کد خبر: 201201123637
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

جزئیات طرح جدید وزارت صمت برای فروش خودروهای داخلی

طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی با تأخیری ۱۰ روزه از امروز آغاز می‌شود تا متقاضیان بتوانند بعد از سال‌ها برای دریافت بدون قرعه‌کشی خودرو اقدام کنند.

طرح گسترده عرضه خودرو در ۳مرحله اجرا می‌شود که ۲مرحله اول آن شامل پیش‌ثبت نام و ثبت نام اولیه تا پایان امسال و مرحله نهایی شامل اولویت‌بندی متقاضیان و تحویل خودرو، سال آینده اجرایی می‌شود.

حذف قرعه‌کشی و ایجاد شانس تحویل خودرو برای تمام ثبت‌نام‌کنندگان مهم‌ترین ویژگی طرح جدید وزارت صمت برای فروش خودروهای داخلی است؛ طرحی که در قالب آن تلاش شده وعده سال گذشته وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو تا پیش از پایان سال ۱۴۰۱ دست‌کم روی کاغذ و بر مبنای جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان در سایت‌های ثبت‌ نامی، محقق شود.

جزئیات ثبت نام در طرح

براساس اعلام وزارت صمت متقاضیان دریافت خودروهای داخلی از امروز شنبه ۲۰ اسفند تا پایان روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir برای شرکت در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت‌نام کنند.

سخنگوی وزارت صمت در این زمینه گفت: متقاضیان در بازه زمانی اعلام شده باید حساب شخصی وکالتی به‌نام سازمان حمایت ایجاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن مسدود کنند، همچنین متقاضیان نباید پلاک فعال به نام خود داشته باشند و طی ۴۸‌ماه گذشته نیز خریدی از ایران خودرو و سایپا به نام آنها به ثبت نرسیده باشد.

امید قالیباف درباره مراحل بعدی این طرح افزود: پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه برای ثبت نام خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

به‌گفته او، پس از پایان ثبت‌نام بلافاصله اولویت‌بندی متقاضیان و با توجه به برنامه تولید خودروسازان، زمانبندی تحویل خودروی درخواستی به متقاضی انجام می‌شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید.

براساس قوانین تدوین شده برای این طرح، در این مدت (تا پایان فروردین) مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند اما پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودرو بیشتر از ۳‌ماه باشد، ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند ضمن حفظ نوبت، مبلغ بلوکه شده در بانک را آزاد کنند و سپس براساس فراخوان خودروساز منطبق با فهرست انتظار هر محصول درخصوص قطعی کردن ثبت‌نام خود و پرداخت مبلغ اقدام کنند.

قالیباف، مرحله آخر طرح یکپارچه عرضه خودرو را تکمیل و واریز وجه و دریافت خودرو دانست و تأکیدکرد: قیمت خودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود.

چه تعداد خودرو قرار است واگذار شود؟

در روزهای گذشته برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها تعداد خودروهایی را که قرار است در طرح یکپارچه برای واگذاری به متقاضیان عرضه شوند، ۵۰۰هزار دستگاه اعلام کردند؛ رقمی که براساس میزان تقاضای موجود در بازار و همچنین برآوردها از میزان تولید خودروسازان در سال آینده رقم پایینی‌ بود، اما عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفت‌وگو با همشهری درباره ظرفیت پیش‌بینی شده، از بیان رقم مشخص خودداری و اعلام کرد: واگذاری‌ها براساس برنامه تولید خودروسازان خواهد بود.

هفته گذشته برای واگذاری ۱۰۰هزار خودروی خارجی با مبلغ اولیه ۵۰۰میلیون تومان، ۱۲۰هزار تقاضا به ثبت رسید و با توجه به حجم بالای تقاضای انباشته در بازار خودرو و همچنین مبلغ پایین‌تر اعلام شده برای ثبت نام خودروهای ایرانی، قطعا آمار ثبت نام در این طرح بسیار بالاتر از تعداد متقاضیان خودروهای خارجی خوهد بود.

با این حال درخصوص تمدید احتمالی زمان ثبت نام یا تعداد تقاضای برآورد شده، وزارت صمت جزئیاتی اعلام نکرده است. در این طرح تمام شرکت‌های خودروساز داخلی به جز بهمن موتور با اکثر مدل‌های تولیدی خود حضور خواهند داشت. با توجه به سهم بازار ۹۰درصدی ایران‌خودرو و سایپا به‌نظر می‌رسد عرضه‌ خودرو در این طرح نیز با همین نسبت به سود تولیدات این دو شرکت باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت که چندی پیش‌ رقم تولید خودرو در سال آینده را یک میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه برآورد کرده بود، روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرد تولید شرکت‌های خودروساز تا پایان امسال به یک میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه برسد.

توکلی گفت: از سال‌۹۷ تا ۱۴۰۰ همیشه تولید ما کمتر از یک میلیون بوده، اما امسال از این بحران عبور کردیم و توانستیم به تثبیت جریان تولید در صنعت خودروسازی برسیم.

تعیین تکلیف خودروهای وارداتی؛ فردا

قرعه‌کشی تعیین اولویت واگذاری خودروهای وارداتی قرار بود چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما در این روز مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد به‌دلیل طولانی‌شدن روند استعلام شرایط متقاضیان، این کار در روزهای آینده انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت روز گذشته در صفحه شخصی خود اعلام کرد تعیین اولویت زمانی متقاضیان خودروهای وارداتی روز یکشنبه ۲۱‌اسفند با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی با قرعه‌کشی انجام خواهد شد.

مهلت ثبت نام دریافت خودروهای وارداتی روز ۱۳اسفند به پایان رسید و ۱۲۰هزار متقاضی با بلوکه‌کردن مبلغ ۵۰۰میلیون تومان در حساب‌های وکالتی برای ۱۰۰هزار خودرو در سامانه‌ای که از سوی وزارت صمت اعلام شده بود نام‌نویسی کردند.

وزارت صمت با استفاده از این شیوه واگذاری خودرو، ۶۰هزار میلیارد تومان نقدینگی را از بازار خودرو و دیگر بازارها جمع‌آوری کرد. سخنگوی وزارت صمت پیش‌تر جمع‌آوری حجم بالایی از نقدینگی در دست‌ مردم و کنترل تورم را از اهداف این طرح اعلام کرده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا