کد خبر: 19050041630
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یکگردشگری

تصمیم ایرباس برای لغو همکاری با یکی از شرکت‌های تحت پوشش در آلمان

ترجمه:‌ محمود نواب مطلق

ایرباس در صدد است درباره ادامه فعالیت یکی از شرکت‌های تحت پوشش خود در آلمان به دلیل کمبود منابع مالی تجدید نظر  کند. در این صورت، صدها شغل حذف خواهد شد. این شرکت هواپیماسازی به رغم رشد نصبی سود در سه‌ماهه دوم سال تصمیم گرفته است تعداد کارکنان شرکت‌های تحت پوشش خود در اروپا را تعدیل کند یا دارایی‌های آنها را واگذار کند.

شرکت آئروتک پرمیوم در آلمان در معرض این تصمیم قرار گرفته است. این شرکت وابسته به ایرباس در آلمان قطعات فلزی و کمپوزیت هواپیما را تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزای رویترز، ایرباس تعطیلات آخر هفته گذشته کارکنان شرکت آئروتک پرمیوم را از تصمیم خود آگاه کرده است.

در این صورت صدها شغل در خطر حذف قرار خواهد گرفت. رویترز با استناد به برخی منابع آگاه در ایرباس اعلام کرده است این شرکت هواپیماسازی مادر در صورت ادامه فعالیت شرکت آئروتک پرمیوم تحت پوشش خود در آلمان ناچارخواهد شد حداقل هزار شغل را  در آن حذف کند.

شرکت آئروتک پرمیوم چندین سال است سودآور نبوده و ایرباس معتقد است مالکیت جدید ممکن است بتواند با هواپیماسازان دیگر بهتر فعالیت کند و بازار سودآورتری برای خود به وجود آورد.

ایرباس معتقد است  این شرکت تحت پوشش در آلمان قطعات را با نرخ‌های حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد گرانتر از بقیه سازندگان تولید می‌کند.

تلاش خبرگزاری رویترز برای آگاهی از تعداد دقیق مشاغل در معرض خطر به جایی نرسید و مسئولان ایر باس همکاری نکردند.

از سوی دیگر ای‌جی‌متال، اتحادیه تولیدکنندگان قطعات فلزی، نیز ضمن مخالفت با این تصمیم ایرباس تاکید کرد واگذاری دارایی‎ های شرکت آئروتک پرمیوم  نخواهد توانست حداقل شرایط مناسب کاری را برای کارکنان فراهم کند.

این شرکت تولیدکننده قطعات  فلزی و کمپوزیت هواپیما چندین هفته است در معرض این تهدیدات قرارگرفته است.

در اواسط ماه جولای (اواخرتیر) جلسه‌ای در نخست‌وزیری آلمان در مورد آینده شرکت ایرباس در سطح بالای مقامات تشکیل شد که از حضور اتحادیه تولیدکنندگان قطعات فلزی به عنوان یکی از اتحادیه‌های قدرتمند صنعتی آلمان در این جلسه ممانعت به عمل آمد واین امر موجبات نارضایتی این اتحادیه را فراهم ساخت.

مشارکت ۱۰.۹ درصدی آلمان در شرکت ایرباس

آلمان  با ۱۰.۹ درصد مشارکت در سرمایه، در حقیقت، یکی از سهامداران ایرباس است.

این سهم از مشارکت تقریبا معادل سهم دولت فرانسه در این شرکت هواپیما سازیست. شرکت آئروتک پرمیوم در شهر اوگسبورگ در جنوب آلمان واقع شده است.

ای‌جی‌متال با اشاره به مقاله‌ای که آن زمان در اوکسبورگ آلگه ماینه، نشریه این شهر، به چاپ رسیده بود، اعلام کرد در این شرکت تحت پوشش ایرباس ۸هزار نفر مشغول به کارند.

در این مقاله تأکید شده بود از این پس سرنوشت این شرکت در دستان هلژ براون، وزیر فدرال از حزب دموکرات مسیحی است.

او به پرونده شرکت‌های صنعتی در آلمان رسیدگی می‌کند.

امسال دو بار در مورد شرکت آئروتک پرمیوم جلسه تشکیل شده است.

اواخر هفته نیز ایرباس کارخانه هواپیماسازی خود در اسپانیا را تعطیل کرد.

این کارخانه در اندلس، در جنوب اسپانیا قرار دارد و ۳۵۰ نفر در آن شاغل بودند. مدتها بود تولید ایرباس مدل ای ۳۸۰ در این کارخانه متوقف شده بود.

بیشتر این کارکنان مجبورند در کارخانه کادیکس که در زمینه فعالیت های نظامی گروه ایرباس کار می‌کند، مشغول شوند.

در این حال همه اخبار در مورد گروه هواپیماسازی ایرباس ناامیدکننده نیست. این شرکت در سه‌ماهه نخست سال (زمستان ۱۳۹۹) ۳۴۴ دستگاه هواپیما تحویل داده است.

از این تعداد ۱۲۱ هواپیمای مدل ای ۳۲۱ نئو و ۱۴۷ عدد مدل ای ۳۲۰ نئو بوده است که این یعنی سودی معادل ۲.۲ میلیارد یورو.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا