خاندوزی: برای تغییر نظام انگیزشی از همه ابزارهای مدیریتی استفاده کنیم

  کد خبر: 230801108346

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: فراتر از اهداف و وظایف مدیریتی و سازمانی، حتی اگر می‌خواهیم در دوره مدیریت‌ خود چند خدمت متمایز و ماندگار در اذهان مردم باقی بماند و فقط با انگیزه خوشنامی اقدامی انجام داده باشیم، باید از همه ابزارهای مدیریتی استفاده کنیم تا نظام انگیزشی کارکنان را تغییر دهیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی (شادا)، سیداحسان خاندوزی در جمع مدیران دستگاه های برتر جشنواره شهید رجایی وزارت اقتصاد اظهار داشت: اصولا سازمان های ما کار ویژه های متعارف روزمره ای داشته و دارند که به شکل حداقلی بسیاری از نیازهای مردم اعم از مؤدیان مالیاتی یا مراجعین به گمرک یا مشتریان بانک ها و بیمه ها را برآورده می کنند، اما فراتر از این اهداف که مسئولیت های روزمره و منظم هستند، یک لایه دومی نیز وجود دارد.

وی افزود: این لایه دوم اهداف و برنامه‌ها ناظر به این هدف است که اگر بخواهیم فراتر از این کار ویژه های متعارف دستور کار جدیدی برای سازمان ها قرار دهیم این دستور کار جدید چقدر قابلیت عملیاتی شدن دارد و سازمان ها تا چه اندازه آمادگی اجرای این برنامه های جدید را دارند و یا اینکه مدیران ما تا چه اندازه آمادگی و چابکی لازم برای پیشبرد این دستور کارهای جدید را خواهند داشت و یا اینکه این سازمان است که عادات سازمانی خود را بر ما تحمیل می کند و ما را مقید و محدود می کند.

خاندوزی گفت: اگر از ابزارهای مدیریتی استفاده لازم را نکنید و نظام انگیزشی کارکنان و مدیران ما تغییر ویژه ای حاصل نکند و در نهایت سازمان به معنای کارکنان و مدیران ببینند که در عمل آن کسانی که خیلی پر تلاش تر، نو آورتر و تحول گراتر هستند با سایر مدیران و کارکنانی که این ویژگی ها و مختصات را ندارند چندان تفاوت و تمایزی ندارند، سازمان نیز به تدریج به سمت همان عادات سازمانی پیشین خویش باز خواهد گشت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در جهت عکس نیز اگر کارکنان ببینند که این دستور کار ها و این اهداف مثلا در حوزه تسهیلات بانکی و یا فلان رویه ها در گمرکات اجرا می شود و این اقدامات پایش شده و هر سه ماه یا شش ماه که به اهداف نزدیک تر یا دورتر می شویم، افراد مورد تقدیر قرار می‌گیرند یا ارج گذاشته می شوند و یا بر عکس اگر عقب ماندگی وجود داشته باشد، بدون رو در بایستی های متعارف و توصیه های غیرمتعارف در مدیریت ها رخ می دهد، به این ترتیب شاهد خواهیم بود که سازمان در مسیر پیشرفت و رو به جلو حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هیات امنا یا هیات مدیره یک سازمان یا بیمه و یا بانک اختیارات لازم برای تغییر برخی رویه ها برای بهبود بهره وری در امور سازمان ها و شرکت های مربوطه را دارند، اظهار داشت: برخی اوقات مثلا مدیران می گویند چند ساعت به تمام کارکنان اضافه کار و غیره پرداخت می کنم و یا در نهایت به یک نفر ده یا بیست ساعت بیشتر می توانم پرداخت کنم و وقتی این پرسش مطرح می شود که آیا ترتیبات دیگری وجود دارد که جایگزین روش فعلی شود، مدیر مربوطه پاسخ می دهد، بله می شود به شکل دیگری نیز این کار انجام گیرد.

وزیر اقتصاد افزود: حتی اگر می خواهیم با انگیزه های زمینی و در دوره مدیریت مان چند خدمت متمایز و ماندگار در اذهان مردم باقی بماند و فقط با انگیزه خوشنامی اقدامی انجام داده باشیم، ناچاریم از تمام ابزار های مدیریتی استفاده کنیم تا نظام انگیزشی مدیران خود را تغییر دهیم.

خاندوزی گفت: لایه دوم در این زمینه، توجه کردن به اقتضائات جدید مدیریت سازمانی است، یعنی ما در حال حاضر در سازمان هایی مدیریت می کنیم که اقتضائات آن حتی با ده سال پیش متفاوت است و رسوخی که رسانه های عصر جدید در سازمان ها پیدا کرده اند و در زیر ذره بین ناخودآگاه مجموعه شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند، نه فقط در دولت بلکه در بیرون سازمان های دولتی نیز چشمگیر است.

وی افزود: با وجود تحولات، بسیاری از ما همچنان به نوعی مدیریت می کنیم که انگار هنوز این اقتضائات جدید را در نیافته ایم و این رویکرد در بازنمایی زحمات و تلاش هایی که صورت می گیرد مشهود است و از این ابزارها و رسانه های عصر جدید نه به خوبی در ساختن تصویر سازمان خود در برابر عموم به خوبی استفاده می کنیم و نه از نقطه نظر تهدیدی متوجه اهمیت آنها هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حتی یک خبر در طول دو سال کاری می تواند همه زحمات ۷۰۰ روزه یک مجموعه را زیر سوال ببرد، تأکید کرد: گاهی یک خبر می تواند زحمات و تلاش های گذشته همه ما را در اذهان جامعه پاک کند و وقتی از افراد در خصوص یک شرکت یا سازمان سئوال شود مثلا بگویند همان شرکتی که فلان اختلاس در آن اتفاق افتاد؟

خاندوزی گفت: این ماندگاری از اذهان نیز از ابعاد تهدیدی، تحولاتی است که در سالهای اخیر در حوزه رسانه ها و شبکه های اجتماعی رخ داده است.

وی با بیان اینکه رسانه های عصر جدید یک سویه نبوده بلکه تعاملی هستند، افزود: تحولات جدید فراتر از تهدیدات، برای مدیریت سازمانی ما این فرصت را ایجاد کرده اند که تعاملی عمل کرده و از مشتریان، مراجعین، مؤدیان و ترخیص کنندگان کالاها در گمرک و غیره بازخورد بگیریم.

خروج از نسخه موبایل