکوه سال تحصیلی با کمک همه همکاران، عوامل اجرایی و اولیا را دارد.

کاظمی افزود: پیام دوم آماده‎سازی فضای تعلیم و تربیت برای بازگشایی مدارس و حضور تدریجی دانش‌آموزان در این فضاها است. در واقع، غیبت دانش‎آموزان در فضای مدارس، فضای غم بار و غمگینی را بر سطح جامعه ایجاد کرده است و آسیب‎ های فراوانی از نظر روحی و جسمی به دانش‎آموزان وارد کرده است.

باید سعی کنیم با ایجاد روحیه شادی و نشاط در جامعه از مشکلات عبور کنیم که  اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد؛ برای کاهش دغدغه‌های مردم، نیاز به همکاری، همراهی و همدلی همکاران عزیز، معلمان دلسوز و زحمتکش، اولیا و مربیان و اصحاب رسانه که همیشه به ما کمک کردند، داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که با تمام وجود آماده‎ایم تا سال تحصیلی را آغاز کنیم، گفت: آنچه که در بازگشایی مدارس برای ما مهم است، تأمین سلامت و امنیت دانش‌آموزان است.

کاظمی با تأکید بر اهمیت نقش اولیا و مربیان در شکل‎گیری تربیت شایسته فرزندان کشور و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: نهاد «خانواده»، «تعلیم و تربیت» و «جامعه» اساسی ترین نقش را در تربیت کودکان دارند و زمانی ما به اهدافمان دست پیدا می‌کنیم که این سه نهاد در کنار هم، با هم، یک صدا و همدل کار را جلو ببرند و البته مهم‎ترین بستر شکل‎گیری تربیت در خانه شکل می‎گیرد و خانواده، محوری‎ترین نقش را در تربیت کودکان دارد.

وی افزود: مشارکت اولیا و مربیان در تربیت دانش‎آموزان، مشارکت واقعی اولیا در تصمیم‎گیری، تصمیم‎سازی و سیاست‎گذاری در اجرا و در تمام فرآیندهای تربیتی، بسیار مهم است و اگر نقش اولیا و مربیان تبدیل به یک نقش تشریفاتی و شعاری شود؛ دانش‎آموزان در مدرسه آسیب خواهند دید و من توصیه می‎کنم، در فضای آموزشگاه ها و مدارس، نقش‌ها را خوب تبیین کنیم تا از آسیب‎ها جلوگیری شود.

کاظمی گفت: یکی از فرصت‎ های ارزشمندی که کرونا در اختیار نظام تعلیم و تربیت و جامعه قرار داد، این بود که خانواده‌ها به اهمیت، حساسیت و سختی کار تعلیم و تربیت پی بردند و سختی کار معلمان را درک کرده و در کنار آن توانمندی‌های خود را نیز ارتقا دادند؛ در زیست بوم جدید، نقش اولیا و مربیان، «پدران و مادران» به سمت «معلم یاری» تغییر کرد و در بسیاری از خانواده‎ها، والدین، معلم یار مدرسه، بودند.

خانواده ‎ها در این دوران، نقش «مکمل» ، «معلم» و «مقاوم» را ایفا کردند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این خیلی کمک بزرگی بود که حداقل از افت بیشتر کیفیت آموزشی پیشگیری بشود، بدون شک کرونا آسیب‎ های فراوانی در کنار آسیب‌های جانی و خسارت‎های مالی و اقتصادی به جامعه وارد کرد آسیب‌های اجتماعی فراوانی را هم به جامعه ما به ویژه نسل آینده ما وارد کرد.

کاظمی ادامه داد: شرایط امروز ما  به این نتیجه رسانده است که حتماً باید زمینه‌های ارتباط دانش‎آموزان و حضور دانش‎آموزان در مدارس را مهیا کنیم.

وی گفت: در اکثر کشورهای دنیا، آخرین جایی که تعطیل شد و اولین جایی که باز شد،مدرسه بود؛ چون اهمیت «تعلیم و تربیت» و خساراتی که به واسطه حضور نداشتن دانش‌آموزان در مدارس، به جامعه وارد می‌شود به مراتب بالاتر از خسارت‌های اقتصادی و عرصه‌های مختلف دیگر است؛ ما امروز بر بازگشایی  به صورت حضوری کامل، با اولویت سلامت دانش‎آموزان، تأکید داریم.

به گزارش مرکز اطلاع‎رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: پیگیری اتمام فرایند واکسیناسیون معلمان، اولیا و مربیان و رانندگان سرویس مدارس و واکسیناسیون دانش‎آموزان در دستور کار دولت قرار دارد، البته بخش‎هایی انجام شده و بخشی هم در حال پیگیری و انجام است. لذا با همه این ملاحظات، سال تحصیلی را در ابتدای مهر با «شاد» آغاز می‎کنیم و در فضای مجازی با اولیا و مربیان صحبت کنیم ضرورت‎ها را بیان کنیم.

وی با اشاره به این که در نهایت تصمیم‎گیری برای حضور دانش‎آموزان در مدارس را به اولیا و مربیان و مدیر مدرسه در هر منطقه، واگذار کرده‎ایم، بیان کرد: سیاست ما این است که در مدارسی که می‌توانیم با رعایت فاصله‎های اجتماعی، استاندارد مورد تأیید وزارت بهداشت را تأمین کنیم، حضور حداقلی دانش‌آموزان را مهیا کنیم تا دانش‎آموزان بتوانند مهربانی‎ها را دوباره تجربه کنند و معادلات ارتباطی را یاد بگیرند، به زندگی واقعی برگردند و از رفتارهای معلمانشان الگو  بگیرند.

کاظمی با اشاره بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی و حرکت به سمت عادی‎سازی فعالیت‌های جامعه با اولویت آغاز مدارس، گفت: در شرایط بحرانی، باید نزدیک‎تر و همدل‎تر با هم کار کنیم تا بتوانیم موفق باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا