کد خبر: 17100064083
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

جریمه مجدد گوگل و فیس بوک در فرانسه

محمود نواب مطلق

کمیسیون ملی حمایت از زندگی و اطلاعات خصوصی فرانسویان گوگل و فیس بوک را به ترتیب به جریمه های سنگین ۱۵۰ میلیون و ۶۰ میلیون یورویی به دلیل نحوه عملکرد نادرستشان در کوکی ها محکوم کرد.

معمولا این کوکی ها در تبلیغات استفاده می شوند. رقم جریمه این کمیسیون برای گوگل از هر لحاظ نسبت به رقمی که در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) به همین دلیل ۱۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود رکورد زده است.

کمیسیون ملی حمایت از اطلاعات و زندگی خصوصی فرانسویان  معتقد است در سایتهای facebook.com, google.fr و  youtube.com امکان حذف کوکی ها به راحتی امکان پذیرش آنها نیست.

به علاوه هرکدام از این سایتها موظفند ظرف سه ماه بر اساس قوانین این کمیسیون عملکرد خود را تغییر دهند. در غیر اینصورت به پرداخت خسارت هر روز ۱۰۰ هزار یورو بابت تأخیر خود نیز جریمه می شوند.

کوکی ها در حقیقت فایلهای رایانه ای هستند که در پایانه های اینترنتی کاربران برای انجام امور فنی و تبلیغی مقتصی نصب شده اند. به جهت امکان دسترسی کوکی ها به اطلاعات شخصی کاربران برای ارسال موارد تبلیغاتی مورد نیاز آنها همواره این سایتها به سوء استفاده از این اطلاعات شخصی متهم می شوند.

گوگل به خبر گزاری فرانسه اعلام کرد به دنبال تصمیات کمیسیون ملی حمایت از زندگی و اطلاعات خصوصی فرانسویان در شیوه های عملکردی خود تجدید نظر خواهد کرد.

غول دنیای دیجیتال آمریکایی  اعلام کرد: « به منظور حفظ حرمت کاربران اینترنت و به تبعیت از دستورالعمل های کمیسیون ملی حمایت از زندگی و اطلاعات خصوصی فرانسویان و همچنین ملاکهای اتحادیه اروپا در صیانت از اطلاعات و زندگی خصوصی کاربران در عملکرد خود تغییراتی ایجاد  خواهند کرد و به همین منظور با این کمیسیون به صورت تنگاتنگ همکار خواهند کرد.»

«متا» شرکت مادر فیس بوک نیز به نوبه خود اعلام کرده است:« ما در حال بررسی تصمیات این کمیسیون و توسعه ابزراهای کنترل جدید به منظور همکاریهای بیشتر با تنظیم کنندگان مقررات هستیم.»

از سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) که دستورالعملهای اتحادیه اروپا به منظور حمایت از اطلاعات شخصی کاربران لازم الاجرا شد سایتهای اینترنتی ملزم شدند شیوه های گوناگونی برای جلب رضایت کاربران خود اجرا کنند.

کمیسیون ملی حمایت از زندگی و اطلاعات خصوصی فرانسویان نیز به دنبال آن به تمامی سر دبیران سایتها هشدار داد تا ماه آوریل ۲۰۲۱(اوایل فرودین ۱۴۰۰) فرصت دارند تا شیوه های خود را اصلاح کنند.

در غیر اینصورت مشمول جرایم مربوط خواهند شد. در ماه جولای ۲۰۲۱(تیر۱۴۰۰) سایت نشریه «لوفیگارو» به دلیل آنکه  در کوکی تبلیغاتی شرکای روزنامه موجود در سایت هیچ گزینه ای انتخاب نشده بود و یا به رغم حذف آن به وسیله کاربر اعتنایی به آن نشده بود ۵۰ هزار یورو جریمه شد.

تا کنون برای بیش از ۹۰ سردبیر سایت اخطارهایی به همین منظور صادر شده است.

نداشتن امکان مساوی پذیرش و رد کوکی دلیل  اصلی جرایمی است که کمیسیون ملی حمایت از زندگی و اطلاعات خصوصی فرانسویان برای گوگل و فیس بوک وضع کرده است.

بنا بر گفته این کمیسیون:« برای پذیرش کوکی تنها یک کلیک کافیست در حالیکه برای رد آن چندین کلیک نیاز است.

این امر منجر به نارضایتی کاربران اینترنت شده است. و یا اینکه فیس بوک حتی دگمه رد کردن  را گذاشته ولی عملا کلیک آن منجر به پذیرش کوکی شده است.

در نهایت انتظار ما آنست که امکان رد کوکی و پذیرش آن به صورت مساوی برای کاربران اینترنت فراهم باشد تا منجر به نارضایتی آنها نشود.»

در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) گوگل و آمازون به همین دلایل  به ترتیب به پرداخت ۱۰۰ میلیون و ۳۵ میلیون یورو جریمه محکوم شده بودند.

منبع: یورو نیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا