کد خبر: 230703176104
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

بانک توسعه بریکس رقیب بانک جهانی می شود؟!

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می کند بنابر این بانک توسعه جدیدی که از سوی بریکس ایجاد شده، می تواند در راستای تحقق اهداف کشورهای عضو بریکس فعالیت کند.

به گزارش عصراقتصاد، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در دومین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو، توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم. ایران در دوره‌ای که دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.

وی افزود: سیستم پرداختی بین کشورها بر اساس ارزهای محلی داریم که یکی از موضوعات این جلسه بود. چین، روسیه و ایران به شدت به این موضوع علاقه‌مند هستند.

فرزین گفت: بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند، زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و ما قصد داریم عضو این بانک شویم.

توافقات ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌های مالی در بریکس

همچنین فرزین، در گفتگو با راشاتودی از توافقات مثبت ایران با روسیه در زمینه اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های پولی خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی به ساختار فعلی سیستم مالی جهان که بر پایه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی استوار است، اشاره کرد و گفت: به دلیل چالش‌های سیاسی با کشورهای غربی، جهان به دنبال ترتیبات جدیدی است و بریکس بستری برای تحقق این اهداف است.

او با اشاره به بانک توسعه جدید بریکس گفت: این بانک می‌تواند اهداف توسعه‌ای اعضا را دنبال کند و ما نیز در تلاشیم تا به عضویت این بانک درآییم. چراکه بانک جهانی عمدتاً در راستای اهداف کشورهای غربی عمل می‌کند و بریکس می‌تواند جایگزین مؤثری در این حوزه باشد.

به گزارش عصراقتصاد، در اجلاس بین‌المللی روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو، بیانیه مشترک وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی اعضای بریکس در خصوص توافقات جمعی به عنوان نقشه راه همکاری سال‌های آتی تدوین و گزارش وزرا و روسا از تلاش های یک سال اخیر برای ایجاد ساز و کارهای همکاری بین اعضا برای ارائه به نشست سران که بزودی در روسیه برگزار می شود، نهایی شد.

روسیه رئیس فعلی گروه بریکس است؛ سایر کشورها از جمله برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، و همچنین اعضای جدید آن یعنی ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی که در ژانویه به آن پیوستند، دیگر اعضای این گروه هستند. ریاست دوره‌ای بریکس سال آینده میلادی به برزیل واگذار خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا