کد خبر: 19050041538
اقتصادتولید و بازرگانی

خروج کالاهای اساسی از گمرکات و بنادر سرعت گرفت

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از منفی شدن میزان رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور در پی افزایش سرعت تخلیه کالا برای اولین بار در سال جاری خبر داد.

روانبخش بهزادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره روند خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) از ۲۸ تیر ماه تا ۱۸ مرداد ماه اظهار کرد: ۶۹۲ هزار و ۶۷۲ تن تخلیه بار از کشتی داشته‌ایم؛ در این مدت ۳۳ هزار و ۴۶۷ دستگاه کامیون از بندر امام خمینی (ره) خارج شده است؛ تناژ کالای کامیون‌های خروجی از بندر امام خمینی (ره) ۷۷۰ هزار و ۸۲۳ تن بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۸۰۷ دستگاه واگن، کالاهای اساسی را از بندر امام خمینی (ره) خارج کرده‌اند که وزن کالاهای خارج شده با قطار، ۹۵ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

نرخ خروجی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) از نرخ تخلیه از کشتی‌ها بیشتر بوده است

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد نرخ خروجی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) از نرخ تخلیه از کشتی‌ها بیشتر بوده است که به معنای کاهش رسوب کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) است.

بهزادیان میانگین روزانه ورود کامیون به بندر امام خمینی (ره) را ۲ هزار و ۲۳۱ دستگاه عنوان کرد و گفت: در ۲۸ تیر ماه ۲ هزار و ۴۱ کامیون متقاضی حمل کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) بوده‌اند که در حال حاضر به ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در بندر شهید رجایی نیز از ۲۸ تیر تا ۱۳ مرداد ماه ۱۴۸ هزار و ۳۰۶ تن کالای اساسی از کشتی تخلیه شده، ۵ هزار و ۵۰۱ دستگاه کامیون برای حمل، وارد بندر شهید رجایی شده‌اند که تناژ کالاهای اساسی کامیون‌های خارج شده ۱۴۱ هزار ۶۵۳ تن بوده است که نشان می‌دهد تخلیه کالا از کشتی با میزان خروجی آنها از بندر تقریباً برابر بوده است.

این مقام مسئول در سارمان بنادر و دریانوردی درباره آمار کالاهای اساسی وارداتی از بندر امیرآباد بیان کرد: از ۲۸ تیر تا ۱۳ مرداد ۶۰ هزار و ۸۲۶ تن انواع کالای اساسی در بندر امیرآباد تخلیه شده است؛ ۲ هزار و ۸۲۲ دستگاه کامیون به این بندر در مدت مذکور، وارد و ۵۹ هزار و ۹۳۲ تن کالای اساسی با این کامیون‌ها از بندر امیرآباد ترخیص شده‌اند.

ترخیص ۱۶۱ تن کالای اساسی از بندر امیرآباد

بهزادیان گفت: ۸ دستگاه واگن نیز ۱۶۱ تن کالای اساسی را با قطار از بندر امیرآباد بارگیری و ترخیص کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان هاب واردات غلات و کالاهای اساسی کشور شناخته می‌شود که طی هماهنگی‌هایی که با سازمان راهداری، گمرک و راه آهن داشتیم، شتاب خروج کالا از این بندر افزایش داشته است.

تعداد واگن‌های حامل کالای اساسی در ابتدای امسال تنها ۸۴ دستگاه بود که از ۲۸ تیر ماه به ۱۲۸ دستگاه واگن در روز افزایش یافته است که شامل واگن‌های فله بر و مایع بر (روغن) می‌شود.

بنادر

موجودی کالاهای اساسی در بنادر ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار تن کالای اساسی در انبارها

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: امیدوارم به زودی رسوب کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) کاهش بیشتری داشته باشد؛ در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر تا ۱۸ مرداد، ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار تن کالای اساسی در انبارها و محوطه‌های بندری است؛ داخل کشتی‌های پای اسکله نیز ۵۴۴ هزار تن و در کشتی‌های واقع در لنگرگاه‌ها هم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا وجود دارد.

وی افزود: در مجموع ۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر موجود است.

بهزادیان توضیح داد: مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی قبل از تعیین تکلیف ارز واردات کالاهای اساسی که ستاد تنظیم بازار آن را تصویب کرد، تأثیر به سزایی در ترخیص کالاها از بنادر داشته است.

به گفته وی، ۶۰ درصد نهاده‌های دامی موجود در بندر امام خمینی (ره) به بخش خصوصی اختصاص دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا